Az elmúlt években az alkalmazottak igénye a munkáltatói gondoskodás iránt soha nem látott szintre emelkedett. Napunk jelentős részét a munkahelyen töltjük, így nem meglepő, ha a gondoskodás iránti elvárásaink a munkáltatók felé is megfogamazódnak. Ez egyszerre kihívás és persze lehetőség is egy cég számára: amennyiben a kollégák érzik, hogy a munkáltatójuk egész emberként tekint rájuk, motivációs szintjük és teljesítényük is megemelkedik. A Biztosító Magazin vendége Basky Balázs, a ROAR by Generali biztosítási szakértője, akivel a munkavállalói lojalitási programokról beszélgettünk.
A jó fizetés sokszor már nem elég, a fizetésen kívüli juttatási csomagok tartalma folyamatosan bővül. Mennyire népszerűek a fizetés mellé nyújtott biztosítási megoldások?
Számos kutatás érhető el az elmúlt 5 évből, amelyeből kiderül, hogy nem csak a fizetés a legfontosabb döntési szempont egy új munkahely kiválasztásakor, illetve a karrierváltás mérlegelésekor.
A toplista évről évre változik és jó látni, hogy a biztosítási megoldások is egyre feljebb kúsznak rajta.
– mutat rá Basky Balázs.
Korábban vonzó juttatási elemnek számított az ingyen kávé, a gyümölcskosár,a sportolási lehetőségek, vagy menőnek egy babzsák vagy egy csocsóasztal – hiszen ezekben az időkben a munkáltatók arra törekedtek, hogy a kollégák jól érezzék magukat a munkahelyi környezetben.
Az elmúlt évek pandémiás időszaka – és az ezzel együtt kialakuló home office hullám – azonban átalakította a preferenciákat. Manapság a rugalmas munkavégzés, a work-life balansz, a mentális egészség, a tervezhetőség jóval fontosabb szempont lett, mint a korábbi években tapasztalható külsőségek.
Ezzel együtt tehát minden olyan juttatás, ami ezeket az elvárásokat támogatja biztosítási oldalról nagy népszerűségnek örvend, gondolok itt például az egyre népszerűbb vállalati egészségbiztosításra.
– magyarázza Basky Balázs.
Hogyan segítik ezek a juttatások a munkavállalók megtartását és motiválását, valós megtartó erő lehet egy biztosítási csomag? Milyen típusú cégeknek ajánlaná az ilyen jellegű vállalati gondoskodási programokat?
A fluktuáció, a kollégák megtartása nagy kihívás ma Magyarországon. Szektoronként eltérőek a tapasztalatok ugyan, de az érzékelhető, hogy a cégek a belső stabilitásra törekednek, egyre erősebb a munkavállalókhoz való ragaszkodásuk. Emellett az extrém magas inflációval is nehéz felvenniük a harcot. Jellemzően 5-10-15%-os bérfejlesztéssel igyekeztek operálni a munkáltatók, és mindösszesen a vállalatok kevesebb mint 30%-a volt az, aki tudott ennél magasabb béremelést adni a munkavállalóinak.
Az elkötelezett, motivált és egészséges munkaerőről való gondoskodás egyik kiemelt formája – az anyagi megbecsülésen túl – a biztosítás.
– magyarázza Basky Balázs.
Gyakran találkozom álláshirdetésekben a különböző biztosítási formákkal – mint motivációs tényező – amit nem is csodálok, hiszen egyes szektorokban, mint például az IT, manapság szinte már a minimum elvárások közt szerepel egy egészségbiztosítási csomag a jelöltek szemében.
Arra nincs szabály vagy tendencia, hogy mekkora létszámú, vagy milyen tevékenységű cégek számára lehet ez megoldás. A választ sokkal inkább érdemes onnan vizsgálni, hogy azoknak érdemes a lojalitás programokról tájékozódnia, akik szeretnék hosszútávon megőrizni kollégáikat, vagy akik szeretnék vonzóbbá tenni a vállalatot a jelöltjeik számára. A néhány fős családi vállalkozástól kezdve, az 50-100 fős IT cégeken át a több szász fős építőipari vállalkozásig mindenki egyaránt érdekelt abban, hogy dolgozóik elégedettek, lojálisak és egészségesek legyenek.
Mérettől és vállalati büdzsétől függetlenül tudunk ezekkel a szolgáltatásokkal értéket teremteni mindenki számára.
– mondja Basky Balázs.
Mit értünk lojalitási program alatt, illetve mire terjedhet ki a munkáltató szerepvállalása?
A lojalitás program lényege, hogy a vállalat segítő társként szerepet vállal a munkavállalói kockázatainak csökkentésében, vagy akár a személyes pénzügyi céljainak elérésben. A program segítségével lehetőség nyílik egy olyan hatékony javadalmazási-motivációs rendszer alapjainak megteremtésére, mely igazodik a különböző munkavállalói szintek igényeihez, és képes az eltérő teljesítmények differenciált elismerésére. A programon belül négy különböző lehetőséget kínálunk a kollégák javadalmazására, ami egy egészen gesztus érétkű pár ezer forintos pénztári befizetéstől az egészségbiztosítási formákon át, akár több milliós bónusz kifizetésekig terjedhetnek.
Azokban az eseteken, amikor lehetőségünk van megismerkedni a vállalatvezetés elképzeléseivel, az igényfeltárás során a következő kérdésekre keressük többek közt a választ:
- Mekkora havi hozzájárulásra gondoltak dolgozónkként a béren felül?
- Egy bizonyos kört biztosítanának a dolgozók közül, vagy mindenkiről egyformán szeretnének gondoskodni?
- Azonos biztosítási formát, azonos tartalmú csomagokat, vagy személyre szabott megoldásokat szeretnének?
- Milyen időtávban gondolkodnak, milyen hosszú távú hatást várnak a biztosításoktól?
- Milyen elvárásaik vannak a juttatással kapcsolatban adózási szempontból?
- Szeretnék-e a családtagokat bevonni a programba?
Miből állhat a munkáltatói lojalitás program, milyen biztosítási megoldást kínál a partnerinek. Melyek ezek pontosan, hogyan növeli a munkavállalói elköteleződést?
A különböző juttatási formáktól a vállalat eltérő dolgozói elköteleződést remélhet, általánosságban azonban az látszik, hogy egy azonos összegű béremeléshez képest jóval nagyobb, hosszabb motiváló hatást tudunk elérni ezekkel a biztosítási szolgáltatásokkal. Ráadásul a legtöbb juttatás adóvonzata lényegesen alacsonyabb, mint a bérköltségé, vagy akár teljesen adómentes is lehet.
- Pénztári hozzájárulás:
Önsegélyező és nyugdíjpénztári tagságon keresztül a cég kiegészítheti a munkavállaói egyéni befizetéseit. Az egészségpénztári tagsággal és tagdíj befizetésekkel igénybe vehető adókedvezmények jelentősen csökkenthetik alkalmazottai és családjaik egészségügyi kiadásait. Az egészségszámláról nem csak orvosi vizsgálatok, gyógyszertári termékek, gyógyászati segédeszközök finanszírozhatók, hanem pl.: csecsemő- és betegápolási cikkek, fogászati szűrések és kezelések, szemüveg és kontaktlencse vásárlás is. A nyugdíjpénztári tagság segíti a kollégákat a nyugdíjas éveikre való felkészülésben és a nyugdíjkorhatár utáni anyagi stabilitásuk megőrzésében, kiegészítve az állami nyugdíjat. - Csoportos élet-, egészség-, balesetbiztosítás:
A Pajzs munkáltatói kockázati élet-, baleset- és egészségbiztosítás váratlan események, balesetek, betegségek esetén azonnali anyagi segítséget nyújthat munkavállalóknak, amivel pótolhatják a kieső bevételeiket a táppénz ideje alatt, tragédia esetén pedig a munkavállaló családja kaphat anyagi támogatást a cégen keresztül. Nyugati mintára egyre gyakoribb az ilyen típusú juttatás, ahol a munkavállalókat éves fizetésük többszörösére biztosítják. - Egészségbiztosítás:
A legdinamikusabban fejlődő juttatási forma. A Covid hatására jelentősen felértékelődött a magán egészségügyi szolgáltatások szerepe. Az ilyen biztosítással a munkavállalók jogosultak különböző járóbeteg ellátásokra, labor vagy diagnosztikai vizsgálatokra, kisebb-nagyobb műtétekére, sőt akár preventív szűrésekre is. Nem kell hónapokat várakozniuk a vizsgálati időpontokra, korszerű, modern körülmények, és gondoskodó, kedves kiszolgálás tapasztalható a partner kórházakban. A céges csomagoknak a nagyobb létszám miatt több olyan előnye is van, amit magán személyként nem tudnának élvezni, így azon felül, hogy nem a fizetésből kell még a biztosítási díjat kigazdálkodniuk, pénzben nem mérhető előnyökre is szert tehetnek, mint például a meglévő betegségekre való kiterjesztés lehetősége. - Megtakarítási program:
Néhány éve van vissza nyugdíjig, vagy gyermeke születik egy dolgozónak, esetleg lakással kapcsolatos célja van, felújítana, cserélne, vagy vásárolna? Ezek mind olyan egyéni pénzügyi célok, amiket az emberek a saját fizetésükből gazdálkodva oldanak meg jellemzően. A megtakarítási programmal extrém hosszú távú elköteleződést, és extra motivációt érhetünk el, amennyiben a cég egy jelentős összeggel hozzájárul a fenti célok megvalósulásához. Egy ilyen program legalább 10 éves tartamú, a ráfordítás mértéke megegyezhet egy átlagos béremeléssel, hatása azonban nem hónapokban, hanem években mérhető.
Mit tanácsol a cégvezetőknek, HR területen dolgozó szakembereknek, mikor érdemes elindítani egy ilyen programot, hogyan zajlik a folyamat?
A megkeresések többsége jellemzően eddig az év utolsó negyedévében érkeztek be hozzánk, amit tekinthettünk egyfajta tendenciának. Év végi tervezés, budget tervezések részeként szerepelt ez a feladat is a vállalti teendők között.
Az idei évtől azonban az a tapasztalatunk – és ezt az egészségbiztosítási szakértő csapatom többi tagja nevében is mondhatom -, hogy egyre több vállalat tekinti ezt valós megtartó erőnek, nem csupán a költségek optimalizálásának, így már az év első felében számos nagyvállalati és KKV ajánlatkérés érkezett hozzánk. A folyamat egyszerű és egyben rugalmas, az első lépés és legfontosabb rész, hogy a pontos célokat és igényeket egyeztessük azon döntéshozókkal, akik számára ezt követően egy részletes tanácsadást és ajánlatot tudunk elkészíteni. A teljes csapatom ügyfélköre alapján mondhatom, hogy ezek az igények már nem csupán egy szektorra összpontosulnak, hanem egyre szélesebb kör veszi igénybe ezeket a juttatási elemeket.
Az idei évben érezhetően nőtt az érdeklődés a KKV szektorban, és egyre változatosabb az ajánlatkérők köre. Zajlanak a tárgyalások például egy zenekarral, egy alapítványi iskolával, különböző méretű IT cégekkel, de vidéki fuvarozó vállalattal is. Legutóbbi ügyfelünk egy külföldi bank pedig a munkavállalók családtagjait biztosította, amiből látszik, hogy a dolgozói elköteleződés fontossága valóban új szintre emelkedhet.
Fontos, hogy minden vállalat megtalálja a számára legideálisabb megoldást, ami megfelelően szolgálja a céljait, ebben tudunk mi a szakértelmünkkel és tapasztalatainkkal segíteni.
– teszi hozzá Basky Balázs.
Fontos a vállalat fenntartható és válságálló működése? Szeretne vonzó értékajánlattal jelen lenni a munkaerőpiacon? Gondoskodna legfontosabb erőforrásairól, a kollégáiról?
Lépjen kapcsolatba velünk, hogy jobban megismerhessük vállalkozását és szolgáltatásainkkal támogathassuk eredményes működését. Szakértő csapatunkkal és piacvezető biztosítási megoldásainkkal állunk rendelkezésére.
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.