Kövesse Facebook oldalunkat!

Nagy változásokat hoz a biztosítási szakma életében a Pénzmosás elleni törvény módosítása, mely kimondja, hogy az életbiztosítási ágba tartozó szolgáltatások esetében a biztosítóknak, ügynököknek és alkuszoknak az ügyfél kérésére kötelező lesz online is elérhetővé tenniük az ügyfélazonosítást. A távoli azonosítás bevezetési határidejét eredetileg július 1-re tűzte ki a szabályozó, de egy nemrég született kormánydöntés a hatálybalépést átmeneti jelleggel 2025. január 1-re változtatja.

A távoli ügyfélazonosítás bevezetése sok szolgáltatónak jelenthet problémát, mert bár többségüknek van már ügyfélportálja, az ügyfelek online azonosítása sok helyen még nincs megoldva. Márpedig enélkül nem lehet távolról szerződést kötni.

Egy nemrég született kormánydöntés azonban most lélegzetvételhez juttathatja a piac szereplőit. A távoli azonosítás bevezetésének hatálybalépését átmenetei jelleggel 2025. január 1-re változtatták, a biztosítóknak és a közvetítőknek így tehát több idejük lesz átgondolt döntést hozni a megfelelő távazonosítási rendszer kiválasztásáról és bevezetéséről.

Mit mond pontosan az eredeti törvényszöveg?

A röviden Pénzmosás elleni törvényként emlegetett 2017. évi LIII. törvény módosítása kimondja, hogy a hatálybalépéstől a pénzügyi szolgáltatók a pénzmosással kapcsolatos kötelezettségeik teljesítése során az ügyfél erre irányuló kérésére az ügyfélátvilágítást és a fokozott ügyfél átvilágítást nemcsak személyesen, hanem az általuk üzemeltetett, biztonságos, védett, az MNB által meghatározott módon auditált elektronikus hírközlő eszköz útján is kötelesek lesznek lehetővé tenni.

Ez az auditált elektronikus eszköz lényegében egy szoftver, amellyel közvetve vagy közvetlenül lehet azonosítani és átvilágítani az ügyfeleket.

Fotó: Comnica

Ilyen, auditált és minden szabályozói előírásnak megfelelő szoftver a Comnica ügyfélazonosítási rendszere, a Comnica ID, melyet kifejezetten biztosítók, biztosításközvetítők, bankok és pénzügyi szolgáltatók számára fejlesztettek ki. A Comnica ID technikailag háromféle lehetőséget kínál az azonosításhoz.

Szelfivel, e-személyivel vagy videóhívással: így zajlik a távoli azonosítás

A közvetett azonosítás során az ügyfél önállóan, a laptopja vagy okostelefonja segítségével halad végig a folyamaton. A kamerájával szelfit és személyi okmányfotót készít, a szoftver pedig összeveti egymással a fotókat, az okmányról pedig leolvassa az adatokat. A folyamat természetesen több lépésből áll, de átlagosan 6 percnél nem tart tovább.

Közvetett azonosítás szelfivel:

Az azonosításhoz e-személyi igazolvány és útlevél is használható. Ilyenkor a rendszer az okmány chipjéből NFC kapcsolaton keresztül olvassa ki az adatokat, az ügyfélnek csak hozzá kell érintenie igazolványát a telefonhoz. A szelfi és az okmányfotó készítése persze így sem maradhat el.  

Közvetett azonosítás e-személyivel és szelfivel:

A közvetlen azonosítás élő videóhíváson alapuló azonosítás, amin ügyintéző navigálja végig az ügyfelet. Ilyenkor az ügyfélről videókapcsolaton keresztül, az ügyintéző instrukciói alapján készül szoftverrel támogatott fotó és felvétel, majd az ügyfél a telefon vagy laptop kamerájába az igazolványát is felmutatja.

Közvetlen azonosítás videóhívással:

Az azonosítás természetesen az ügyfélútba szorosan illeszkedő lépések sorozata, amit saját, brandelt vizuális elemekkel integrálni lehet a biztosító vagy a közvetítő weboldalába, de ha van mobilapplikáció, a folyamat abba is beilleszthető. Az ügyfél a biztosítás kiválasztásától, az azonosításon át a szerződés megkötéséig úgy haladhat végig a lépéseken, hogy nem hagyja el a szolgáltató felületét, így csökken a lemorzsolódás és javul az ügyfélélmény.

Még nem késő bevezetni

A digitális ügyfélazonosítási rendszer bevezetése az életbiztosítások értékesítéséhez, a szolgáltató adottságaitól és igényeitől függően, egy-két hónap alatt elvégezhető. A Comnica ehhez nemcsak a rendszert adja, de az egész folyamat lemenedzselését is támogatja. Első körben feltérképezi a pénzügyi szervezet értékesítési folyamatait, majd ehhez igazítva segít megtervezni az azonosítási ügyfélutat. Ezután következik a rendszer implementációja, majd a használat betanítása a munkatársaknak, amit  szintén vállal a szállító. A szolgáltató részéről elsősorban az IT, az ügyfélszolgálati és a jogi osztálya részvételére van szükség a beüzemelés során.

A hatálybalépés időpontjának 2025. január 1-i kitolásával a piac szereplőinek most lesz lehetősége alaposabban átgondolni a bevezetés részleteit.

Persze nemcsak a szabályozói nyomás miatt érdemes lépni a szolgáltatóknak. A biztosítók, alkuszok rengeteg időt és munkaerőköltséget takarítanak meg a személyes találkozások (és a gyakran velejáró ügynöki utazások) kiváltásával. De jól járnak az ügyfelek is, akik ma már egyre inkább elvárják a kényelmes, gyors digitális ügyintézést a biztosítási szolgáltatásokban is. Mindez pedig távoli azonosítás nélkül nem lehetséges.

A cikk a Comnica megbízásából, a Biztosítási Elemző Központ hozzájárulásával készült

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...