Alexander Protsenko, az Allianz Hungária Zrt. vezérigazgatója a Biztosító Magazinnak adott éves interjújában összegezte a 2022-es év eredményeit, és az előttünk álló évek várható kihívásairól is ejtett néhány szót. Idén, egy év leforgása alatt történt annyi minden, mint amennyi máskor egy évtized alatt szokott, a biztosítási iparágra pedig a legkülönfélébb kihívások hárultak. Szerencsére az Allianz már a koronavírus-járvány vége felé megkezdte a felkészülést a közelgő viharra. Bizonyos trendek nem azonnal éreztetik hatásukat, azok csak később jelentkeznek, sok közülük még ma is kialakulóban van. Az összes következményt senki sem tudhatja előre, de az Allianz továbbra is egy szilárd vállalat, a cég stratégia továbbra is progresszív és rugalmas marad.
Click here and read this article in English
Zavaros időket élünk. Melyek most a legfontosabb befolyásoló tényezők, és milyen hatással vannak az Allianz Hungária napi működésére?
Rendkívül különleges és összetett helyzettel állunk szemben. Valaki azt mondta, hogy vannak évtizedek, amikor nem történik semmi, és vannak hetek, amikor évtizedek történnek. Most ilyen időket élünk, azt hiszem. Az idei év a koronával indult, február végére a szomszédban kitört a háború – annak minden vonzatával -, az infláció felpörgött, nyárra pedig egy nagyon kemény aszályszezon kellős közepén találtuk magunkat, nem beszélve a magas kamatokról, illetve extraprofit adóról.
Ezek a gazdasági fejlemények jelentős hatással vannak a biztosítási ágazatra és az Allianzra is. Még nem világos, hogyan folytatódik mindez a jövőben, mert a teljes hatás nem azonnal jelentkezik, hanem fokozatosan alakul ki. Míg a háború egyik napról a másikra jött, a legtöbb fent említett tényező még ma is kialakulóban van. A kérdés az, hogy a piac milyen gyorsan alkalmazkodik ezekhez.
Emlékszünk a békára, amit a meleg vízbe tettek? Ha fokozatosan emelik a hőmérsékletet, a béka csak akkor veszi észre, hogy baj van, amikor már túl késő.
Ami például az inflációt illeti, az idei év eleje óta gyors növekedésnek indult, a kárinfláció pedig még a normál fogyasztói árindexnél is magasabb. Jelentős gépjármű-portfólióval rendelkezünk, ezért az infláció – különösen a kárinfláció – nagymértékben érint bennünket. Ugyanez vonatkozik az ingatlan piacon tapasztalható inflációra, a javítási és építési költségekre is. A növekvő kamatlábak tőkeoldalról és befektetési oldalról is jelentősen érintik az üzletmenetet. Míg a magasabb kamatlábak hosszú távon pozitívak a biztosítók számára, rövid távon meglehetősen nagy kihívást jelentenek. Jó hír, hogy az Allianz egy nagy és szilárd cég, és szerencsére idejekorán, – még a tavaly év végén – elkezdtük a felkészülést.
Hogyan érinti az Allianz Hungáriát az extraprofit adó?
Az extraprofit adó az egész iparágat – beleértve az Allianz Hungáriát is – igen komolyan érintette. A teljes befizetett összeg több mint a fele a biztosítási iparág technikai eredményének! Úgy gondolom azonban, hogy mindezt egy másik perspektívába – egy pozitívabb dimenzióba – is helyezhetjük. Ezt a többletadót a magyar lakosság számára nyújtott hozzájárulásunknak is tekintjük a nehéz időkben éppúgy, mint az aszályhoz kapcsolódó kifizetéseket, amelyekre a biztosítók mintegy 40 milliárd forintot juttattak a magyar gazdáknak 2022-ben.
Hogyan alakult az Allianz Hungária idei teljesítménye a „Covid-érához” képest? Milyen eredményt vár a 2022-es év végére?
Az összkép változatosabb, nem teljesen fekete-fehér. Ha megnézzük a top line-t, a növekedést és néhány egyéb fejleményt, akkor javulást láthatunk a járványhelyzethez képest. Idén több területen is sikerült fejlődnünk, amiből kiemelném a számunkra nagyon fontos ügyfélelégedettséget. A pénzügyi eredményeink azonban – a negatív hatások miatt – elmaradnak a tavalyitól. Ennek ellenére továbbra is nyereségesek vagyunk, és több üzletág is pozitívan fejlődik.
Hogyan haladtak a korábbi években elkezdett különféle fejlesztésekkel? Sikerült-e befejezni valamelyiket?
Azt gondolom, hogy a néhány éve meghatározott irányban haladunk tovább, ebben egyelőre nincs változás. Azóta persze vannak konkrét eredményeink is, amelyekre méltán lehetünk büszkék, tehát valóban belekezdtünk pár új és érdekes dologba. Bevezettük például a „Voice of the customer” (Meghalljuk a hangod) nevű programunkat, amivel folyamatosan gyűjtjük az ügyféloldali visszajelzéseket; és most ezeket a visszajelzéseket felhasználva fejlesztjük tovább termékeinket, szolgáltatásainkat és folyamatainkat. Az ügyfélélmény fokozása érdekében további termékeket vezettünk be, egyszerűsítettük az ajánlattételi folyamatokat, valamint új, digitális eszközöket is fejlesztettünk, hogy a velünk való kapcsolattartás könnyebb legyen az ügyfelek számára.
Az Allianz Hungária belekezdett pár új és érdekes IT fejlesztésbe, hogy megbirkózzon a gazdasági kihívásokkal. Mit lehet ezekről tudni?
IT oldalon a biztosítási ágazat hatalmas „kulturális változáson” megy keresztül. A korábbi évtizedekben először mindig az alaprendszereket cseréltük le, majd ezt követően fejlesztettünk rá az új eszközöket az ügyfeleknek. A probléma az volt, hogy mire kész lettünk az alaprendszerrel – és végre elkezdtünk foglalkozni az ügyféloldallal is – addigra a háttér már elavulttá vált, így az ügyfélélmény már nem volt naprakész. Tehát ezúttal a front-end-el kezdtük, az ügyféloldali elemekkel (portál, díjkalkuláció, termék stb.), és ezt követően megyünk tovább a back-endre.
Egy ABS nevű új core-rendszert vezetünk be, ami egyébként az Allianz csoport szabványos rendszere. Ez egy jelentős változás, mert hatással lesz a vállalat egészének működésére.
Ez a rendszer abban segít, hogy tovább egyszerűsítsük a háttérben zajló folyamatokat. Az átmenet sok apró lépésben történik, hogy ne veszélyeztesse a cég napi működését. Tehát sem az ügyfelek, sem a partnerek, sem az alkalmazottak nem éreznek ebből semmilyen hátrányt.
Elkezdtük tovább fejleszteni az analitikai készségeinket is. Létrehoztunk például egy új, Advanced Analytics nevű team-et, hogy kiaknázzuk a – szervezet különböző részein keletkező – hatalmas adatmennyiségben rejlő lehetőségeket.
Változtak-e az ügyféligények a biztosítási termékekkel kapcsolatban az utóbbi időben? Nagyobb valószínűséggel vásárolnak-e biztosítást most, mint korábban? Elképzelhető-e, hogy a bizonytalan gazdasági és politikai környezet miatt az ügyfelek halogatják a befektetéseiket?
Sok függ az időzítéstől. Ha visszatekintünk, akkor a járványhelyzetet követően pozitív fejleményeket láthattunk. Tavasszal és nyár elején például az utasbiztosítások a vártnál sokkal gyorsabban és erősebben futottak fel, a várakozások összességében pozitívak voltak. Viszont már látjuk az első jeleit annak, hogy a vásárlók ráébredtek: a gazdasági környezet rosszabb, mint azt eredetileg gondolták – ez nyilván megváltoztatja szokásaikat is. Az emelkedő költségek miatt az ügyfelek óvatosabbak és árérzékenyebbek lettek, a magas kamatlábak pedig ugyancsak befolyásolják az életbiztosításokkal kapcsolatos döntéseket. Az év során eddig stabilitás volt jellemző ezen a téren, de mostanra kiderült – a jelenlegi gazdasági folyamatok tükrében –, szűkösebb lett a családok költségvetése, ami pedig további hatásokkal járhat, és a kereslet csökkenését eredményezheti.
Mindenképp meg kell győzni az ügyfeleket, hogy az életbiztosítások felmondása nem bölcs döntés manapság. A biztosítás célja éppen az, hogy biztonságot és védelmet nyújtson az ügyfelek számára a kihívásokkal teli időkben.
Azt látjuk, hogy az ügyfelek nemrég kezdtek csak el reagálni erre az új helyzetre, talán szeptemberben vagy októberben. Például a forint volatilitása miatt egyre nagyobb a kereslet a denominált életbiztosítási termékek iránt.
A fenntarthatóság és a környezetvédelem nem csak az Allianz számára fontos, hanem önnek személyesen is. Tavaly felvázolta a vállalat által tervezett erőfeszítések egy részét. Hol tartanak ma?
Bejelenteni mindig könnyű dolgokat, kérdés persze, hogyan lehet őket megvalósítani és nyomon követni, hogy elkerüljük a „zöldrefestést”. Szerencsére az Allianz, mint globális vállalat nagyon elkötelezett, és sok mindent tesz ennek érdekében. Mi vagyunk például a globális Net-Zero Asset Owner Alliance egyik alapítója és mozgatórugója is egyben. A CO2-kibocsátással kapcsolatban nagyon világos célok vannak, így a mérföldkövek mérhetők.
A fenntarthatósági célok a mi – vagyis a vállalat és a menedzsment számára – meghatározott célkitűzéseik között– is megjelennek, úgymint a CO2-kibocsátás pontos mértéke vagy a „megújuló forrásokból előállított villamos energia részesedése”. Az általunk vállalt konkrét kezdeményezések – hatásuk alapján – három szinten valósulnak meg:
- Az első szint a befektetési portfolióik. Az Allianz csoportszinten mintegy 2 billió eurós befektetési portfólióval rendelkezik. A portfólióra környezetvédelemhez kapcsolódó szabványokat alkalmazunk annak érdekében, azok a vállalatok, amelybe fektetünk, környezetbarátabb módon működjenek.
- A második szint a biztosítási üzletág. Vannak olyan szegmensek, amelyekre már nem nyújtunk fedezetet, ilyen például a szénalapú energiatermelés. Emellett nemrég dobtunk piacra például egy új biztosítási konstrukciót kifejezetten elektromos autók számára, hogy elősegítsük ezen járművek magyarországi elterjedését.
- Ami pedig a harmadikat, az üzletviteli szintet illeti, több praktikus dolog is van, amin jelenleg is dolgozunk, ilyen például az irodaházunk energiahatékonysági szintjének javítása, több napelem a tetőn, kevesebb utazás stb.
Úgy gondolom tehát, hogy lejárt az ideje annak, hogy izgalmas kezdeményezésekről beszéljünk, eljött az ideje gyakorlati és mérhető intézkedéseknek. A fő cél 2050, de ha addig várunk, akkor már késő lesz, ezért vannak köztes céljaink is. Már dolgozunk ezen célok elérésén, hogy betartsuk, amit ígértünk.
Hogyan hat a jelenlegi gazdasági környezet az Allianznál dolgozó kollégák hatékonyságára?
A jelenlegi helyzet sok szempontból érint bennünket. Megtartottuk a rugalmasságot, illetve bizonyos juttatásokat, amiket még a járvány ideje alatt vezettünk be. Például a kollégáknak elég két-három napra bejönni az irodába, a fennmaradó napokon dolgozhatnak akár otthonról is.
Emellett léteznek különféle eszközeink, és itt nemcsak egy-egyIT eszközre gondolok, hanem – a teljes infrastruktúrára, a képzésekre és magára a kapcsolattartásra is, ami sokkal hibridebbé és rugalmasabbá vált, így ezeket megtartottuk. Általánosságban elmondható, hogy mind a kollégáink, mind a munkavégzési szokásaink megváltoztak az elmúlt két évben, a járvány megváltoztatott minket, átformálta a szervezetünk működését.
Hogyan látja az elkövetkező éveket? Mit gondol, milyen típusú kockázatok jelenhetnek meg és okozhatnak további „fejfájást” az iparágban? Milyen új trendekre számít?
Senki sem tudja igazán, milyen irányba fog eszkalálódni a jelenlegi helyzet. Az már látszik, hogy bizonyos trendek mozgásba lendültek, viszont ezek kimenetele a jelen gazdasági helyzet alakulásától is függ. Mindezek miatt kivételesen nem bocsátkoznék találgatásokba a jövővel kapcsolatban.
Stratégiánk megmarad konzervatívnak, egyúttal óvatosabb is lesz, hogy biztonságosan vészeljük át ezt a viharos időszakot, mivel ez nem csak a saját, de a munkatársaink és az ügyfeleink érdeke is.
Ezekben az időkben a magas minőségre, a rugalmasságra és a magas szintű fenntarthatóságra kell összpontosítanunk. Ahogy a mondás tartja: „menekülés a minőség felé” – mi erre építünk most, ugyanis a jelenlegi rendkívüli környezetben a minőség és a stabilitás felértékelődik.
Click here and read this article in English.
(x) A cikk megjelenését az Allinaz Hungéria Biztosító támogatta.
Nyitókép: Biztosító Magazin / Kocsis Ferenc Árpád.
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.