A biztosítótársaságok kulcsszerepet játszanak a klímasemleges technológiai innováció támogatásában – derül ki a Deloitte által a Cambridge-i Egyetemmel együttműködésben készített „Climate product Innovation in the Insurance sector” jelentésből. A riportot a XI. Mabisz Nemzetközi Biztosítási Konferencián mutatták be a Deloitte szakértői, akik többek között arról is beszéltek, hogy a szektor aktív tevékenységével nőhet a környezeti kérdések társadalmi tudatossága, és a biztosítási termékek támogathatják a gazdaság más ágazataiban is megvalósított ökológiai projekteket.
Imázs kérdés: támogatja-e egy biztosító társaság a környezettudatosságot?
A kormányzati célokkal összhangban egyre több vállalat dönt úgy, hogy CO2-kibocsátását nullára csökkenti. Ezeknek a szervezeteknek a jövőben az is fontos lesz, hogy olyan biztosítási termékeket vegyenek, melyek szintén ezeket a célokat támogatják. Ugyanígy az egyre tudatosabb fogyasztók számára is lényeges lesz, hogy a biztosítótársaságuk támogatja-e környezettudatos törekvéseiket.
Az International Finance Corporation adatai szerint 2030-ra a befektetők akár 23 milliárd dollárt is költhetnek az éghajlatváltozás hatásainak enyhítésére.
A termékinnovációknak köszönhetően a biztosítási ágazat kulcsszerepet játszik a gazdaság átalakulásában
– csökkenti a zöld termékek használatából eredő kockázatokat, és támogatja a tőkeáramlást, amely egyébként kockázatosnak tekinthető új termékek és például start-up gyártók vonatkozásában.
KORÁBBAN ÍRTUK
Te vagy az, lehet: A tech vezetőkből lesznek a jövő vezérigazgatói
Rekordszintű kockázatról számolnak be a régiós pénzügyi vezetők
Cél az éghajlatváltozás hatásainak mérséklése
A biztosítói szektor számára egyre fontosabb stratégiai cél, hogy elősegítsék az éghajlatváltozás visszaszorítását.
A biztosítók erőfeszítései már egyértelműen látszanak, viszont még innovatívabb, technológiailag fejlettebb és környezetbarátabb biztosítási termékekre lehet számítani a jövőben.
– mondja S. Nagy Krisztina, a Deloitte pénzintézeti kockázatkezelési üzletágának partnere.
Ezek a területek fontosak
A jelentés szerzői beazonosították azokat a legfontosabb területeket, amelyek fejlesztésével a biztosítási termékek innovációja mérsékelheti az éghajlatváltozás hatásait.
- Ilyen például az ökológiai megoldások használatának népszerűsítése, hiszen a fogyasztók egyre tudatosabban működő cégeket keresnek. Az iparág számára ez lehetőséget biztosít arra, hogy ajánlataikkal és díjszámításukkal ösztönözzék a széndioxid-kibocsátás csökkentését.
- Másik ilyen eszköz lehet az éghajlatváltozás hatásaival szembeni ellenállóképesség ösztönzése: például a szektor nagyban támogathatja az ingatlanok energetikai korszerűsítését, ha kárrendezési folyamatába beépíti az energiatakarékosabb anyagok és termékek használatának fedezését is.
- A károk fenntartható módon történő rendezése is kiemelt fontos terület lehet a célok elérésében. A biztosítók támogathatják a környezetbarát tevékenységeket, például a sérült elemek javításának, nem pedig cseréjének ösztönzésével és elősegíthetik azokat a megoldásokat, ahol a javító alkatrészeket újrahasznosítják.
A jelentésben konkrét példákat is beazonosítottunk azokra az intézkedésekre, amelyek hozzájárulnak a kár- és panaszkezelési folyamat széndioxid-mentesítéséhez, amelyeket nagy biztosítói csoportok végeztek az elmúlt években
– mondja Hauer Judit, a Deloitte Aktuárius csoportjának igazgatója.
Vannak komoly hátráltató tényezők is
A szakértők olyan akadályokat is beazonosítottak, amelyek hátráltatják az éghajlatbarát biztosítási termékek fejlesztését. A keresleti oldalon ezek a következők lehetnek: szkepticizmus az éghajlatváltozással szemben, a kockázat alábecsülése, túlzott biztosítási költségek, a rendelkezésre álló termékek ismeretének hiánya. Az ellátásilánc kezelésének területén viszont hiányzik az értéklánc koordinációja, és akadályt jelent továbbá, a rövid távú szemlélet és a munkavállalói kompetenciák hiánya.
KORÁBBAN ÍRTUK
Deloitte: Fél százalék alatti GDP-növekedésre számítanak a régiós vállalatok
Deloitte: A minőségbiztosítás és kockázatkezelés fontossága változatlan
A meglévő akadályok áthidalására három fontos feladatot azonosítottunk, amelyeket az iparági szereplőknek érdemes megfontolniuk.
- Először is fontos az ügyfélkapcsolatok erősítése, hogy megértsék a problémáikat és a termékeik értékének maximalizálása előtt álló akadályokat.
- Másodszor is, támogatniuk kell a szervezetükön belüli innovatív kezdeményezéseket és meg kell próbálniuk szorosabb együttműködést kialakítani más piaci szereplőkkel, hogy az ügyfeleik értékláncán keresztül célzottabb megoldásokat tudjanak ajánlani.
- Az utolsó lépésként pedig határozzanak meg tudományos alapokon nyugvó fenntarthatósági célokat és szervezetük kompetenciáit is ezek szerint fejlesszék, így ösztönözve a vállalatuk transzformációját a karbonsemlegesség felé.
Az áttérés számos kihívással jár, de hosszú távon annál több új piaci lehetőséget is tartogat a szektornak. – mondja S. Nagy Krisztina.
A jelentésről
Az „Éghajlati termékek innovációja a biztosítási szektorban” című jelentés a Cambridge -i Egyetemmel és a biztosítási ágazat vezető szervezeteinek globális hálózatával, a ClimateWise kezdeményezés tagjaival együttműködésben jött létre. A tanulmány 2021 márciusa és áprilisa között szakértőkkel készített mélyinterjúk alapján készült. A megbeszélések fő témája az alacsony széndioxid-kibocsátású gazdaságra való áttérést támogató termékinnovációk voltak.
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.