Kövesse Facebook oldalunkat!

Többek között az alacsony alapkamat, a nettó reálbérek emelkedése, a gazdasági fejlődés, a lakásépítések felfutása, és a CSOK-os támogatások jelentik a jelzáloghitelezés motorját. A K&H szerint nemzetközi összevetésben is van tér a növekedésre: a GDP-hez mérve a háztartási lakáshitel-állomány csak 8 százaléknál jár, szemben a visegrádi országokban jellemző 20 százalékos aránnyal. A lakáshitelek kamata alacsony szinten stabilizálódhat és a több évre fix törlesztést garantáló lakáshitelek is egyre nagyobb szerephez jutnak.

Folytatódik a növekedés a magyarországi jelzáloghitel-piacon

A tavalyi 708 milliárd forint után 2018-ban a K&H előrejelzése alapján összesen 770-840 milliárd forint jelzáloghitel kihelyezése várható, ez 20 százalékos piacbővülést jelent éves szinten.

A CSOK fontos tényező

A K&H is fontos szerepet kap a növekedésben: a folyósított jelzáloghitelek összegét tavaly 104 milliárd forintra növelte a bank. Rajna Gábor, a K&H lakossági értékesítési igazgatója elmondta, hogy a jelzáloghitelezés növekedése stabil és több pillére van.

„Az alacsony kamatkörnyezet, a nettó reálbérek emelkedése, az alacsony munkanélküliség, a GDP növekedése, az uniós források beáramlása és a fokozódó beruházási kedv mind-mind segíti a jelzáloghitelezés bővülését. Az ingatlanpiac szintén hozzájárul a fellendüléshez, hiszen a lakásépítések száma emelkedik, így egyre több új lakás jelenik meg a piacon. Továbbá a Családi Otthonteremtési Kedvezmény is fontos tényező”

– tette hozzá.

Középpontban a fix kamatok, törlesztőrészletek

A bank szakértői szerint az elmúlt 1-2 évben átalakult a jelzáloghitel-kínálat. Egyrészt a szabad felhasználású jelzáloghitelek szerepét egyre inkább átveszik az alacsony kamattal elérhető személyi kölcsönök. Másrészt egyre nagyobb a kereslet a kiszámítható, úgynevezett hosszú kamatperiódusú – több évig vagy akár a futamidő végéig – fix összegű törlesztőrészletet garantáló hitelek iránt. Egyértelmű az a jegybanki törekvés, hogy a legalább 5 évig fix kamatozású jelzáloghitelek még nagyobb teret nyerjenek a kockázatosabb, 5 évnél rövidebb kamatperiódusú konstrukciók kárára.

Ennek érdekében jelent meg például a fogyasztóbarát minősítési rendszer.

Népszerűek a fogyasztóbarát hitelek

Rajna Gábor elmondta, hogy a fogyasztóbarát hitelek gyorsan népszerűvé váltak a K&H-nál, hiszen tavaly szeptember óta 11 milliárd forint összegben igényeltek ilyen jelzáloghitelt az ügyfelek, egy-egy fogyasztóbarát hitel összege pedig 10 millió forintot tesz ki. A Családi Otthonteremtési Kedvezmény (CSOK) szintén népszerű a K&H-nál:

2017 januárjától 2018. februárjáig a banktól igényelt támogatások összege elérte a 11,5 mrd forintot, a támogatások átlagos összege pedig megközelítette a 2,9 millió forintot.

Az igénylők háromnegyede hitelt is kért a támogatás mellé.




Növekedési kilátások kockázatokkal

A K&H szakértői szerint nemzetközi összevetésben is van tér a jelzáloghitel-piaci növekedésre Magyarországon.

  • A visegrádi országokban ugyanis GDP-arányosan 20 százalék feletti a lakossági jelzáloghitelek aránya, ezzel szemben Magyarországon mindössze 8 százalék.
  • Rajna Gábor elmondta, hogy a jegybanki nyilatkozatok alapján kiszámítható időszak várható a hitelpiacon és a kamatszintek akár 2019-2020 végéig fennmaradhatnak.

Kockázatok persze vannak

„Bizonytalanságot jelent az újlakáspiacon, hogy a jelenlegi szabályok szerint csak 2019 végéig lesz érvényben a kedvezményes, 5 százalékos lakásépítési áfa. Ha pedig az áfakulcs visszatér a korábbi szintre, az jelentős áremelkedést okozhat és a hitelfelvételi kedvre is kedvezőtlen hatással lehet”

– fogalmazott Rajna Gábor. Összességében a K&H is stabil növekedésre számít a jelzáloghitelezésben.

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...