Kövesse Facebook oldalunkat!

A Közösségen belüli értékesítésekre vonatkozó adómentesség alkalmazásának feltétele, hogy az adott terméket igazoltan egy másik tagállam területére szállítsák ki. A leggyakrabban alkalmazott igazolási forma – igazodva az adóhatóság elvárásaihoz – a vevő által aláírt CMR fuvarokmány, ennek beszerzése azonban sok esetben nehézkes, költséges, vagy egyenesen lehetetlen.

Sokan fuvarozó tlálkozott már CMR problémával

A Deloitte ügyfelek körében végzett felmérése megerősítette, hogy a belföldről EU-ba irányuló értékesítéseket teljesítő vállalkozások túlnyomó többsége már találkozott a CMR beszerzése körüli problémákkal.

A legtöbb esetben a gondot a beszerzés folyamatának időigényes, körülményes volta jelenti, de arra is sok esetben látunk példát, hogy a nem megfelelő igazolás miatt az adóhatóság vitatja az adómentesség alkalmazását.

Az, hogy a gyakorlatban az aláírt CMR vált az elsődleges bizonyítási móddá, alapvetően a megfelelő bizonyítékokra vonatkozó konkrét jogszabályi rendelkezések hiánya okozza. A problémával az Európai Unió Bizottsága is régóta foglalkozik, illetve az adóhatóság részéről is találkozhatunk esetenként flexibilitással.

Jövőre lehet változás

Az Unió részéről az áfa-rendszer átfogó reformjába illeszkedő, várhatóan jövőre életbelépő gyors intézkedések („quick fixes”) előírják:

A tagállamok két független, egymásnak nem ellentmondó bizonyíték alapján – egyes nyilvánvaló esetektől, például az igazoltan megsemmisült, vagy belföldön hatóság által felderített árutól eltekintve – nem tagadhatják meg az adómentesség alkalmazását.

Ennek kapcsán egyelőre bizonytalanságot jelent, hogy nem tudni, az egyes tagállamok mennyire szigorúan, milyen részletességgel határozzák majd meg a megfelelő igazolások körét.

Az adóhatóság az IT rendszereket figyeli

Az adóhatóság részéről leginkább a szokásos üzletmenet részévé váló IT rendszereken keresztüli kapcsolattartás elterjedéséhez kötődve találkozhatunk újfajta megközelítéssel.

  • Gyakran azonosíthatók ugyanis a vevőkkel folytatott elektronikus, akár automatizált kommunikáció révén olyan üzenetek, igazolások, amelyek alkalmasak az adómentesség alátámasztására.
  • Ezek nagy előnye, hogy kizárt az utólagos módosítás lehetősége, és megfelelően igazolják a kiszállítás megtörténtét.

Egy ilyen adminisztratív könnyítés nemcsak a jelenlegi helyzetben csökkentheti egy vállalkozás terheit, hanem az EU-s gyors intézkedésekre felkészülésként is rendkívül hasznos, ugyanis  az elvárt két bizonyíték közül egy, vagy akár mindkettő előre beazonosítható.

Az igazolásként használható meglévő dokumentumok vizsgálata akkor indokolt, ha a közösségi értékesítések adómentességének igazolása nehézséget okoz egy társaságnál. Ügyfeleinket a lehetőségek kezdeti felmérésén túl az adóhatósági egyeztetés, jóváhagyás folyamatában is segítjük annak érdekében, hogy az adómentesség alkalmazása ne legyen megkérdőjelezhetö.

– monda dr. Schütt Attila, a Deloitte adóosztályának menedzsere.

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...