Az elmúlt öt évben megháromszorozta a vállalati szegmensben elért díjbevételét az Aegon Magyarország, és az előttünk álló időszakban több területen is jelentős fejlesztéseket tervez az üzletágon belül – nyilatkozta Dénes Attila, az Aegon Magyarország Corporate üzletágának igazgatója.
Mekkora a vállalati terület részesedése a hazai biztosítási piacon, és milyenek az Aegon Magyarország pozíciói az üzletágban?
A Magyar Nemzeti Bank 2021-re vonatkozó díjbevételi statisztikái szerint a vállalati vagyon- és felelősségbiztosítások a teljes piac hozzávetőleg 9 százalékát teszik ki. A klasszikus vállalati vagyon- és felelősségbiztosítási szegmensben az Aegonnak jelenleg nyolc százalék körüli a piaci részesedése: ugyanakkor a vállalati biztosítási tevékenységünk részét képezi a kiterjesztett garancia üzletágban való aktív részvétel, ahol a biztosító társaságok közül – az értékesítés alapján – piacvezetők vagyunk, miközben jelentős a szerepünk az utas, a GAP (vételárbiztosítási) és szállítmánybiztosítási réspiacokon is.
Mire alapul az Aegon Corporate üzletágának stratégiája, melyek a főbb céljaik, és mik lehetnek a növekedés motorjai?
Nagyon nagy eredménynek tartom, hogy a vállalati biztosítási szegmensben az elmúlt öt évben megháromszoroztuk a díjbevételünket. Az üzletág elsősorban a kis és közepes ügyfeleknél ért el jelentős sikereket az elmúlt időszakban, ám az ügyfélkörünk fontos részei a nagy, ipari vállalatok is, amelyeket társbiztosító vagy viszontbiztosító bevonásával szolgálunk ki.
A kiterjesztett garancia üzletágat új partnerek bevonásával kívánjuk fejleszteni, míg az utasbiztosításoknál a pandémiás időszakot követően várjuk az újbóli felfutást. Utóbbi területen egyébként termékfejlesztésre használtuk fel az elmúlt nehéz időszakot, annak érdekében, hogy az utazások megindulásával ügyfeleink minél nagyobb biztonságban tudhassák magukat. A szállítmánybiztosítási üzletágat 2020-ban indítottuk el, a kezdéshez pedig jó kiindulópontot jelentett egy portfolió-felvásárlás. A szegmenst azóta folyamatosan fejlesztjük, amelynek nyomán folyamatosan nő az Aegon szerepe ezen a területen is.
A koronavírus-világjárvány hogyan hatott a vállalati biztosítási piacra?
A pandémia kezdetekor a vállalatok jelentős része az otthoni munkavégzés feltételeinek megteremtésére koncentrált, ezért rövid időre ugyan, de érezhető volt az értékesítés megtorpanása. Az új működési folyamatok kialakítása után azonban gyorsan helyreállt a normál működés a legtöbb szektorban. Azokban a szektorokban, amelyeket súlyosan érintett a válság, (például a turizmus, a rendezvényszervezés vagy a HoReCa ágazat) értelemszerűen jelentős mértékben csökkent vagy megszűnt a biztosításra vonatkozó igény. Így például az utasbiztosítási üzletág jelentős veszteséget könyvelt el, de volt olyan időszak, amikor a rendezvényszervezéshez kapcsolódó biztosítási igény is teljesen megszűnt. Ugyanakkor a pandémia kitörésekor nagymértékben nőtt a számítástechnikai eszközök iránti igény, amely magával vonta, hogy az ezekre kötött biztosítások darabszáma is ugrásszerűen emelkedett.
A járvány időszaka globálisan felgyorsította a digitalizációt, ami feltehetően a biztosítóknál sem történt másként. Ennek kapcsán mik a tapasztalataik?
Nagyobb szerepet kapott a vállalati biztosításoknál is a személyes jelenlét nélküli kárrendezés. Fényképek, videofelvételek alapján hozták meg a szakértő kollégák a döntésüket, amely alapján le tudták zárni a kárrendezési folyamatot. Társaságunk gyorsan alkalmazkodott a megváltozott ügyféligényekhez, miközben maximálisan figyelembe vette a biztonságra vonatkozó előírásokat is.
Mik voltak az elmúlt időszak leggyakoribb, illetve legnagyobb vállalati káreseményei? Jellemzően melyek a legdrágább károk a biztosító és az ügyfél szempontjából?
A természeti katasztrófákon túl a legnagyobb károkat a robbanással, tűzzel kapcsolatos események okozzák. A természeti károknál 2021-ben a legnagyobb kihívást Magyarországon a viharok és az intenzív jégesők jelentették: ezek mind gyakoriságuk, mint nagyságuk alapján rendkívülivé tették a tavalyi évet. Egy-egy nagyobb vihar általában több százmillió forintos kárt okoz országszerte, de 2021-ben a jégesők is ilyen nagyságrendű károkat okoztak.
Jelentős tüzek is keletkeztek különböző ipari létesítményekben, amelyek közül a legnagyobb értéke meghaladta a négymilliárd forintot. Azt ugyanakkor látni kell, hogy az ilyen nagyságrendű károknál általában már viszontbiztosítási fedezet is életbe lép, vagyis a direkt biztosító osztozik a viszontbiztosítóval a kártérítésen.
Az építőipari termékek áremelkedése hogyan hat a vállalati biztosítások piacára?
Az áremelkedés hatását egyértelműen látjuk a megemelkedett kárkifizetésekből: az átlagos kifizetés az elmúlt két évben 15 százalékkal emelkedett. Vannak olyan építőanyagok is, amelyeknél az áremelkedés az átlagos szintet nagymértékben meghaladta: ilyenek például a faanyagok, vagy bizonyos acélszerkezeti elemek.
Az építőipart a szakképzett munkaerő hiánya is jellemzi. Érződik-e ennek hatása a biztosítási piacon, például a vállalati felelősségbiztosításoknál?
A szakképzett munkaerő hiányának hatását szintén a kivitelezési költségek emelkedéséből látjuk, amely páhuzamos a munkabérek emelkedésével. A felelősségbiztosítási károknál azonban ebből fakadóan eddig nem tapasztaltunk eltérést a korábbiakhoz képest.
A sokak szerint a jövőt jelentő moduláris építkezések milyen biztosítási igényeket generálnak, akár a termékek, a szolgáltatások, vagy a kockázatok felmérését illetően?
A moduláris építkezés számos előnnyel bír: egyik legvonzóbb tulajdonsága, hogy gyorsan kivitelezhető. Ez az építkezési forma a munkabalesetek szempontjából is biztonságosabb, a hangsúly a helyszíni építési munkálatokkal szemben a gyári munkára helyeződik, így ez kedvezően hat az építés-szerelés biztosítások eredményességére. A mesterséges intelligencia és a robotika új lehetőségeket nyit ennek az eddig alternatív építkezési formának a fejlődéséhez. Az ehhez kapcsolódó biztosításoknak pedig alkalmazkodniuk kell a megváltozott igényekhez, ilyen lehet például az okosotthonok kibertámadás elleni biztosítása.
A kormány által meghirdetett zöld támogatói program hogyan hat a biztosítói elvárásokra?
A biztosítók többsége már eddig is sokat tett a klímavédelemért. Csökkentették a nem környezetbarát tevékenységekben a kitettségüket, nem fektettek környezetromboló technológiákba, cégekbe. Az ügyfelek oldaláról pedig új igényként jelenik meg a környezetbarát működést támogató technológiák biztosíthatósága, legyen szó akár napelemekről, elektromos közlekedési eszközökről vagy szélerőművekről.
Az elmúlt időszak megnövekedett természeti kárai hogyan hatottak a vállalati piacra?
Az elmúlt években Magyarországon is érzékelhető volt a klimatikus viszonyok megváltozása, leginkább téli viharok, nyári intenzív zivatarok, jégeső formájában. A mezőgazdaságot emellett aszály is sújtotta. A természeti csapások, a szélsőséges időjárás által okozott kár összértéke minden évben több milliárd forintra rúgott a vállalatoknál és a mezőgazdasági termelőknél. Az is igaz ugyanakkor, hogy az elmúlt időszakban elkerülték hazánkat az árvizek vagy a jelentős földmozgások.
Mire érdemes figyelniük a vállalatoknak a megfelelő biztosítás kiválasztásakor?
Talán a legfontosabb, hogy a kiválasztott fedezetek a legszéleskörűbben lefedjék a valós ügyféligényt. Figyelembe kell venni azt is, hogy a vállalati biztosítások sokféle összetevőből építhetők fel: ha pedig valaki nem teljesen biztos abban, hogy mi lehet számára a legjobb megoldás, érdemes a biztosítások területén jártas szakember segítségét igénybe venni.
Melyek most a vállalati piac legfontosabb trendjei, hol tart most a járvány előtti időszakhoz képest?
A vállalati biztosítások piaca tükörképe a gazdaságnak. Ha például sok az építőipari beruházás, megnő a kereslet az építés-szerelés biztosításokra, majd később a vagyon és felelősségbiztosításokra. Ha pedig bővülnek a vállalkozások, nő a megfelelő fedezetet nyújtó felelősségi limit is, tehát minden szempontból érezhetővé válik a növekedés. Összeségében elmondható, hogy néhány speciális területet leszámítva a világjárvány nem gyakorolt jelentős hatást a vállalati biztosítások piacára, így töretlen volt a fejlődés az elmúlt időszakban.
Melyek a hosszabb távú kilátások, globális trendek a vállalati biztosításoknál?
A várakozások szerint világszinten a klímaváltozás egyre inkább érezteti majd hatását. A gyakoribb és nagyobb károk a viszontbiztosítási díjak emelkedéséhez vezetnek, és ez előbb-utóbb begyűrűzik a direkt biztosítók által kínált termékek árába is.
Az előrejelzések alapján a magyar vállalati biztosítási piac tovább nő az elkövetkező években – a bővülés üteme persze a gazdaság teljesítményétől is függ. Megjelennek emellett az új igényeket lefedő módozatok – kiberbiztosítások, okos eszközökre köthető biztosítás – is, és egyre fontosabb szerep jut a gyors és költséghatékony ügyintézésnek, ügyfélkiszolgálásnak.
Nyitókép: Aegon
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.