Kövesse Facebook oldalunkat!

A magyar biztosításközvetítői piac valaha volt legnagyobb fúzióját hajtotta végre a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. – A társaság emellett a teljes biztosítási szektor fejlesztését célozza meg, melynek érdekében 12 pontot tartalmazó javaslatcsomagot állított össze a Gazdaságfejlesztési Minisztérium, a Magyar Nemzeti Bank és a Magyar Biztosítók Szövetségének részére.

Fontosabb események

  • 2023. július 1-jén a magyar biztosításközvetítői piac valaha volt legnagyobb fúzióját hajtották végre, amikor a Hungarikum Alkusz Cégcsoport öt tagvállalata – a HUNInsurance Kft., a HUNInsurtech Kft., a HUNPartner Kft., a HUNPénzügyi Tervező Kft., valamint a HUNRisk.hu Kft. – egyesült a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt.-vel.
  • Az egyesüléssel Magyarország legnagyobb és legeredményesebb, 100 százalékban hazai tulajdonú biztosítási és pénzügyi szolgáltató vállalata jött létre, a szektor elismert – több évtizedes nemzetközi tapasztalattal rendelkező – szakembereiből pedig megalakult a szervezetet irányító Igazgatósága.
  • A fúzióval egyidőben a Hungarikum Alkusz 12 pontot tartalmazó javaslatcsomagot állított össze a piacot felügyelő szervezetek részére annak érdekében, hogy közösen lássanak neki a biztosítási piac évtizedek óta szükséges radikális fejlesztésének, a piaci verseny élénkítése, a biztosítási penetráció és ezzel összhangban a tanácsadók számának növelése, valamint az ügyfelek érdekeinek képviselése és a biztosítási szakma jelentősen magasabb szintre emelése érdekében.
Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. elnök-vezérigazgatója.| Fotó: Kocsis Ferenc Árpád / Biztosító Magazin

Részvénytársasággá alakult a Hungarikum Alkusz

Soha nem látott dinamizmussal vágott neki a 2023-as évnek a hazai biztosításközvetítői piac elsőszámú szereplője. A több mint 500 000 ügyfelet kiszolgáló, 100 százalékban magyar tulajdonú Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. 1000 tanácsadójával, valamint közel 300 munkavállalójával 2023. január 1-jén zártkörűen működő részvénytársasággá alakult, majd februárban 100 százalékos leányvállalataként megalapította a Magyar Biztosítóholding Zrt.-t. Mindezek mellett üzleti eredményei is kiválóan alakultak.

KORÁBBAN ÍRTUK

Keszthelyi Erik szerint eljött a „rezsicsökkentés” ideje a biztosításoknál is

A hazai kis- és közepes vállalatok (KKV) vezetői leginkább az emelkedő beszerzési árak, a szállítási költségek és a magasabb rezsiköltségek miatt aggódnak, valamint működési költségeik drasztikus emelkedését prognosztizálják – derül ki a Hungarikum Alkusz Cégcsoport reprezentatív kutatásából.

Hajgató Szilveszter – Egy éve a HUNPartner Programban

Budapesten született, de szinte gyermek kora óta Szombathelyen él, a családban pedig generációs hagyománya van a biztosítási tanácsadásnak. Habár édesapja is alkuszként dolgozott, a pályát mégis véletlenül választotta.

Míg a TOP 20 alkusz értékesítés árbevétele átlagosan 14 százalékkal nőtt 2022-ben az egy évvel korábbihoz képest, addig a Hungarikum Alkusz Cégcsoport értékesítés árbevétel növekedése ugyanezen időszakban a 24 százalékot is meghaladta. 2022-ben a cégcsoport több mint 17,5 milliárd forint árbevétellel zárta az évet, ami mintegy 430 százalékos növekedést jelent a 2018-as évhez képest. Ezzel a Hungarikum Alkusz piaci részesedése kiemelkedő, közel 20 százalékos. 2023 első öt hónapjában árbevétele meghaladta a 9,3 milliárd forintot, időarányosan 28 százalékos növekedést produkálva 2022. azonos időszakához képest.




A társaság piaci jelentőségét jól mutatja, hogy együttműködésért felelős Partner Programjához az elmúlt 4 évben 24 alkusz és 6 függő tanácsadói csoport csatlakozott, tanácsadói létszámuk meghaladja a 350 főt, dealeri hálózatuk pedig mintegy 100 kereskedőpartnerrel dolgozik együtt és összesen több mint 400 000 szerződést kezel. A Partner Program teljes körű védőhálót, jogszerű működést, stabil adminisztrációs hátteret és erős érdekképviseletet biztosít a hozzá csatlakozó alkuszok és többesügynökök részére.  

A tagvállalati fúzióval egyidőben a cégcsoport 2023. július 1-jétől új arculattal és aktív kommunikációs jelenléttel még tovább erősíti a Hungarikum Alkusz márkanevet a hazai piacon.

Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. elnök-vezérigazgatója.| Fotó: Kocsis Ferenc Árpád / Biztosító Magazin

Online megoldások és a fiatal generáció megszólítása

A társaság két és féléves intenzív fejlesztési munka után idén szeptemberben az online biztosításközvetítő piacra is megérkezik, és a biztosítási szektorban a digitalizáció új szintjét valósítja meg Magyarországon. Célkitűzése, hogy három éven belül legalább 1 millió ügyfél szerződését kezelje digitális felületein keresztül, technológiai fejlesztései révén folyamatos kapcsolatot építsen ki ügyfeleivel, hogy a lehető legtöbb figyelmet tudja fordítani a biztosítási igényeik megértésére és megoldására. A biztosítási ismeretek hiányának pontos feltérképezésével és célzott edukációval ugyanis jelentősen javítható a magyar társadalom pénzügyi tudatossága!




Ezzel párhuzamosan hatalmas szüksége van a biztosítási szektornak a fiatal tehetségek bevonzására, ugyanis a szakma átlagéletkora 55 év, a 30 év alatti biztosítási tanácsadók aránya pedig mindössze 7 százalék.

Többek között ezen iparági kockázatot (is) felismerve a magyar biztosítási piacon a Hungarikum Alkusz elsőként kezdeményezte a felsőoktatási intézményekben a biztosításszakmai képzés elindítását, melynek eredményeképpen a győri Széchenyi István Egyetemen ez év szeptemberében el is indul a két féléves biztosítási és pénzügyi tanácsadói felsőoktatási szakképzés. A társaság emellett további egyetemekkel is egyeztetést folytat a képzés megkezdéséről, reményeik szerint az ország számos pontján és a fővárosban működő felsőoktatási intézményekkel is sikerül majd megállapodniuk.

Az elmúlt évtizedben tűpontos stratégia mentén, lépésről lépésre haladtunk célkitűzésünk megvalósítása érdekében. Büszkeséggel tölt el, hogy sokéves szakmai tapasztalattal rendelkező munkatársaim segítségével erőt, energiát nem kímélve mára Magyarország legnagyobb és legdinamikusabban fejlődő alkuszcége épülhetett fel.  Piaci eredményeink mellett azonban felelősséget érzünk a magyar lakosság biztosítási szükségleteinek korrekt kielégítése, érdekeinek legmagasabb szintű képviselete, valamint a biztosítási szakma edukációjának jelentősen magasabb szintre emelése iránt.  Több évtizede változatlanul lévő folyamatok, berögződések változtatását, valamint a biztosítási társadalom megreformálást tűztük ki célul a piacot felügyelő szervezetek bevonásával.

– jelentette be exkluzív sajtótájékoztató keretében Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. elnök-vezérigazgatója.| Fotó: Kocsis Ferenc Árpád / Biztosító Magazin

A biztosítás helyzete a nemzetgazdaságban

A biztosítási szektor méretét, és azon belül is az alkuszok és többes ügynökök szerepét jól mutatja, hogy a biztosítási szektor a nemzetgazdaság 2,2 százalékát adja, a szektoron belül pedig az alkuszok és a többes ügynökök a szerződések darabszáma tekintetében a teljes biztosítási piac 46,3 százalékát, a szerződések állománydíja tekintetében pedig a teljes biztosítási piac közel felét, 47 százalékát közvetítették 2022-ben.

Ezen arányok még további javítására, a versenyhelyzet élénkítésére és a penetráció emelésére a biztosítási iparág teljes megreformálására van szükség 30 év után.

Ennek első lépéseként a Hungarikum Alkusz komplex 12 pontos javaslatcsomagot fogalmazott meg a Gazdaságfejlesztési Minisztérium, az MNB és a MABISZ irányába, hogy párbeszédet kezdeményezve, közösen lássanak neki a feladatnak.




Miről van szó a 12 pontban?

A konzultációs témakörök a piaci verseny élénkítését, prudens működési rend felállítását, a biztosítási penetráció erősítését, ezzel összhangban pedig a biztosítási tanácsadók számának növelését, valamint az ügyfelek biztosításaival kapcsolatos valós érdekképviseletének kialakítását támogatják.

A 12 témakör megvalósítása csakúgy, mint a már bevezetett MFO-k, a prudenciát, az átláthatóságot, a következetességet támogatnák a teljes biztosítási és biztosításközvetítői piacon.

Alulbiztosítottság

Az elmúlt évek gazdasági változásai egyértelműen hangsúlyossá tették, hogy az ingatlanok alulbiztosítottságának kérdéskörével szabályozói szinten is foglalkozni kell. A Hungarikum Alkusz által vizsgált szerződéses állományban előfordult akár 400-500 százalékos alulbiztosítottság is, ami azt jelenti, hogy káresemény bekövetkeztekor hiába rendelkezik az ügyfél biztosítási szerződéssel, a biztosító baj esetén nem fizet. A társaság szakértői szerint elengedhetetlen, hogy éves rendszerességgel (szükség esetén fél évente) hivatalosan tegyék közzé ajánlásukat az újjáépítési egységárakra vonatkozóan és ezen javaslatukat a biztosítótársaságok tekintsék kötelezően iránymutatónak.

Határidők

Másik kiemelten fontos javaslat a káresemény során, a biztosító által nyújtott szolgáltatások határidejének szabályozása. Jelenleg ugyanis a jogszabályok kizárólag az ügyfelek számára előírt határidőkről rendelkeznek, pedig éppen ugyanennyire fontos lenne, hogy az ügyfelek is kiszámíthatóan és előre szabályozott keretek között juthassanak a kárkifizetéshez.

Kárstatisztikák

Egy következő javaslat kifejezetten a piaci verseny élénkítését célozza azáltal, hogy kötelezővé tenné a biztosítótársaságok számára az ügyfelek szerződéseihez kapcsolódó kárstatisztikák, ügyfeleknek történő rendelkezésre bocsátását. Az intézkedés hiányában ugyanis versenyhelyzeti előnybe kerül az a biztosítótársaság, amely a szerződést kezeli, hiszen a kártörténet birtokában pontosabb díjajánlatot tud kínálni ügyfelének, mint versenytársai. Ezáltal az ügyfél elesik a legjobb piaci ajánlat megtalálásának lehetőségétől.

KORÁBBAN ÍRTUK

Sportbiztosítás: Stratégiai partnerséget kötött a Hungarikum Alkusz

A mai napon a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Akadémia stratégiai partnerséget kötött Magyarország legnagyobb biztosításközvetítő alkuszcégével – a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt.-vel –, így a jövőben a társaság fogja össze az Akadémia minden biztosítással kapcsolatos feladatát.

A világ legnagyobb bélyeggyűjteményére kötött műtárgybiztosítást a Nemzeti Bélyegmúzeum Kft.

Mi a különbség a klasszikus vagyonbiztostás és a műtárgybiztosítás között? Miért kiemelten fontos a műtárgybiztosítás egy nagyvállalat, egy állami tulajdonban lévő szervezet, vagy épp a múzeum számára? Ritkán adódik lehetőség, hogy művészeti tartalmú biztosítási konstrukciókról írjunk a Biztosító Magazinban, mivel viszonylag kevés autentikus szereplő van, aki a témában meg tudna szólalni.

A javaslatcsomag további elemei:

  • A gondozóváltás/örökítés hiányzó jogszabályi alapjának megteremtése
  • Az időjárási határértékek egységesítése a biztosítási feltételekben
  • A biztosításközvetítők foglalkoztatási jogviszonyának választási szabadsága
  • Egységes biztosítási fogalomtár megteremtése
  • Kártörténeti nyilvántartásból történő lekérdezés biztosítása alkuszok részére
  • Többes ügynökök állományátruházás szabályainak jogszabályi rögzítése
  • Független biztosításközvetítő (alkusz) tevékenység végzésének személyi feltételeinek kiegészítése
  • A biztosításközvetítők szabad elhelyezkedésének garanciája
  • A biztosításközvetítők létszámának növelését elősegítő intézkedések

A megfogalmazott javaslatok mindegyike a piaci verseny élénkítését, a biztosítási penetráció jelentős növelését, valamint a biztosításközvetítői szakma presztízsének határozott növelését célozzák.

Márpedig a fejlesztésre a biztosítási szektor korábbi eredményeit és a környező országok adatait vizsgálva is kiemelt szükség van:

  • Az elmúlt 10 évben harmadával csökkent hazánkban a biztosítások aránya a háztartások pénzügyi vagyonában, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országaiban pedig az éves biztosítási díjbevétel a GDP 9,45 százaléka, míg itthon ugyanez az arány mindössze 2,4 százalék.
  • 5 millió gépjárművet használnak Magyarországon CASCO, több mint 1 millió ingatlant lakásbiztosítás nélkül.
  • 2,8 millió foglalkoztatott van állományban öngondoskodás, 4 millió munkavállaló pedig egészségbiztosítás vagy kockázati biztosítás nélkül.

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...