Kövesse Facebook oldalunkat!

Az MNB átfogó vizsgálata nyomán 37 millió forint bírságot szabott ki egy biztosítóra, egyebek közt a kgfb és unit-linked biztosítások állománykezelése, a kárrendezés, IT-biztonság, javadalmazási politika, egyes termékek díjkalkulációja, illetve a panaszkezelés és ügyfél-tájékoztatás terén feltárt hiányosságok miatt. A jogsértésekből fakadó kockázatok alapvetően nem veszélyeztetik a társaság hosszútávú, megbízható működését.

A Magyar Nemzeti Bank korlátozott terjedelmű átfogó vizsgálatot folytatott a Generali Biztosító Zrt.-nél. Az ellenőrzés 2018. április 24-től a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot tekintette át.

Mint a jegybank feltárta, az ügyfél rendelkező dokumentumainál a biztosító nyilvántartási rendszere több esetben nem a — dokumentumokkal alátámasztott — tényleges beérkezési időt tartalmazza vagy nem reprodukálható egyértelműen, hogy a függő ügynök mikor vette át az ügyfélmegbízást. A biztosító többször nem a szerződési feltételekben előírtaknak megfelelően hajtotta végre az ügyfélmegbízást a nyilvántartási rendszerekben szerepeltetett helytelen adatok miatt.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb) a biztosító több esetben megsértette a kárnyilvántartó és kötvénynyilvántartó szerv, illetve az üzembentartó felé fennálló tájékoztatási kötelezettségét, például a szerződés létrejötte, megszűnése, s a díjfizetés elmulasztása kapcsán. Többször előfordult, hogy a biztosító jogsértően a kockázatviselés kezdetét 60 nappal megelőző ajánlatot fogadott el, s az is, hogy a nem írásban létrejött kgfb szerződéseknél elmulasztotta a kötvény kiállítását.

Az informatikai (IT) biztonság kapcsán nem volt mindenkor megfelelő az éles adatok tesztrendszerekben történő kezelése, anonimizálása, s az adatok védelme a rendszerek közötti adatátadások és a távoli, mobileszközzel történő hozzáférések során. Nem különült el kellően a biztosítói és leányvállalati hálózat sem. Nem voltak naprakészek egyes biztonsági frissítések, a már nem támogatott rendszerek kivezetése, egyes rendszerek biztonsági megerősítése és tesztelése, továbbá a hozzáférések kezelése és felülvizsgálata.

Hiányosságok merültek fel a biztosító javadalmazási gyakorlata és annak belső szabályozottsága, illetve a nem-életbiztosítási díj- és tartalékkockázat meghatározása terén is. Hiányosnak bizonyult a biztosító több termékének díjkalkulációja, s jogsértőek voltak több konstrukció szerződési feltételei is. A biztosító hiányos belső szabályozás nyomán kialakított kárnyilvántartási rendszere nem tette lehetővé az esetleges késedelmek rendszerszintű szűrését, megállapítását, és csak egyedi kereséssel, kárügyenként lehet ellenőrizni a jelentős számú kárigény megfelelő határidőben történő rendezésére vonatkozó információt.

A jegybank megállapította azt is, hogy nem volt mindenben megfelelő a biztosító panaszkezelési szabályzata, s a panaszfelvételi jegyzőkönyv tartalma. Egyes esetekben az ügyfélpanaszokat határidőn túl válaszolta meg a biztosító. Az MNB hiányosságot tárt fel a kgfb szerződések terhére bejelentett kártérítési igényekkel kapcsolatos tájékoztatás, az életbiztosításhoz kapcsolódó KID tartalma és az értékkövetésről szóló tájékoztatás kapcsán. A biztosító nem adta át teljes terjedelemben a szerződéskötés előtt az életbiztosítási termékismertetőt és nem volt megfelelő az alkalmassági nyilatkozat tartalma sem.

A feltárt hiányosságok miatt az MNB ma publikált határozatában – határidők kitűzésével – kötelezte a biztosítót, hogy dokumentumokkal igazoltan számoljon be a feltárt problémák megszüntetésére tett intézkedéseiről. A jegybank 35,5 millió forint felügyeleti és 1,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra. A bírságnál enyhítő körülménynek számított, hogy a biztosító a vizsgálat során már egyes feltárt hibák korrekciójáról számolt be.

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...