Kövesse Facebook oldalunkat!

Nemrég két rangos szakmai elismerést, a Biztosítási Nagydíj III. helyezését, és a HR KOMM Award különdíját is bezsebelte a Colonnade Biztosító magyarországi csapata. Kovács Gábort, a társaság fióktelep vezetőjét ez utóbbi különösen meglepte, mivel nem számított rá, hogy – a HR területet érintő erőfeszítéseikért cserébe – ilyen pozitív visszajelzések érkezhetnek az év végén. A Colonnade mindenképp hosszú távra tervez Magyarországon: nem vonulnak ki üzletágakból, nem vonnak vissza kapacitásokat sem. A háttérben masszív IT fejlesztések indultak el, amelyek érintik mind a hat európai piacot, ahol a társaság jelen van. Távmunkára mindössze két nap alatt álltak át még márciusban és azóta is jórészt onnan működtetik az irodát; úgy tűnik, hogy meglepően jól – évet értékelünk a Colonnade Biztosítóval, itt a Biztosító Magazinban!

Hirdetés (x)

Milyen volt a 2020-as év? Hogyan telnek a napok a járványhelyzet alatt a Colonnade-nél?

Talán nem a legjobb szó rá, de összességében mégis „érdekesnek” mondanám az idei évet; voltak benne testhezálló kihívások, amiket úgy gondolom, hogy végül is sikerült jól teljesítenünk. Körülöttünk a piacon azt láttuk, hogy nagyon sokan – biztosítók és viszontbiztosítók is – elhagytak üzletágakat. Több szereplő is a komolyabb díjemelés mellett döntött, de látunk kapacitás-visszavágásokat is bizonyos termékeknél. Mi nem követtük ezt a gyakorlatot, mivel az üzletpolitikai döntéseink hosszútávra szólnak.

A koronavírus miatt egyébként senkit sem bocsátottunk el, mivel azt gondoljuk, hogy egy-egy üzletágnak lehetnek jó és rossz periódusai is.

Az utasbiztosítások tekintetében például kimondottan bízunk abban, hogy a vakcina bevezetését követően idővel vissza fog térni az utazási kedv.

Okozott-e valamilyen komolyabb problémát informatikai szempontból, hogy hirtelen át kellett állni a tartós távmunkára?

Technológiai oldalról fel voltunk készülve egy ilyen eshetőségre. Voltak üzletmenet folytonossági terveink arra az esetre, ha valamilyen ok miatt nem tudnánk az iroda közelébe menni; a megfelelő számú laptop és mobiltelefon is rendelkezésre állt. A rendszereinket illetően – kimondottan a koronavírus miatt – nem kezdünk bele plusz fejlesztésekbe. Ennek az az oka, hogy egy ideje már folyamatban van egy nagyobb lélegzetvételű – mind a hat európai Colonnade országra kiterjedő – IT projektünk. Home office-ra mindösszesen két nap leforgása alatt tudtunk átállni; ennyi idő elegendő volt a kollégáknak, hogy mindent megszervezzenek.

KORÁBBAN ÍRTUK

Milyen tapasztalatai vannak a távmunkával kapcsolatban személyi oldalról? Sikerült-e megszokniuk a kollégáknak a home office-os munkavégzést?

Van egy dolog, és emiatt személy szerint különösképpen is örülök a home office-nak. Relatíve fiatal cég vagyunk – mindössze négy éve dolgozunk a hazai piacon Colonnade brand alatt – és emiatt korábban nem volt teljes a bizalom, azt illetően, hogy minden egyes folyamatot és kollégát el lehet-e majd engedni home office-ba. Az élet azonban rácáfolt erre, ugyanis igen kellemeset csalódtam: az egész Colonnade csapat bebizonyította, hogy mindenki tökéletesen tud otthonról is dolgozni, méghozzá igen magas színvonalon.

Hogy fogadták a fiatalabb, illetve a szenior kollégák a tartós távmunkára való átállást?

Ami mindenképp meglepett, hogy sikerült átlépjünk bizonyos falakat; gondolok itt azokra a kollégákra, akik korábban egy kicsit nehezebben álltak hozzá az új technológiákhoz, nehezebben változtattak az öt-tíz éves munkamódszereiken.

A járványhelyzet azonban egyértelmű fordulatot hozott, mindössze néhány nap alatt elsajátították az új technikákat. Megértették, hogy bizony változik a világ körülöttük, így nekik is változni kell;

a távmunka pedig azóta is elképesztően patent módon működik.




Vezetés-szervezés szempontjából mit tart a home office legnagyobb kihívásának egy biztosítónál?

Amire nem voltunk felkészülve – és szerintem más sem tudja ezt elmondani – az a fajta „mindset különbség”, amivel egy ilyen helyzetben vezetnünk kell a csapatokat.

Komoly munkát igényel például azt megszervezni, hogy egy évek óta klasszikus irodai környezetben, berögzült munkamódszerek szerint dolgozó csoportvezetőt – és annak teljes csapatát – átvigyünk a virtuális térbe; de nem lehetetlen! Sokkal többet és tudatosabban kell kommunikálni. Ezen a területen egyébként úgy érzem jó munkát végeztünk, a HR KOMM díj is ennek az eredménye.

Hogyan lehet átvinni egy irodában dolgozó teamet a virtuális térbe úgy, hogy a teljesítmény tartósan magas szinten maradjon?

Most zárjuk épp a teljesítményértékelési ciklust, ami a vezetőknek különösen komoly kihívás. Meg kell tudni határozni, hogy hogyan is értékeljék azokat a kollégákat, akik kevésbé látszanak, illetve kevésbé teszik a dolgukat. Hogyan hasonlítsák őket össze azokkal, akik egy kicsit jobban kommunikálnak a kibertérben? Hogyan kezeljék a helyén azt, ha valahonnan több probléma fut be? Ezt mind meg kell még tanulni és persze alkalmazkodni is kell a megváltozott környezethez; nekünk pedig ebben kell segítenünk a vezetőinket – például különféle tréningekkel – és akkor sikeresek leszünk.

Nehéz volt meggyőzni a tulajdonosokat a távmunkára való átállás szükségességéről?

Egyáltalán nem. Nagyon hálásak vagyunk nekik, hogy igazából nem is nagyon kellett mérlegeljük, hogy mi lehet a távmunka hatása.

Az első prioritásunk a kollégák egészségének a megőrzése volt és ez alapján hoztuk meg a döntéseinket

– nem pedig az alapján, hogy hány forintot vesztünk el, vagy hogy mennyivel lesz kevesebb a profit, ha mindenki otthoni munkavégzésre kényszerül.




Látszik-e a távmunka miatt a különbség a teljesítményben?

Nem feltétlenül lesz kevesebb a Colonnade idei profitja, ami különösen jó hír. Összességében nem lesz rossz a 2020-as évünk, persze azért vannak üzletágak, amelyek megsínylették a koronavírust. Ilyen például az utasbiztosítás, ami nem hasít úgy, mint tavaly. Az árbevétel itt elképesztő mértékben zsugorodott, nagyjából tíz százaléka az előző évinek; márciustól kezdve nem termeltünk semmit sem. A vagyonbiztosítási ágazatban pedig történtek káresemények is az év során, ezeket természetesen rendeznünk kellett.

Volt-e olyan szegmens, ahol esetleg növekedést okozott a járványhelyzet?

Érdekes módon az olyan ágazataink, mint a személybiztosítás, illetve az egyéni munkavállalók biztosítása az elvárt szint felett teljesítettek. Nem látjuk, hogy a felelősségérzet csökkent volna a piacon, sőt azt gondoljuk, hogy az ügyfélkör, akit megcéloztunk még talán egy kicsit tudatosabb is lett; az eladott biztosítások száma a magánemberek körében növekedett.

Összességében tehát jó évet zártuk, ami annak köszönhető, hogy diverzifikált állománnyal vagyunk jelen a piacon. Ha csak „utasra” építettünk volna, akkor most hatalmas problémáink lennének, így viszont szinte meg sem éreztük.

A stabilitásunkra az értékesítésben közreműködő alkusz partnereink is számíthatnak, talán ezért is érdemelhettük ki bizalmukat és a rendkívül megtisztelő III. helyezést az idei FBAMSZ Biztosításszakmai Nagydíj „Vállalati vagyonbiztosítás” kategóriájában, amit ezúttal is köszönünk, hálásak vagyunk az elismerésükért. Úgy tűnik, mostanra már egyre szélesebb körben, egyre népszerűbb a Colonnade üzleti filozófiája.

Mely területeken tapasztaltak visszaesést a járványhelyzet miatt?

Vállalati szektorban már egy kicsit árnyaltabb a kép. Itt azt látjuk, hogy a tavaszi home office-ba vonulás után a nyári szezon egy relatíve felfutó, nagyon aktív időszakot hozott: kevesebb cég kért például díjfizetési haladékot, illetve limitcsökkentéseket a felelősségbiztosításoknál. Őszre viszont kifulladt a lendület, az ügyfelek elkezdtek a kivárásra játszani: új termékeket már nem feltétlenül vásároltak meg. Úgy tűnik ezek a döntések el lettek napolva, amíg kiderül, hogyan éljük túl ezt a rendkívül nehéz időszakot.




A legtöbb vállalkozás és biztosító társaság rengeteg információt szerzett a járványhelyzet alatt a közvetlen üzleti környezetéről és saját képességeinek határairól is. Mit tervez a Colonnade Biztosító a koronavírus utáni időszakra?

A múltunkból fakadóan két biztosítónak az állományát, IT rendszereit, folyamatait tudhatjuk magunkénak. A COVID-tól függetlenül már korábban elkezdődött egy komoly IT transzformáció, aminek keretében a teljes céget – és ahogy említettem nem csak Magyarországon, hanem egész Európában is – digitális alapokra szeretnénk helyezni.

A digitalizáció a pénzintézetek számára elengedhetetlen a mai világban, a biztosítási piacon pedig kiváltképpen, mivel szektor szinten is elég komoly lemaradásban vagyunk.

Nem ragadhatunk le a múltbeli módszereknél, mert versenyképtelenek leszünk mind a költségszerkezet, mind a fogyasztói élmény területén. Szerencsére a tulajdonos támogatja a törekvéseinket, a profit egy részét így vissza tudjuk forgatni az IT fejlesztésekbe.

Megtartják-e a járványhelyzet után is a tartósan távmunkára épülő működési modellt vagy visszatérnek inkább az irodába?

2020-ban megtanultuk, hogy képesek vagyunk rá, hogy a céget home office-ból működtessük, annak minden előnyével és hátrányával együtt, éppen ezért egy vegyes modell bevezetését tervezzük. Ahogy véget ér majd a járványhelyzet, nem feltétlenül szeretnénk száz százalékban visszatérni az irodába, inkább lehetőséget adnánk a kollégáknak, hogy otthonról is dolgozhassanak. Olyan környezetet fogunk kialakítani, amiben két napot az irodában, három napot pedig otthon is el lehet majd tölteni. Ehhez pedig HR oldalról is hozzá tesszük a szükséges támogatást.

A Colonnade Biztosító irodája a Balanceloft irodaházban

Milyen feladatai lesznek a HR-nek a vegyes működési modell kialakítása során?

Nagyon fontos, hogy a vezetők megtanulják kezelni a vegyes csoportokat; azaz hogyan kell menedzselni a kollégákat egy olyan helyzetben, amikor a csapat egyik fele benn ül az irodában, a másik fele pedig otthonról dolgozik és fél évig csak a videokonferenciák közben láthatjuk őket. A biztosítási iparágra különösen is igaz, hogy a kollégáink az igazi eszközeink; ha ők nincsenek egy forintot nem tudunk termelni. Az olyan dolgoknak a jelentősége, mint például a motiváció új értelmet nyer.  Más eszközkészletet kell alkalmazni az irodában dolgozó kollégáknál és megint mást a távmunkában dolgozók esetében. Különösen kell figyelni arra, hogy ki-ki hogyan reagál a megváltozó környezetre, hogyan tud benne dolgozni. Ezt tehát most a feladatunk, amit óvatosan, lépésről-lépésre kell majd tökéletesítenünk az elkövetkező években.

Mit gondol, mitől lehet továbbra is sikeres a Colonnade Biztosító az elkövetkező -remélhetőleg COVID-mentes – években?

Abban hiszünk, hogy hosszútávon kell építeni az üzletet. Nem vonulunk ki üzletágakból, nem vonunk vissza kapacitást, nem ugrálunk rövid távon ki-be termékbe.

A döntéseink – hogy mely üzletágakat működtetjük – azok hosszú távra szóló döntések; ennélfogva a termékeinket, az ajánlatainkat az alkusz partnereink és az ügyfeleink is ugyanolyan formában találják majd meg.

Akár szakmai felelősségbiztosításról, akár egy vezető tisztségviselő felelősségbiztosításáról legyen is szó – a járványhelyzettől függetlenül – ugyanolyan kapacitásaink vannak. Ugyanolyan piaci szereplők maradtunk a vagyoni termékek piacán, mint amilyenek eddig is voltunk; ami egyébként kihívás a viszontbiztosítási piac szűkülése miatt. Hiszünk az állandóságban és ez lesz a jövő évben a kommunikációnknak az egyik alapja is – zárja a gondolatait Kovács Gábor.

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...