Ambícióit elegáns stílusával vegyítve Alexander Protsenko, az Allianz Hungária újonnan kinevezett elnök-vezérigazgatója idén nyáron foglalta el irodáját a vállalat fővárosi központjában. Miután kinevezéséhez a felügyelet is megadta a zöld jelzést, a biztosítási iparágban szerzett több évtizedes tapasztalatait vezetőként immár hivatalosan idehaza is kamatoztathatja. Ukrajnában született, harminc évet töltött Németországban, a munkája során előnyére vált, hogy jól érti és ismeri Közép- és Kelet-Európa üzleti kultúráját. Dolgozott értékesítési és pénzügyi területen, széles körű tapasztalatokat szerzett Svájcban, Oroszországban, Bulgáriában és Kazahsztánban is, most pedig hazánkba érkezett. Üdvözöljük Magyarországon! – A Biztosító Magazin exkluzív interjúja következik.
Milyen hasonlóságok és különbségek vannak a külföldi és a magyar biztosítási piacok között?
A magyar biztosítási piac – a termékek korszerűségét, illetve a technológia és szolgáltatások szintjét tekintve – az egyik legfejlettebb ország a közép-kelet-európai régióban. Magyarországon például a digitális aláírás széleskörű használata bevett gyakorlat, ez a környező országokban nem mindenütt általános. Másrészt nagy lehetőséget látok a magyar piacon a penetráció szempontjából is.
Mire gondol pontosan?
A magyar biztosítási piacot olyan érettebb piacokkal összehasonlítva, mint például Németország, azt gondolom, hogy igen előremutató a helyzet. Magyarországon ugyanis erős alapok vannak, amelyekre bizton építhetünk. Jelentős piaci potenciál rejlik a különféle biztosítási termékek értékesítésben, mivel a nyugdíj-, élet- valamint a nem-életbiztosítási termékek penetrációja továbbra is viszonylag alacsony.
Ha megnézzük, milyen irányba fejlődik a társadalom – hogyan vásárolnak egyre több lakást, autót és más értéktárgyakat az emberek -, előbb utóbb elérkezik az a pont, amikor elkezdenek törődni értékeik és saját maguk védelmével. Lassan elérkezik az a pillanat, amikor felteszik azt a kérdést is, hogy miként védjék megszerzett vagyonukat.
– mutat rá Alexander Protsenko.
Bár a magyar biztosítási piac sok területen fejlettebb, mint a nyugat-európai, a különbség nagy. Ott létezik például egy olyan hagyomány, amely nálunk még egyáltalán nem elterjedt. Az évtizedek alatt szerzett tapasztalatok révén az emberek végül megértették a biztosítási védelem fontosságát: Nyugat-Európában a szülők arra tanítják gyermekeiket, hogy amit megszereztek, azt meg is kell óvniuk. Még időbe telik az, hogy ez a mentalitás Magyarországon is gyökeret verjen.
KORÁBBAN ÍRTUK
2040: Allianz Biztosító szerint ez a 7 megatrend gyökeres változást hoz az életünkbe
Nyugdíj tippek: Az időskorra való takarékoskodás a legfontosabb pénzügyi döntés
Ön szerint melyek a legnagyobb kihívások manapság, amivel a biztosítóknak szembe kell nézniük? Vezetőként Önnek, mi jelenti a legnagyobb kihívást?
A biztosítási terület egészét tekintve a legnagyobb kihívás az, hogy egyszerűbbek és gyorsabbak legyünk. Ez az ágazat évtizedeken és évszázadokon keresztül megbízhatóan, stabilan és jelentős változások nélkül működött, ám a digitális korszak beköszöntével a környezet most gyorsan és drámai módon változik. Ezenkívül túlságosan is bonyolultak vagyunk, elég csak ránézni a több oldalas szerződési feltételekre. Komplex termékeink vannak, viszont az ügyfeleket ez egyre kevésbé érdekli. Valamiféle „mobiltelefon-szerű élményt” várnának el: olyan megoldást, ami egyszerűen használható, gyors, megbízható, annak ellenére, hogy összetett szoftver és hardver erőforrásokra épül. És ezen a ponton igazodnunk kell a kor újfajta kultúrájához. Ami pár éve még bevett gyakorlatnak számított– például, hogy akár hetekig kellett várakozni a kárrendezésre – ma már nem elfogadható: az ügyfelek elvárják, hogy gyorsan reagáljunk, és azonnali visszacsatolásokat adjunk.
Nekem személy szerint – immár a magyarországi közösség tagjaként – kihívást jelent, hogy minél jobban megértessem a kollégáimmal, hogy a körülöttünk lévő környezet manapság rendkívül gyorsan változik, nekünk pedig tartani kell lépést.
– magyarázza Alexander Protsenko.
Ön szerint mik leszek a TOP üzleti kockázatok 2020-ban?
Allianz Csoport évről évre elkészíti a globális kockázati felmérését, ami egyébként többé kevésbé a magyarországi viszonyokat is jól reprezentálja: Az üzletmenet megszakadása és a kiberkockázat fej-fej mellett szerepeltek az első helyen – ezek a kockázatok néhány éve szinte a semmiből tűntek fel. Őket sorban követik a természeti katasztrófák (2), a gazdasági környezet megváltozása (3), a piaci környezet megváltozása (4), valamint a szabályozási környezet megváltozása (5). Magyarországon jellemző kockázati tényező még a szakképzett munkaerő hiánya (6), de ez az egész közép-kelet európai régióban szinte mindenütt probléma.
Számíthatunk-e arra, hogy a kiberkockázat az előttünk álló években az első helyre lép elő?
A kiberkockázatok jelentősége napról napra növekszik. Habár az összes kockázaton belül a kiberfenyegettségre még nem tekintenek globális szinten jelentős szegmensként, de ez kétségkívül egy „forró” téma napjainkban, ami egyre inkább előtérbe kerül. Az Allianz Csoport az egész világon kínál védelmet a kiberkockázatok ellen, bár a tapasztalataink alapján az eziránti igény egyelőre országonként még jelentősen eltér.
Hogyan látja a gazdasági környezetet, mint kockázati tényezőt a közép-kelet-európai régióban?
Itt főként az a kérdés, vajon követjük-e Németországot a lassulásban, vagy ki tudjuk-e egyensúlyozni a trendet lokálisan. A német gazdaság lassulása már hónapokkal ezelőtt elkezdődött, de általában beletelik egy kis időbe ameddig a lassulási hullám végigmegy a teljes ellátási láncon. Ennek kiegyensúlyozása érdekében mindenképp erősíteni kell a helyi keresletet. És ez nem csak az autóiparról szól. Láttunk különféle intézkedéseket, a helyzet eddig jónak volt mondható, az előrejelzésekben a lefelé történő korrekció pedig viszonylag csekély volt. Hosszú távon határozottan növekedési potenciál van a piacon.
Mit gondol az insurtech előretöréséről? Vajon támogatja vagy veszélyezteti az Allianz jelenlegi piaci pozícióját?
Egy vagy két évvel ezelőtt jobban féltünk tőle, mint most. Ma sokkal több szinergiát és együttműködési lehetőséget látunk – közösen profitálhatunk egymás tudásából. A startupok a nagy ügyfélkörből és az erős műszaki szakértelemből, míg a biztosító társaságok az új technológiából és ötletekből származó előnyökből húzhatnak hasznot. A legfontosabb tanulság számomra az, hogy a startupok nem feltétlenül kínálnak teljesen új terméket. Sokszor fordul elő, hogy egy már meglévő ismert terméket gondolnak újra, egy sokkal egyszerűbb és az ügyfél számára kényelmesebb formában. Ha túlságosan lassan adaptáljuk ezeket az újdonságokat, ha túl sokáig várakozunk, akkor az insurtech stratupok valóban kockázatot fognak jelenteni.
Az Insurtech fejlesztéseken túl személy szerint nagyobb kihívást látok például a platformszolgáltatók részéről. Óriási ügyfélkörrel, jól felépített márkával és komoly reputációval rendelkező szolgáltatási tapasztalattal bírnak.
– hívja fel a figyelmet Alexander Protsenko.
Ha megnézzük az ázsiai piacot, akkor ott azt látjuk, hogy Kína „legnagyobb biztosítótársasága” tulajdonképpen egy „platform”, ami mögött egy IT cég áll és nem egy klasszikus biztosítótársaság. Az Allianz Csoport válasza, hogy egyrészt mi magunk is komoly erőfeszítéseket teszünk a digitalizáció területén, másrészt az Allianz X, – a vállalatcsoport digitális befektetési egysége – olyan nagy növekedési potenciállal kecsegetető, digitalizációval foglalkozó induló vállalkozásokba fektet be, amelyek a biztosítási területhez kapcsolódnak.
KORÁBBAN ÍRTUK
Dr. Pápay Zoltán Szilárd: A biztosítók rengeteget változtak a fogyasztóvédelem terén
Allianz: Felkészülten az utakon az őszi és téli hónapokban is
Az IT fejlesztéseket tekintve milyen további újdonságok várhatók az Allianz Hungáriánál a közeljövőben?
Nagyon erős alapokkal indulunk, a korábbi eredményeinket megerősítjük, a fejlesztéseket pedig felgyorsítjuk – bár a hangsúly valamelyest más lesz. A belső hatékonyság fejlesztésére összpontosítunk, felgyorsítjuk a folyamatokat és továbbfejlesztjük eszközparkunkat, ugyanakkor építünk az ügyfeleink visszajelzéseire is. A rendelkezésre álló technológiákból jelenleginél még kézzelfoghatóbb előnyökre kívánunk szert tenni, gondolok itt a közelmúltban bevezetett videós kárbejelentési megoldásunkra, ami egy igazán nagyszerű és kényelmes megoldás az ügyfeleinknek. Jelenleg épp kezdeményezéseinket tekintjük át, hogy tisztázzuk, mit tehetünk még annak érdekében, hogy a pozitív ügyfélélmény még hangsúlyosabb lehessen.
Dolgoznak jelenleg valamilyen konkrétabb, innovatív biztosítási terméken? Hol tartanak jelenleg a termékek egyszerűsítésével?
Az ügyfelek tartanak az összetett biztosítási szerződésektől. Természetesen szeretik, ha van választási lehetőség, de nincs szükségük sok opcióra. A lényeg, hogy a szolgáltatás átlátható és könnyen érthető legyen. Kettő vagy három választási lehetőség elég szokott lenni – ezek egyszerű döntések.
Ha például besétálunk egy okostelefonokat árusító üzletbe, akkor ott választhatunk a belépő szintű, a közepes, valamint a high-tech termékvariációk közül – természetesen különböző színekben, de nagyjából ez minden.
– mondja Alexander Protsenko.
Az emberek már hozzászoktak ahhoz, hogy a vásárlás során egyszerű döntéseket kell meghozniuk. Ezt az analógiát használva az Allianz Hungária nemrég új csomag termékeket vezetett be. Ezek olyan egyszerű, magától értetődő biztosítási termékek, amelyek különböző szintű védelmet kínálnak. Az új termékeknél minden transzparens, így nem fordulhat elő, hogy utólag kiderül, hogy valamire nem volt fedezet, pusztán amiatt, mert az ügyfélnek nem volt ideje elolvasni az a terjedelmes szerződési feltételeket. Kötelességünknek tartjuk, hogy elmagyarázzuk az ügyfélnek, hogy a biztosításával minden rendben van, a részletek miatt pedig nem szükséges aggódnia.
Mi az, ami személy szerint motiválja?
Amikor biztosításokról beszélünk, akkor általában fedezetről, árakról, kamatokról és szolgáltatásokról esik szó. Az emberek hajlamosak elfelejteni a biztosítás társadalmi komponenseit – és egyébként ez a fő oka annak, hogy személy szerint én is ebben az iparágban dolgozom:
Mi azért dolgozunk, hogy segítsünk az embereknek; amikor valaki nehéz helyzetbe kerül rögtön hozzánk fordul és ez az a pont, amikor a szolgáltatásunk számít. „Az igazság pillanata”, mindig egy különleges momentum az ügyfeleink életében.
– magyarázza Alexander Protsenko.
Sok esetben, amikor az ügyfél megkeres bennünket, akkor valamilyen problémája van: valakinek egy pusztító vihar elvitte a tetőt a feje fölül és fedélre van szüksége, vagy autóba kell üljön, hogy munkába mehessen egy balesetet után. A kárrendezés az esély arra, hogy támogassuk és segítsük az ügyfeleket, mert ez bizalmat teremt – a bizalom pedig ágazatunk fő valutája.
(x) Szponzorált tartalom. A cikk megjelenését az Allianz Hungária Biztosító Zrt. támogatta.
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.