Idehaza és külföldön is gyakrabban fizetnek elektronikusan a magyarok. A jegybank friss statisztikái alapján a fizikai elfogadóhelyek száma 6, az internetes elfogadóhelyeké pedig 19 százalékkal emelkedett egy év alatt, számuk így eléri a közel kétszázezret. A hazai kibocsátású bankkártyákkal lebonyolított vásárlások darabszáma és értéke is bővült éves összehasonlításban, a készpénzfelvételnél pedig akár trendfordulót is jelezhetnek az adatok
Tavasszal tovább bővültek hazánkban az elektronikus fizetési lehetőségek, derül ki a Magyar Nemzeti Bank március-májusi időszakra vonatkozó pénzforgalmi adataiból*. Éves szinten a fizikai elfogadóhelyek száma 6 százalékkal, 150 061 darabra, az internetes elfogadóhelyeké 19 százalékkal, 46 636 darabra növekedett a második negyedévben. Az elfogadóhelyeken üzemelő, döntő többségükben érintéses fizetést is lehetővé tevő, POS terminálok darabszáma pedig a 11 százalékos éves növekedésnek köszönhetően június 30-án meghaladta a negyedmilliót (251 159 db).
Negyedével többet költöttünk kártyával külföldön
A fizetés infrastruktúra bővülése mellett az annak használatára vonatkozó adatok is az elektronikus vásárlások töretlen népszerűségéről árulkodnak a bel- és külföldi felhasználók körében egyaránt. A hazai kibocsátású fizetési kártyákkal lebonyolított vásárlások száma 2022 azonos időszakához képest március és május között összességében 13 (belföldön 11%), értékük pedig, az inflációt meghaladó mértékben, 24 százalékkal (belföldön 23,9%) növekedett.
A vásárlásokhoz használt fizetőeszközök és a vásárlás helyszínének megoszlása alapján a második negyedévben a kül- és belföldi turizmus élénkülése is jótékonyan hatott az elektronikus fizetés terjedésére. A hazai kibocsátású fizetési kártyákkal külföldön lebonyolított tranzakciók száma egy év alatt 26, értékük 27 százalékkal növekedett. A beutazó turisták is élénkebben költöttek: a külföldi kibocsátású fizetési kártyákkal Magyarországon lebonyolított tranzakciók körülbelül hatodával nőttek, számát és értékét tekintve (14,8 és 16 százalékkal).
Trendforduló a készpénzfelvételnél
Igaz, hogy a kártyás fizetés térnyerése mellett negyedéves összehasonlításban a készpénzfelvételek darabszáma és összege is emelkedett, azonban 2022 második negyedévéhez képest már csökkenő tendencia (darabszám -0,7%, érték 2%) figyelhető meg. Kérdésként felmerülhet, hogy a csökkenés csak szezonális eredetű volt, vagy egy hosszabb távú tendencia kezdetét jelenti.
A második negyedév piaci adatai is alátámasztják korábbi várakozásainkat, miszerint az idei év a csendes növekedésről fog szólni. Az elfogadóhelyek számának emelkedéséből arra következtethetünk, hogy az elektronikus fizetési megoldások továbbra is az alapvető infrastruktúra részét képezik a kereskedők és szolgáltatók számára, melyhez az OTP Csoport számos megoldást és szakértői segítséget kínál. A forgalmi adatok pedig arról árulkodnak, hogy a kártyahasználat népszerűsége töretlen a vásárlók körében
– mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.
A mobilt használják terminálként
Az OTP Csoport elektronikus fizetési megoldásai között már elérhető olyan alkalmazás is, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. A SimpleBusiness applikációt kezdő- vagy 30 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak javasolja az OTP Csoport. Magasabb árbevétel esetén a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP-kártyák elfogadására is alkalmas POS-terminál igénylését ajánlja a hitelintézet.
* A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a közleményben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.
Nyitókép: Unsplash
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.