Elegáns megjelenés, kimért mozdulatok, határozott vélemény. Több mint két évtizedet töltött ugyanazon a munkahelyen, így a szervezet működését mélységeiben ismeri. Dolgozott aktuáriusként, vezette a kontrolling részleget, felelt a kárrendezés folyamataiért, divízióvezetőként most pedig az értékesítési terület jelentős szelete tartozik hozzá. Az iparági trendek alakulását tekintve optimista, az MNB által életre hívott fogyasztóbarát termékkoncepciót illetően pedig bizakodó. Úgy véli a járványhelyzet új dimenzióba helyezte az öngondoskodást, az egészségbiztosítási termékek egyre népszerűbbek lehetnek. Vámos Leventével, az Allianz Hungária Zrt. nemrég kinevezett igazgatósági tagjával beszélgettünk.
Önt nemrég nevezték ki az Allianz Hungária Zrt. igazgatótanácsába. Milyen szakmai területek tartoznak önhöz?
Alapvetően az értékesítési területet vezetem, minden csatorna hozzám tartozik a direkt online csatorna kivételével. Így én felelek a saját, függő ügynöki hálózat, a banki csatorna, a hagyományos és online alkuszi terület értékesítéséért. Termékdimenzió tekintetében a teljes termékpaletta értékesítését végzik az említett értékesítési csatornák az utasbiztosítástól a legnagyobb beruházások vagyon- és felelősségbiztosításáig.
Milyen személyes tervei, esetleg programja van a menedzsment új tagjaként?
Értékesítés szempontból „depresszív” időszakban kerültem ebbe a pozícióba, hiszen a járványhelyzet alapjaiban forgatta fel az értékesítési logikánkat. Az első fontos célt – azaz az üzletmenet folytonosságának fenntartását – a helyzet adta, az értékesítési folyamatainkat ennél fogva rendkívül rugalmasan kellett újragondolni, felépíteni. A mögöttünk álló három-négy hónapos időszak nagyon összetett volt, és leginkább arról szólt, hogy folyamatosan tanultunk, új eszközöket próbáltunk ki, alkalmazkodtunk a megváltozott helyzethez, és értékesítésünk működését a megváltozott körülményekhez igazítottuk.
Az Allianz Hungária hagyományosan piacvezető biztosító a nem-élet szegmensben, így más célunk nem is lehet, mint a piacvezető pozícióink megtartása.
– mondja Vámos Levente.
Az élet szegmensben ugyancsak fejlődünk, itt a rendszeres díjas életbiztosításokban, a megtakarításokban, de különösen a kockázati biztosítások területén szeretnénk áttörést elérni. A cél az, hogy a folyamatosan változó környezetben az ügyfélközpontú értékesítésünket fenn tudjuk tartani, mégpedig úgy, hogy az eddigi személyes találkozókat részben felváltja, illetve kiegészítik a távoli kapcsolattartást, értékesítést támogató eszközök.

Milyen fejlődési lehetőségeket lát a hazai biztosítási piacon? Mely biztosítási típusok körében várható növekedés, illetve visszaesés?
Optimista vagyok az iparági trendek alakulását illetően, mivel a biztosítási piac egészséges fejlődési irányt vett az elmúlt években. Az új típusú termékek értékesítésében, az innovatív megoldások alkalmazásában, valamint a díjbevétel növekedése tekintetében számítunk leginkább elmozdulásra. A digitalizáció pedig minden bizonnyal folytatódik, alighanem az eddiginél szélesebb körben és gyorsabb ütemben.
A digitalizáció tekintetében a társadalom egy negyedév alatt három-négy évvel lett érettebb, ezt mi is megtapasztaltuk a saját értékesítési csapatunkban.
– hangsúlyozza Vámos Levente.
Az MNB által életre hívott minősített fogyasztóbarát termékkoncepció ugyancsak komoly hajtóerő lesz, mind az ügyfélkiszolgálás mind a versenyképesség tekintetében. Azt gondolom, hogy a megtakarítások mellett a különféle kockázati módozatok is hangsúlyt kapnak majd. Az elkövetkezendő időszakban olyan nagyívű gazdasági beruházásokra számíthatunk, amelyek erőteljes dinamizáló hatással lesznek a biztosítási piac több szegmensére – kiemelten a nagyvállalati vagyon- és felelősségbiztosításra.
Hogyan látja az egészségbiztosítások szerepét a koronavírus-járvány tükrében? Vajon kapnak-e most jelentősebb figyelmet ezek a termékek?
Örök ígéret szakmai körökben az egészségbiztosítás, de talán pont a járványhelyzet alakíthatja át az emberek gondolkodását és az ilyen típusú termékekhez való viszonyát. A biztosítottság ténye, valamint az öngondoskodás, váratlanul felértékelődött.
Az időben meghozott intézkedések mellett például a fegyelmezettségnek is meghatározó szerepe volt a járvány elleni küzdelemben az utóbbi pár hónapban.
– mutat rá Vámos Levente.
Az emberek együtt tudtak élni a járványhelyzettel és – a szabályokat és javaslatokat betartva – nagyon fegyelmezetten reagáltak: elfogadták a boltba járás szabályait, a fertőtlenítő használatát, a maszkviselést, és minden egyebet. Egy olyan attitűd mutatkozott meg a társadalom részéről tömegesen, amire a biztosítási szektorban is építeni lehet.
Hogyan változtatta meg a koronavírus az értékesítés menetét az Allianz Hungária Zrt.-nél? Milyen kihívásokkal szembesültek a személyes, illetve az online területen?
Az elektronikus megoldásokat az értékesítési csatornák korábban eltérő súllyal használták. Az üzletkötők személyes kapcsolatok során kötnek biztosítást, viszont a járványhelyzet hatására az ügyfél általi online szerződéskitöltés hangsúlyosabb szerepet kapott. A saját ügynöki hálózatban markánsabb változásra volt szükség:
A járványhelyzet alatt – igazodva a kormány által hozott intézkedésekhez – az ügyfeleink, munkatársaink és családjaik védelme érdekében új belső szabályzást vezettünk be.
– magyarázza Vámos Levente.
Az operatív működés során az óvatosság és a megfontolt haladás volt a legfőbb mozgatórugó, ahol tudtuk óvtuk és védtük mindenki egészségét. Az ügyfélkapcsolati pontokon többnyire plexifalak, illetve kézfertőtlenítő adagolók kerültek felszerelésre, azonban a legnagyobb kihívást mégis a jól megszokott rutinok feladása, azok átalakítása jelentette.
Milyen bonyodalmat okozott az elmúlt pár hónap a hálózati munka szervezésében? Hogyan reagáltak járványhelyzet okozta a problémákra?
A napi munkaszervezés természetszerűleg megváltozott. Az operatív ügyeket, az értékesítési technikákat nem tudtuk személyesen megvitatni, digitális megoldásra kellett váltanunk. Volt is egyfajta félelem a tekintetben, hogyan tudunk majd áttérni a videós kapcsolattartásra a személyes megbeszélések helyett, de végül ez olyan jól sikerült, hogy talán mi magunk is meglepődtünk kicsit.
Az önismeretünk helyrekerült, kiderült ugyanis: alábecsültük például különféle videókonferencia-platformok használatát, hiszen világossá vált, hogy a magánéletben már sokan alkalmazzák ezeket a megoldásokat.
– mutat rá Vámos Levente.
Hasonló változáson ment keresztül oktatási terület is, sok személyes tréninget le kellett mondanunk. A járványhelyzet nem csak az ismeretanyag átadását nehezítette meg, de a személyes gyakorlási lehetőségeknek is „betett”. Az értékesítéstámogató kollegák átszerkesztették az oktatási anyagokat és elérhetővé tették őket online platformokon is. Ezek után mi is kíváncsian vártuk milyen hatással lesz működésünkre, de meglepetésünkre a kollégák nagyon pozitívan fogadták. Úgy gondoljuk, hogy ezen újonnan kifejlesztett időmegtakarító és költségkímélő megoldások egy részét hosszú távon is érdemes fenntartani, a versenyképességünk ezáltal is nőni fog.

Az Allianz Hungária korábban is jelentős energiát fordított a digitalizációra. Milyen fejlesztések várhatók a közeljövőben ezen a területen?
Az ajánlatnak az ügyfél által történő úgynevezett távoli véglegesítése és -befejezése, valamint az ügyfél távoli azonosítása kiemelt fejlesztéseink közé tartozik. A távoli azonosítást – ami már jelenleg is auditált rendszeren keresztül működik – egyébként nemrég vezettük be, és használatának bővítése folyamatban van, sőt abban is látok fantáziát, hogy – hasonlóan a digitális kék-sárga kárbejelentőhöz, ami kimondottan siker – piaci, Mabisz szinten is gondolkodjunk közös megoldásokban. Az elektronikus értékesítés – megítélésem szerint – nem válik mindenhatóvá, lesz azonban egy egészséges arány a személyes és az elektronikus értékesítés között.
Most az a legfontosabb, hogy mindenki átessen a tűzkeresztségen, és rutint szerezzen a különféle modern IT-platformok használatában. Ezeknek a napi munka szerves részévé kell válniuk.
– hangsúlyozza Vámos Levente.
Piaci összehasonlításban az IT támogatás területén vezető szerepet töltünk be, ennek a folyamatos fejlesztése ugyancsak lényeges célkitűzés. Amennyiben új technológia jelenik meg a továbbiakban is élenjárók szeretnénk lenni. Egységes digitális platformot és keretrendszert kívánunk az értékesítők kezébe adni, támogatásuk érdekében.
Hogy látja az év hátralévő részét? Melyek most a legfontosabb teendők?
Az ügyfélkapcsolatok és az értékesítési területén mutatkozik némi elmaradás, ezért fel kell zárkóznunk, annak érdekében, hogy hozni tudjuk a korábban tervezett számainkat mind egyéni, mind pedig vállalati szinten. A jelenlegi helyzetet óvatosan közelítjük meg: amennyiben újabb korlátozásokkal kell szembenéznünk ismételten – nagyobb részben – át fogunk állni az elektronikus, távoli működésre. Az elmaradt oktatásokat, amelyeket személyesen kell megtartani, ugyancsak szeretnénk bepótolni. Törekszünk arra is, hogy a több hónapja húzódó támogató konzultációkat az alkusz-partnerekkel meg tudjuk tartani. Szeretnénk felerősíteni az együttműködéseinket a banki partnereinkkel is, ezen a területen különösen optimista vagyok, bízom benne, hogy a mostani lendület már az év végéig kitart.
A pályája elején mi volt az, ami vonzotta a biztosítási szakmában? Miért döntött e hivatás mellett?
22 éve választottam a biztosítást – vagy választott engem ez a szakma –, és ez egy véletlennek, meg egy barátnak volt köszönhető, aki érdekesebbnél érdekesebb dolgokat mesélt. Fontos volt számomra, hogy egy nagy csapatban, nagyvállalatnál dolgozhassak, és tevékeny részese legyek egy munkahelyi közösségnek. Visszatekintve elmondhatom, hogy érdekes feladatokat tudtam elvégezni és jó helyre kerültem, egy év megszakítással azóta is ugyanott, – az Allianz Hungária Zrt.-nél dolgozom.
Roppant hálás vagyok az Allianznak, hogy ilyen hosszú ideje kis megszakítással, de ugyanott dolgozhatok és az évek során sok területen kipróbálhattam magam.
– mondja Vámos Levente.
Az aktuáriusi terület mellett milyen egyéb részlegeken szerzett még tapasztalatot az elmúlt két évtized során?
Vezettem az értékesítés-elemzési részleget, illetve lehetőségem volt a banki-fiókhálózat kiépítésére is. Éveken át voltam a vállalat kontrolling igazgatója, aminek köszönhetően nemzetközi kapcsolatokra tehettem szert. Később, mintegy három éven keresztül, a kárrendezési terület folyamataiért voltam felelős. Mindez jó kis „utazás” volt, most pedig visszatértem az értékesítésbe, ahol korábban 9 évet töltöttem.
Összességében elmondhatom, hogy minden pozícióban találtam valami olyat, ami képes volt akár napi szinten inspirálni.
– jegyzi meg Vámos Levente.
A piaci körülmények azóta persze jelentősen megváltoztak, más lett a feltételrendszer, az események pedig felgyorsultak. Nőtt a szereplők száma, a piac pedig szabályozottabbá vált az évek során.

Meglehetősen hosszú ideje dolgozik az Allianz Hungária Zrt.-nél. Mi az, amire a leginkább büszke?
Úgy érzem, legalább négy olyan terület is van, amit szívesen megemlítenék. Büszke vagyok az igazgatósági tagok, vezetők, munkatársak közötti együttműködésre, közvetlenségre. A vezetői körben kimondottan jó az egyensúly a belső tapasztalatok és a kívülről jövő szaktudás adaptálásának tekintetében. Sokat jelentenek számomra a hagyományok, gondolok itt a nemzetközi, illetve a korábbi – Hungária Biztosítós – tradíciókra. Mivel versengő típus vagyok és a sportot is szeretem, a gyorsaság, valamint hatékonyságra törekvés a munkám során mindig is fontos szempont volt. Végül, de nem utolsó sorban pedig büszke vagyok, hogy képesek vagyunk megújulni, felmérni és észrevenni az igényt az innovatív megoldásokra, ez ugyanis komoly érték egy vállalatnál.
A koronavírus okozta válsághelyzet rengeteg változást hozott a cégek mindennapi működésében. Önnek hogyan telik egy átlagos napja?
Mostanában rendhagyóan, mivel minden nap új kihívást jelent. Munkatársaink döntő többsége továbbra is home-office-ból dolgozik, az értékesítők pedig már személyesen is kiszolgálják ügyfeleiket. De jellemzően nincs átlagos nap. Amikor a járvány közepén voltunk, az egyik webes meetinget szinte azonnal követte egy másik. Most viszont – hogy elmúlt, enyhült a veszélyhelyzet – nyakamba vettem az országot, és látogatom az értékesítési hálózatot, találkozom külső partnerekkel. Az óvintézkedéseket és a személyes kapcsolatokra vonatkozó távolságtartási szabályokat persze fokozottan be kell tartani természetesen nekem is. Reményeink szerint kora őszre talán helyreáll – a korábbi időszakhoz mérhető – megszokott rend.
Nyitókép: Biztosító Magazin / Kocsis Ferenc Árpád
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.