Kövesse Facebook oldalunkat!

Egy kis Nógrád megyei faluból – Szurdokpüspökiből – indult, 18 éves korában pedig már az egykori NDK-ban élt, ahol turisztikai területen tervezett karriert építeni. 1992-ben szakmai gyakorlatra jelentkezett az OVB drezdai irodájába, mivel a cég akkoriban üdülési jogokat is értékesített. A pénzügyi tanácsadásba rövid idő alatt beletanult, nem sokkal később pedig fiókvezető lett. Amikor a cég úgy döntött, hogy megalapítja magyarországi leányvállalatát és megnyitja az első irodáját a XII. kerületi Óra utcában, Zoltán életében egy új, közel három évtizedes korszak kezdődött – a Biztosító Magazin az OVB magyarországi piacra lépésének 30 éves évfordulója alkalmából Divéki Zoltánnal, a cég egyik első munkatársával készített exkluzív interjút.

Hogy emlékszik vissza a kezdetekre, a 90-es évekre? Fel tudná idézni az OVB alapításának körülményeit?

Az OVB-s karrierem Drezdában kezdődött 30 évvel ezelőtt. Eredetileg turisztikai területen terveztem elhelyezkedni, de végül a pénzügyi tanácsadásban komolyabb perspektívát láttam. A rendszerváltás után a németeknél is felmerült, hogy „megindulnának” Kelet-Európa felé, többek között Csehország és Szlovákia mellett Magyarországon is terveztek irodát nyitni. Számomra ez egy olyan egyszeri, vissza nem térő lehetőség volt, amit nem lehetett nem megragadni. Elhatároztam, hogy én leszek az első országos igazgató Magyarországon – mindent egy lapra tettem fel.

A pozícióra fiókvezetői szintű embereket kerestek, én már szerencsére korábban elértem ezt a karrierszintet és végül sikerrel járt a jelentkezésem, így kerültem vissza Magyarországra 1993-ban. Eleinte kéthetente ingáztam a két ország között, viszont ez nem működött sokáig. Amikor itt voltam jól mentek a dolgok, amikor visszamentem Németországába minden döcögött, ezért úgy döntöttem, hogy végleg hazaköltözöm. A cég irodája a XII. kerületben, az Óra utcában volt egy elegáns villában, ami abban az időben igazi kuriózumnak számított.

Én mindeközben Mogyoródon laktam a húgomnál, mivel akkoriban még lakásom sem volt Budapesten. Az első ügyfeleimet utcai telefonfülkéből hívtam, mert a mobiltelefon akkoriban ritkaságszámba ment. Az első mobilomat – egy öt és fél kilós Motorolát – egyébként az OVB-től kaptam néhány évvel később. Mai szemmel nézve mindez elég szürreális, visszagondolva azonban akkor ez volt a normális. Így indult Magyarországon az OVB, innen nőtte ki magát azzá a céggé, amit ma ismerünk.

Divéki Zoltán | Fotó: Kocsis Ferenc Árpád / Biztosító Magazin

Mi az, ami személyesen motiválta, hogy részt vegyen az OVB magyarországi piacra lépésében? Mi szólította meg, milyen lehetőségeket látott benne?

Tetszett többek között a karrierterv – mert kiszámítható volt -, de leginkább a küldetés fogott meg, amit az OVB megfogalmazott: segíteni az embereknek, hogy a pénzügyi szolgáltatásokat megismerjék és megértsék. Ezzel igazán tudtam azonosulni.

Mivel az infláció akkoriban 40 százalék körül mozgott Magyarországon, saját ingatlant szerezni lehetetlen volt. Őrültség lett volna banki hitelre ingatlant vásárolni a magas kamatok miatt. Mi viszont mégis szerettük volna valahogy lehetővé tenni, hogy az emberek saját otthonhoz jussanak. Németországban láttam olyan pénzügyi terméket, amely megoldást kínált erre a problémára, ugyanis egy bank és egy biztosító közös terméke volt, és ez rettenetesen megfogott. Nagyon szerettem volna ezt behozni Magyarországra.

Ön közel 30 évig volt aktív OVB-s kolléga. Mi áll e lojalitás mögött?

Kezdjük talán azzal, hogy az emberek elismerésért és persze pénzért dolgoznak, azonban a 90-es években sok cég nem fizette pontosan a jutalékokat, ami akkoriban komoly problémákat okozott. Az OVB viszont sosem csapott be engem, amikor elértem a megcélzott karrierszintet, előléptettek. A jutalékomat pedig annak rendje és módja szerint mindig pontosan kifizették.

Az a perspektíva, amit az OVB kínál a fiataloknak, egy nagyszerű lehetőség. Amikor egy pályakezdő kikerül az iskolából és elkezd dolgozni, általában csak valamilyen kezdő munkát adnak neki. Az OVB-nél ez pont fordítva működik:

A fiatalok a szakamaorientált oktatások mellett komoly pénzkeresési lehetőséget is kapnak, az OVB-nél nem csak „söprögetni lehet a műhelyben”.

– mondja Divéki Zoltán.

Az OVB karrierrendszerében az a csodálatos, hogy – kisebb finomításokat, frissítéseket leszámítva – lényegében semmit sem változott az elmúlt 30 évben, a rendszer váza ma is ugyanaz, mint ami az indulásnál volt. Ez a rendszer bizonyított, a jó dolgokon pedig nem szükséges változtatni.

Divéki Zoltán | Fotó: Kocsis Ferenc Árpád / Biztosító Magazin

Ön szerint mi a siker titka? Milyen tanácsokat adna a fiatal generációnak?

A szakmai sikerek eléréséhez két dologra van manapság igen nagy szükség: pozitív gondolkodásra és hitre. Annak idején Németországban a tréningeken rengetegszer elmondták nekünk, hogy:

Nem érdemes még csak belekezdeni sem olyan dologba, amiről azt gondoljuk, hogy nem fog sikerülni vagy nem nekünk való.

– hívja fel a figyelmet Divéki Zoltán.

Önmagunkban hinni a legfontosabb. Elhinni, hogy képes vagyok megcsinálni az adott feladatot, a siker eléréséhez elengedhetetlen. Hogy ki mire alapozza a hitét, azt embere válogatja.Van, aki a képességeiben bízik, van, aki pedig a diplomájára esküszik. Az OVB-nél viszont diplomával vagy anélkül is lehet valaki sikeres. Ezt lehet, hogy sokan közhelynek tekintik, viszont akik itt dolgoznak tudják, hogy ez így van.

Az OVB-nél a lényeg a szorgalom és a kitartás, enélkül nem lehet sikert elérni, mert az OVB-nél erre épül minden.

– mutat rá Divéki Zoltán.

A szorgalom, a kitartás és a hit mellett van-e még szükség valamire a céljaink eléréséhez?

A fentiek mellett ne feledkezzünk meg az álmainkról sem. A képzelőerő rengeteget segített abban, hogy sikeres legyek és elérjem a céljaimat. Amit kitűztem magam elé, előre kigondoltam. Amikor egy probléma foglalkoztatott, az az álmaimban is megjelent.

Sokszor jutott eszembe Leonardo da Vinci, aki a középkorban arról álmodott, hogy az ember egy nap képes lesz repülni. Az emberek nem értették…

– meséli Divéki Zoltán.

Az emberek akkoriban még csak el sem tudták képzelni, hogy képesek lehetünk repülni, ma viszont akár egy okostelefonon is vehetünk repülőjegyet. Aki szeretne sikeres lenni, annak azt tanácsolom, hogy merjen álmodni, sőt merjen nagyokat álmodni. Nekem minden álmom valóra vált – boldog embernek tartom magam.

Divéki Zoltán | Fotó: Kocsis Ferenc Árpád / Biztosító Magazin

Miben más, miben jobb az OVB működési modellje a piacon dolgozó többi tanácsadó céghez képest?

Az OVB sokféle pénzügyi és biztosítási terméket közvetít, így tehát széles kínálatból tudjuk kiszolgálni az ügyfeleket. A tanácsadók az igényeket megismerve az ezekhez igazodó biztosítási termékeket, pénzügyi szolgáltatásokat tudják bemutatni az ügyfeleknek.

Rengeteget számít, hogy az OVB már átesett azon a kötelező fiatalításon, ami a pénzügyi, biztosítási szektorban még sok helyen ma is komoly probléma. Én anno 40 évesen kezdtem dolgozni az OVB-nél, viszont a tanácsadók átlagéletkora ma 25-26 év, ez hatalmas előny, ha a fiatalabb generációt kell megszólítani.

Az OVB céges oktatási rendszerében is tetten érhető a fiatalítás, ugyanis pár éve bevezettük, hogy a fiatalok oktassák a fiatalokat. Amíg ez nem így volt, nehezebben ment át az információ, de amint bevontuk őket az oktatói munka rejtelmeibe, abban a pillanatban a szemlélet is megváltozott.

Természetesen rengeteget számít a nemzetközi háttér is, hiszen az OVB, Európa egyik legnagyobb pénzügyi tanácsadó cége. Ha pénzügyi kultúra fejlesztéséről van szó, akkor elmondhatjuk, hogy komoly rálátásunk van az aktuális nemzetközi pénzügyi trendekre, illetve látjuk azokat a megoldásokat, amelyek külföldön már beváltak és egy napon akár Magyarországon is bevezethetők lesznek.

Mik voltak a legnagyobb kihívások az elmúlt három évtizedben? Mi az, amire szakmailag a leginkább büszke?

Rengeteg kisebb és nagyobb eredményt tudnék említeni, de azt hiszem, a lényeg egy szóban foglalható össze, ez pedig a megújulás. Három évtizeden keresztül tevékenykedtem aktívan az OVB-nél, és ezalatt az idő alatt számos kihívásokkal teli korszakokat éltem meg. Többször vált szükségessé, hogy újraépítsem az értékesítő csapatomat, mivel a folyamatosan változó környezet akarva-akaratlan rám kényszerítette a megújulást. Amikor az ember azt hiszi, hogy hátradőlhet, sokszor pont akkor kell igazán résen lenni.

Az ember életében mindig lehetnek nehézségek, számítsunk erre, legyünk felkészültek, és ami a legfontosabb, hogy ne adjuk fel. Én sem tettem, végig kitartottam.

– emlékszik vissza Divéki Zoltán.

Divéki Zoltán | Fotó: Kocsis Ferenc Árpád / Biztosító Magazin

A folyamatos kihívások idővel előnyére váltak az OVB-nek is, ugyanis egy-egy megújulás rengeteg innovációt is eredményez. Éppen ezért az sem meglepő, hogy a hazai pénzügyi szolgáltató szektor már eddig is számos jó gyakorlatot vett át az OVB-től.

Végül de nem utolsó sorban pedig büszke vagyok arra, hogy az OVB, mint komplex biztosítási-pénzügyi közvetítői szolgáltatásokat nyújtó cég piacvezető Magyarországon, ma már az egész ország ismeri a cég nevét. Ez biztosan nem történhetett volna meg akkor, ha a céget nem azok az emberek vezetnék, akik ma is. Ez a mi sikerünk egyik sarokköve.

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...