Kövesse Facebook oldalunkat!

Rekordszintre emelkedett a hitelkártya-adósságok nagysága az Egyesült Királyságban. Egyre többen aggódnak amiatt, hogy az alacsony jövedelmű háztartások a relatíve drágább hitelezési formák felé fordulnak, hogy így birkózzanak meg az élelmiszer-, ruha- és üzemanyagköltségek emelkedésével – írta a The Guardian.

Megugrottak a hitelkártyás tartozások

A Bank of England adatai szerint a hitelkártya-tartozások 1,5 milliárd fonttal 59,5 milliárd fontra ugrottak februárban, aminek következtében a fedezetlen hitelek teljes összege az előző hónaphoz képest 90%-kal 1,9 milliárd fontra nőtt.

A jegybank szerint az emelkedés az összes fedezetlen hitel éves növekedési ütemét 3,2%-ról – kétéves csúcsra – 4,4%-ra emelte, így a fogyasztási hitelek teljes fennálló egyenlege 199,5 milliárd fontra nőtt.

Fűtés vagy élelmiszer?

A vásárlók zöme főleg az olcsóbb szupermarketeket – például a Lidl-t vagy az Aldi-t – részesíti előnyben. Egyre több család állítja, hogy választania kell az étkezés és a fűtés között. A jótékonysági szervezetek szerint aggasztó, hogy a lakosság egyre többet költ a hitelkártya-keretek terhére. 

Aggodalomra ad okot, hogy egyre többen kényszerülnek hitelfelvételre, hogy fedezzék a folyamatosan növekvő kiadásaikat; mindez csak további problémákat fog generálni, amikor a törlesztés esedékessé válik.

– nyilatkozta Joanna Elson, a Money Advice Trust vezérigazgatója.

A liberálisok nincsenek meglepve

A Liberálisok szerint a helyezt nem túl rózsás. A pénzügyminisztérium szóvivője, Christine Jardine szerint nem meglepő, hogy az érintettek a hitelkártyákhoz nyúlnak, hiszen a kormány a „lopakodó adóipolitikájával” már amúgy is megkurtította háztartások jövedelmét:

Egyre több embernek nem lesz más választása, mint a hitelkártyákhoz folyamodni, amivel hosszú távon jelentően növelik a megélhetési költségeiket.

– vélekednek a Liberálisok; tegyük hozzá, hogy más válságkezelési opciót – mint például a rezsicsökkentést – nem említették.

A “két válság” között visszatért a bizalom

Egyes közgazdászok úgy vélik, hogy az Omicron-változatra vonatkozó korlátozások feloldását követően visszatért a fogyasztói bizalom, emiatt a hitelkártyás kiadások növekedésnek indultak, később viszont váratlanul beütött az ukrajnai orosz invázió. 

Paul Dales, a Capital Economics tanácsadó cég brit vezető közgazdásza a következőket mondta:

Valószínűbb, hogy a háztartások bíztak abban, hogy hitelt vegyenek fel, és valamivel többet költsenek, és/vagy hajlandóak voltak megtakarításaikat felhasználni a kiadásaik fedezésére.

Samuel Tombs, a Pantheon Macroeconomics tanácsadó cég vezető közgazdásza azonban azt mondta, hogy a fogyasztói bizalom január és március közötti összeomlását és a jelzáloghitelezés meredek lelassulását a legtöbb háztartás esetében az óvatosság jeleként kell értékelni.

A fogyasztási hitelfelvétel februári nagymértékű növekedése – 2018 áprilisa óta a legnagyobb – valószínűleg azt tükrözi, hogy a háztartások igyekeznek fenntartani fogyasztásukat egy olyan időszakban, amikor a rendelkezésre álló reáljövedelem meredeken csökken, nem pedig költekezésbe kezdenek.

– mondta.

  • A banki adatok azt is mutatták, hogy a fogyasztók hitelfelvételi törekvéseit februárban alacsonyabb hitelkamatok is segítették, annak ellenére, hogy a jegybanki alapkamat december és február között 0,1%-ról 0,5%-ra emelkedett.
  • A hitelkártya-kamatlábak átlagosan 18,26%-ot tettek ki, 0,29 százalékponttal, míg a normál hitelhiteleké 6,23%-ról 6,14%-ra csökkent.
Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...