Kövesse Facebook oldalunkat!

Ma a külső motortisztítás közismert fogalomnak számít az autótulajdonosok körében. A belső motortisztítás, másnéven a „motor mélytisztítás” előnyeit viszont még kevesen ismerik. Erre többek között akkor lehet szükség, ha az autó teljesítménye érezhetően visszaesik, lomhává válik, vagy megnő a fogyasztása. Ennek oka abban keresendő, hogy a motorban túl sok karbon-lerakódás keletkezett. Így működés közben szinte megfullad a szennyeződésektől – hívta fel a figyelmet Nyolcas-Kállai Norbert, a TerraClean hazai szakértője.

Hirdetés (x)

A magyar kutakon kapható üzemanyagok alifás és aromás összetevők keverékeiből állnak. Az üzemanyagok eltérő összetétele miatt a személyautók motorjaiban karbon, kátrány, lakk és gumi lerakódások keletkeznek függetlenül az autó futásteljesítményétől.

Sajnos még a legtudatosabb, a mindig a legjobb minőségű üzemanyagokat tankoló autósok sem tudják elkerülni ezeket a lerakódásokat. Igaz, a prémium üzemanyagok használata a jobb kenési és tisztító tulajdonságok miatt valamelyest csökkentheti a lerakódás mértékét.

– emelte ki Nyolcas-Kállai Norbert

Mindamellett a gyárilag előírt olajcsere, valamint szervizintervallumok betartásával mérsékelhetőek a szennyeződések, a lerakódások a motorban és a kipufogó rendszerben.

Nyolcas-Kállai Norbert
Nyolcas-Kállai Norbert

30 ezer kilométerenként

A karbon és más egyéb lerakódások kortól és állapottól függetlenül jelennek meg a motorban. Egy vadonatúj autó üzembehelyezése esetén 30 ezer kilométer után lehet szükség a motor legelső mélytisztítására és ezt követően minden évben célszerű megismételni a belső motortisztítást az optimális működés fenntartásához. A rendszeresen városban használt autók viszont jobban ki vannak téve a jelenségnek. Egy dízeles autónál a dugókban történő araszolás, illetve rövid távok miatt nem képes az erőforrás felmelegedni az üzemi hőmérsékletre, mert nem éri el azt a 90-100 fokot, amire szüksége lenne.

Emiatt nagyobb a károsanyag-kibocsátása és a koromtermelés is erőteljesebb.

Sok autótulajdonos csak akkor ismeri fel a belső motortisztítás fontosságát, amikor a szervizben otthagyott egy tetemes összeget a befecskendező rendszer vagy a kipufogógáz elvezető rendszer javítására. A motor mélytisztítással az égésterek, a hozzájuk tartozó további komponensek, így például a kipufogó rendszer alkatrészeinek a tisztítása is megvalósul.

A belső motortisztítás folyamata

A belső motortisztítás szabadalmaztatott eljárással és géppel történik, amelyet rá kell csatlakoztatni az autó erőforrására. A készülék jellemzően 45 percre átveszi a jármű üzemanyagellátását és egy speciális, alifás üzemanyagot fecskendez be. Ez kémiai úton feloldja és eltávolítja a lerakódott karbon szennyeződéseket, amelyek a folyamat végén a kipufogón távoznak.

– tette hozzá a szakértő.

Természetesen mind a dízel, mind a benzin üzemű motorok másfajta gépet és üzemanyagot igényelnek. A befecskendező gépek ugyanakkor sokféle autómárkához és sokféle típushoz használhatók teljes biztonsággal.




Dízelmotorok tisztítása

  • A dízelmotoros gépjárműveknél a tisztítás első fázisában az alifás üzemanyag eljut egészen a másodlagos égéstérig, mivel nem ég el a motorban.
  • Ezután kerül sor az „áztatásra”, amikor a speciális üzemanyag feloldja a szennyeződéseket.
  • A harmadik fázisban a motor ismételt beindításával az erőforrás újra beszívja ezt a speciális keveréket és megtörténik a lerakódások kiürülése a kipufogón keresztül, amely a próbakör alatt megy végbe teljesen.

Benzines motorok tisztítása

  • A benzinmotoros gépjárműveknél viszont kétféle tisztító üzemanyag használatára van szükség.
  • Az egyik a befecskendező rendszerre hat – azaz elsődleges égéstérre, a másik pedig a másodlagos égéstérre – tehát pl. a Lamdba szondákra, a kipufogó rendszer komponenseire.
  • Az Otto-motoroknál a speciális alifás üzemanyag „frakcionálást” hajt végre mely során a nagy méretű részecskékeket „összezsugorítja” így a felületi feszültség nagyobb, az égés hevesebb lesz.
  • A berendezés negatív töltéssel látja el az alifás üzemanyagot, a lerakódások pozitív töltésűek minden esetben, amelyek így összetapadásra kényszerülnek.
Motor mélytisztítás – TerraClean

Érezhető eredmény

Általában mind a dízeles, mind a benzines erőforrás tisztítása ugyanannyi ideig tart, de a nagyobb motoroknál hamarabb véget ér a tisztítási folyamat. Mindkét esetben szükség van egy próbakörre az autóval azért, hogy kikerüljenek a szennyeződések az égés terekből, azaz a teljes rendszerből.

A motortisztítás után az autóknál általában 3-15 lóerő közötti teljesítmény visszanyerés érhető el.

A gépjármű fürgébbé, reszponzívabbá és csendesebbé válik. Károsanyag kibocsátása visszaáll a gyári, vagy azt megközelítő értékre, ráadásul jelentős, 3-13 % közötti fogyasztáscsökkenés is jelentkezik.

A belső motortisztítás előnye, hogy meghosszabbítható vele az autó és a motor életciklusa, amennyiben rendszeresen, preventív jelleggel alkalmazzák. Az eljárás után úgy fogja érezni a tulajdonos, mintha új szívet kapott volna az autója.

– jegyezte meg Nyolcas-Kállai Norbert, a TerraClean szakértője.

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...