Kövesse Facebook oldalunkat!

Idén ünnepli 25 éves jubileumát a hazai megtakarítási piac egyik ikonikus szereplője az Allianz Hungária Nyugdíjpénztár. Vajon mennyit fejlődött az emberek jövőbelátása az elmúlt 25 év alatt? Elfoglalta-e már az öngondoskodás az őt megillető helyét az emberek gondolkodásában, tervezünk-e az idős napjainkra vagy még mindig szükséges az edukáció ebben a témában? Az Allianz Hungária Nyugdíjpénztár Igazgatótanácsának elnökével, Tóth Balázzsal beszélgettük az ügyfelek nyugdíjmegtakarítási szokásairól, illetve a Pénztár operatív működésének fejlesztéséről.

Hogyan alakult az utóbbi időben a megtakarítási hajlandóság a magyar lakosság, illetve az ügyfelek körében?

Az elmúlt 3-4 évben örömmel tapasztaltuk, hogy a pénztártagok egyéni befizetéseinek nagysága évről-évre növekedett, 2020-ban például már meghaladta az átlagosan havi 12 ezer forintot.

Az ügyfeleink bizalmát, illetve a nyugdíjcélú megtakarítások fontosságát jelzi, hogy az egyéni befizetések növekedése még a pandémia alatt sem torpant meg, sőt enyhén emelkedett is.

– jegyzi meg Tóth Balázs elnök.

Hogyan viszonyulnak a fiatalok a nyugdíjjal kapcsolatos témához? Kellőképpen fontos-e (már) számukra az öngondoskodás?

A teljes lakosságot tekintve sok még a tennivaló, a pénztáraknak hatékonyabban kell megszólítaniuk a fiatalokat, akik a tagság következő generációját jelentik. A 20-30 éves korosztály számára az időskori évek anyagi biztonsága és az ehhez kapcsolódó öngondoskodás nincs kiemelt helyen. Holott számos tanulmány, elemzés mutatja azt, hogy minél fiatalabb korban kezdi valaki az öngondoskodást, annál nagyobb eséllyel tud nyugdíjas éveire jelentős nyugdíjkiegészítést biztosítani, még ha kisebb összegekkel kezdi is el a takarékoskodást.

A nyugdíj-előtakarékosság slágertéma manapság, egyre több helyen lehet olvasni különféle elemzéseket, előrejelzéseket. Mi jellemzi most ezt az piacot?

A nyugdíjpénztárak, a felügyeleti szervek és a kormányzat is sokat tett az utóbbi években annak érdekében, hogy felhívja a figyelmet a nyugdíjcélú öngondoskodás fontosságára, így mára talán tényleg kijelenthetjük azt, hogy fókuszban van a téma. Ugyanakkor nem minden szegmenst ér el megfelelő módon az üzenet, így ahogy korábban is említettem van még teendő.




Érzékelnek-e növekedést a nyugdíjmegtakarítások tekintetében?

A nyugdíjmegtakarításokat nézve egy stabil, folyamatos növekedésről beszélhetünk tulajdonképpen a pénztárak alapításától kezdve. Az Allianz Hungária Nyugdíjpénztár tagjainak vagyona 112 milliárd forintról 222 milliárd forintra növekedett 2010-2020 között, ami 98 százalékos emelkedést jelent.

Milyen portfóliókat kínál Allianz Hungária Nyugdíjpénztár az ügyfeleknek, illetve hogyan teljesítettek ezek a portfóliók az utóbbi években?

Pénztárunk 2010 január 1-jétől elszámolóegységes, választható portfóliós rendszert működtet. Ennek keretében jelenleg négy eltérő kockázati szintet képviselő portfólió közül lehet választani. Ráadásul ezek közt bármikor és költségmentesen válthatnak tagjaink.

A portfóliók által elért hozamok az elmúlt 10 év átlagában jellemzően jelentősen meghaladták az inflációt, így az alapvető célt, a nyugdíjcélú öngondoskodást sikeresen támogatta Pénztárunk és a befektetést kezelő partnerünk.

– mondja Tóth Balázs.

Mindezt úgy, hogy az újonnan bevezetett TKM mutatók paraméterei alapján a közepes és nagy pénztárak közül az egyik legkedvezőbb díjstruktúrával rendelkezünk.

Milyen hatása volt a járványhelyzetnek a pénztár befektetési politikájára?

A járvány felbukkanását követően a pénztári portfóliók árfolyamai rövid távon jelentős csökkenést szenvedtek el. Ennek ellenére a befektetési politikán változtatást nem eszközöltünk, tekintve, hogy a nyugdíjcélú öngondoskodás időhorizontján a járványt – és annak árfolyamra gyakorolt hatását – gyors lefolyásúnak gondoltuk.

Az árfolyamok hamarosan normalizálódtak és végül szép hozammal fejeztük be a 2020-as évet.

– magyarázza Tóth Balázs.

A járványtól függetlenül a várhatóan emelkedő infláció hatásának kompenzálására a kiegyensúlyozott – kötvénytúlsúlyos – portfóliónk befektetési politikájának változtatása mellett döntöttünk.




Hogyan érintette, illetve érinti a járványhelyzet a Pénztár napi működését?

A járvány megfékezése érdekében elrendelt lezárások 2020 márciusában váratlanul érték az egész országot, a pénztáraknak sem kellett korábban hasonló helyzettel megküzdenünk. Az első hetekben a megszokott folyamatoktól eltérni, ezeket újra gondolni, rövid idő alatt új eljárásokat kialakítani, mindezt a jogszerűség és a jogi keretek figyelembevételével, úgy, hogy online platformon tudja segíteni mind a home office-t, mind az ügyfelek, tagok, munkáltatók tevékenységét, nehéz, embert próbáló kihívás volt.

Hogy vált be a tartós home office? Mennyire lehet hatékonyan működtetni távmunkás formában egy pénztári szervezetet?

A kezdeti nehézségekre sikerült hamar megoldást találni és a Pénztár ma már működtethető akár teljes home office formájában is a korábbi személyes üzemeltetésen kívül. Valamennyi testületi szervünk személyes megjelenést nem igénylő elektronikus hírközlő hálózat igénybevételével működik gyakorlatilag attól a pillanattól, amint ezt a jogszabály lehetővé tette, így a szükséges döntések megfelelő időben meghozhatók. Munkatársaink mindegyike tud otthonról dolgozni, a munkavégzésnek nem feltétele a Pénztár székhelyén való tartózkodás, a munkafolyamatainkat ennek megfelelően alakítottuk át.

Ügyfeleink számára a COVID kezdetétől kínálunk digitális megoldásokat többek között az ún. AVDH szolgáltatáson keresztül történő dokumentum- aláírás (pld. igénybejelentők, változás-bejelentők) formájában, valamint az online számlainformációs rendszer használatával, mely utóbbi további bővítésén dolgozunk.

– sorolja Tóth Balázs.

Mindezeken túlmenően a 2021. évben több személyes megjelenést nem igénylő megoldás fejlesztése és megvalósítása is folyamatban van.

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...