Kövesse Facebook oldalunkat!

Nagy mértékben, a tavalyi 46%-ról 34%-ra csökkent a lejárt vállalatközi (B2B) számlatartozások állománya Magyarországon. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító elemzésében. A 200 magyar vállalat bevonásával készült, Fizetési Szokások Barométere című tanulmány szerint csökkent a 90 napon túli tartozások aránya is (az idén 4%, szemben a tavalyi 6%-kal.) A felmérésben ezúttal az élelmiszeripar, a tartós fogyasztási cikkek és az acél-fémipar cégeit kérdezték meg.  

Óvatos optimizmus 

A hitelbiztosító tanulmánya szerint az üzleti és fogyasztói bizalom idén kezd élénkülni, a koronavírus-járvány azonban továbbra is bizonytalanságot okoz. „A vállalatok az foglalkoztatja, hogy a Covid-19 korlátozások visszavonásával párhuzamosan a vállalkozásokat és a gazdaságot támogató költségvetési politikák is megszűnnek. Ez kockázatos időszak lesz a vállalkozások számára, ezért a fizetésképtelenségek számának emelkedésére számítunk.

– mondta Vanek Balázs, az Atradius hitelbiztosító országigazgatója.  

Javult a fizetési fegyelem az élelmiszeriparban 

A megkérdezett magyar élelmiszeripari vállalkozások 56%-a nem tapasztalt változást a késedelmes számlák kifizetésének átlagos idejében. 24%-uk javulást jelzett (ez több mint kétszerese az előző évinek), és csak 20%-uk számolt be romlásról (az előző évi 45%-hoz képest).  

  • Az ágazat számláinak összértékének 35%-a késedelmes volt az idén, ami javulás a tavalyi 42%-hoz képest.
  • A behajthatatlansági arány is javult, a tavalyi 9%-ról az idén mindössze 3%-ra csökkent. 

Ahol a vállalkozások foglalkoztak a likviditáshiány elkerülésével, ott leggyakrabban a beszállítók kifizetését halasztották el. Ezt a válaszadók 30%-a jelezte. 

Az ágazat cégeinek 56%-a az idén előre fizetéssel kérte a számlák kifizetését. A hitelt nyújtó vállalkozások késedelem esetén egyértelműen a visszatartást és a fizetési kockázatok házon belüli kezelését részesítették előnyben. 68%-uk döntött úgy, hogy a hitelkockázatot házon belül tartja, bár ez kevesebb, mint a tavalyi 76%. A hitelbiztosítást választó vállalkozások aránya szintén csökkent az előző évhez képest (54% 41%-ra).  

  • A biztosítással nem rendelkező vállalkozások gyakrabban emlékeztették a késedelmes számlákra a vevőiket, mint korábban, illetve kedvezményeket ajánlottak a korai fizetésért.
  • A nem biztosított vállalkozások 29%-a azonban arról számolt be, hogy megnövekedtek a hitelezési részlegük irányításával járó adminisztratív költségek.  



Nem történt változás a tartós fogyasztási cikkek iparágban 

A tartós fogyasztási cikkeket gyártó magyarországi vállalatok 37%-a tapasztalt fizetési késedelmet az elmúlt évben. Majdnem ugyanennyien (35%) jelezték, hogy nem történt változás, 28% pedig javulásról számolt be.  

  • A B2B számlák összértékének 37%-a volt késedelmes ebben az évben, 61%-ukat pedig időben kifizették. A behajthatatlan kintlévőségek aránya 2% volt. 
  • A cégek 38%-a azt nyilatkozta, hogy a számláik kifizetéséig gyakran felfüggesztették az áruszállítást, hogy csökkentsék a vevői hitelkockázat likviditásra gyakorolt hatását.
  • A vállalkozások 25%-a több időt és erőforrást fordított a kifizetetlen számlák behajtására, és ugyanilyen arányban kérték a folyószámlahitelük meghosszabbítását. 

Az iparág 90%-a az idén a vevői hitelkockázatot házon belül kezelte. Ezek a cégek kedvezményt ajánlottak a korai fizetésért, és a professzionális behajtó ügynökségeket bíztak meg a kintlévőségek behajtásával. A vállalatok arról is beszámoltak, hogy gyakran módosították a fizetési feltételeket, és ezt az üzleti tárgyalások egyik legfontosabb pontjának tekintik. A felmérésből kiderült, hogy ezeknél a vállalkozásoknál jelentősen nőttek a hitelkezeléssel kapcsolatos adminisztratív költségek.  

Az ágazat cégeinek közel háromnegyede, 72%-a tervezi, hogy jövőre hitelbiztosítást köt.  




Jelentős javulás az acél- és fémiparban 

Az ágazat vállalatainak 35%-a szerint a tavalyinál tovább kellett várniuk a késedelmes számlák kifizetésére; ez csak fele a 2020-ban ugyanezt jelzők százalékos arányának. A vállalatok 25%-a azt mondta, hogy javult a számlák kifizetésének átfutási ideje az idén (tavaly nem tapasztaltak javulást).  

Mindez jelentkezett a behajthatatlan adósságoknál is, ahol a 2020-as 7%-ról 2%-ra csökkent az arány. Az ágazatban idén a B2B számlák összértékének 31%-a maradt késedelmes (tavaly 45%), és az ágazat likviditásának javulását jelzi. 

Az acél- és fémiparban a vállalatok 72%-a idén házon belül kezelte a nemfizetési kockázatokat. Ez növekedés a tavalyi 55%-hoz képest. A cégek 63%-a kereskedelmi hitelbiztosítással védte a kintlévőségeit (tavaly 74%).  

Nőttek a behajtási költségek 

A felmérés egyértelműen megmutatta, hogy a biztosítással nem rendelkező vállalkozásoknál jelentősen nőttek a behajtási költségek. A bizonytalan gazdasági környezetben és a megnövekedett hitelkockázat által jellemzett időszakban a hitelbiztosítás biztonságot nyújt és közben költséghatékony is, ráadásul a növekedést is támogathatja

– mondta az országigazgató.  

Jövőre növekedést várnak a vállalatok 

Az Atradius által megkérdezett vállalkozások túlnyomó többsége 2022-re növekedést jósolt. A legtöbben úgy vélték, hogy az ügyfelek fizetési szokásai javulni fognak, és 35%-uk azt mondta, hogy továbbra is ugyanolyan gyakorisággal kínálnak majd halasztott fizetést, mint tavaly.

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...