Az Országos Mentőszolgálatnak 2018-ban Kormányzati forrásból újabb 117 mentőautó megvásárolására nyílt lehetősége, amelyek a korábbiakhoz képest is többletfelszereléssel rendelkeznek, például légrugóval. A légrugók nagy előnye, hogy a betegek, és a beteget éppen ellátó személyzet könnyebben viseli el az úthibákból fakadó kellemetlenségeket, kevésbé érzékelik a rázkódást útközben. 

A mentőautó vezetők a Groupama Biztosító jóvoltából idén is a biztosító vezetéstechnikai pályáján fejlesztették tudásukat. 

Jelezzük is, hogy együttműködünk a mentőkkel!

Őri Kiss Zsolt, az Országos Mentőszolgálat mentőgépkocsi-vezetője, vezető instruktora a mentőautók mindennapi közlekedési helyzeteit elemezte. Véleménye szerint a megkülönböztető jelzéssel érkező mentőautót vezető sofőr számára a lámpás kereszteződéseken való áthaladás a legnehezebb, ez igényli a legnagyobb körültekintést, mert a civil autósok reakcióját is figyelni kell: észrevette-e a mentőt, hogy merre húzódik le, a mögötte álló autó követi-e a többiek mozgását? Ilyen esetekben azzal is segíthetjük a mentőgépkocsi-vezetőket, ha valamilyen módon, akár egy kézmozdulattal jelezzük számukra, hogy észrevettük, hogy közelednek és együttműködünk velük.

Halszálkában engedjük el a mentőautót

A civil vezetők bizonyos helyzetekben nem tudják mit is kell tenniük, ezért kiszámíthatatlanul reagálnak, még akkor is, ha segítő szándék vezérli őket. Ilyenkor felülírhatjuk a KRESZ szabályait. Nézzünk néhány jellemző helyzetet, amivel segíthetjük a mentőgépkocsi-vezetők munkáját:

  • Figyeljünk a forgalomra. Őri Kiss Zsolt szerint a legjobb, amit tehetünk, hogy együtt mozgunk a forgalom dinamikájával, ami azt jelenti, hogy nem csak az előttünk haladó járműre fókuszálunk, hanem arra is figyelünk, mi történik mögöttünk vagy három-négy autóval előttünk.
  • Induljunk is el a zöld jelzésnél. Tipikus eset, amikor kereszteződésben a lámpánál elsőnek álló autó jól reagál, nem indul el a zöld lámpa ellenére, de a mögötte álló nem figyel, nem követi a félrehúzódás irányát, vagy esetleg véletlenül belemegy az álló autóba.
  • Előre kell gurulni. Szintén kereszteződésre jellemző helyzet, hogy nem mer az első autó előrébb gurulni a kereszteződésbe, hiszen piros a lámpája, pedig ezzel elengedné a mentőautót. Ilyenkor az esetlegesen közben zöld jelzést kapó autóknak kell körültekintően viselkedni.
  • Ne ragadjunk be középre. Kétsávos úton sokan helyesen az út két szélső oldalára húzódnak, de előfordul, hogy valaki nem figyeli a többi autós mozgását, és beragad a mentő számára felszabadított középső területen.
  • Figyeljünk a mentőautó irányjelzőjére. Fontos, hogy próbáljuk megfigyelni, hogy a mentős irányjelzője villog-e, mert ő így tudja kommunikálni azt, hogy mit szeretne, merre haladna tovább. És jelezzük mi is egy villantással, hogy észrevettük a mentőautó szándékát.
  • A parkoló mentőautóra is figyeljünk. Ha a belvárosban utcán parkoló mentőautót látunk, mindig körültekintően közelítsük meg, hagyjunk mögötte elegendő teret, hiszen valószínűleg betegszállítás történik, amihez biztosítani kell a megfelelő helyet.

Ha a mentősnek fékeznie kell vagy megállásra kényszerül, akár 20 másodpercet is veszíthet!

20 másodperc rengeteg idő, de nem a sebesség maximalizálása, hanem a folyamatos haladás a kulcselem. A hirtelen fékezések és irányváltások a hátul beteget ellátók munkáját is megnehezítik. A mentőgépkocsi-vezetőknek nem csak a forgalomra, hanem rájuk is fokozottan figyelniük kell. A fél szemünk a forgalmon, a másik a beteg ellátásán.

– mondta el Őri Kiss Zsolt.

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...