Kövesse Facebook oldalunkat!

A körültekintő és felelős üzleti gondolkodás a hazai cégek többségénél ma még hiányosság; különösképpen jelen van a probléma a gyors fejlődésnek indult vállalkozásoknál, ahol egy-két lépést kihagyva, az üzletmenet biztonságát feláldozzák a növekedés oltárán. A nemfizető ügyfelek váratlan problémákat okozhatnak, holott egy jól összerakott hitelbiztosítás komoly profiltisztulást eredményez, így a megmaradó vevőkörrel már sokkal biztosabban lehet tervezni. Mivel a hazai cégekre eddig nem volt jellemző, hogy hitelbiztosítással rendelkeznének, így ez kimondottan olyan terület, ahol adott a szakmai és üzleti fejlődés lehetősége – de ehhez persze érteni kell, hogy miről is van szó. Villei-Pribék Ádámmal, a HUNInsurance Biztosítási Alkusz Kft. szakértőjével beszélgettünk a hitelbiztosítás előnyeiről.

Merre tart és milyen lehetőségeket kínál a hitelbiztosítási piac Magyarországon?

Magyarországon öt-tíz éve még el kellett mondani, hogy miről szól és mi célt szolgál a hitelbiztosítás, a helyzet azóta némileg javult, de azért még bőven akad tennivaló! A cégek továbbra sincsenek megfelelően felkészülve a vevőik megfelelő minősítésére, ebből fakadóan a vevői tartozásokból fakadó kockázatok kezelésére sem. Míg egy nemzetközi multicégnél – a hitelbiztostás részét képező – credit management és vevőminősítés már korábban beépült a szervezeti kultúrába a magyar üzleti vállalkozások még csak most ismerkednek ezzel a szakterülettel. 

Összehasonlításképpen: a magyar piacon a hitelbiztosítással rendelkező cégek aránya 5% körül mozog, Ausztriában ugyanez az arány 80%.

– mondja Villei-Pribék Ádám.

KORÁBBAN ÍRTUK

Az építőipari körbetartozások és a hitelmoratórium lejárata még sok fejtörést okozhatnak

Nem következett be ugyan a hitelbiztosítók által prognosztizált 10-20%-os növekedés a felszámolási és a csődeljárások tekintetében a tavalyi évben, az építőipari körbetartozások és a hitelmoratórium lejárta miatt azonban még idén sem lélegezhetnek fel az érintett vállalkozások.

Úgy vélem a labda mindenképpen nálunk van, a mi felelősségünk, hogy jobban megértessük a magyarországi cégekkel – különösen azokkal, amelyek gyorsan növekednek – ennek a biztosítási konstrukciónak a fontosságát, előnyeit. A magyar hitelbiztosítási piacon három nagy nemzetközi hitelbiztosító társaság – az Atradius, a Coface és az Euler Hermes is jelen van. Leendő partnereink e három társaság által kínált különféle biztosítási konstrukciók közül tudnak választani.

Villei-Pribék Ádám, a HUNInsurance Biztosítási Alkusz Kft. szakértője | Fotó: Biztosító Magazin / Kocsis Ferenc Árpád

Hogyan és milyen elemekből áll össze egy hitelbiztosítási konstrukció? Mire számíthat és mire készüljön az ügyfél, ha ilyen típusú szerződést tervez kötni?

A hitelbiztosítási szolgáltatási csomagok tradicionálisan három részből állnak:

  • Az első pillér az ügyfélminősítés bevezetése. A megelőzés egy hitelbiztosítási konstrukció kiemelten fontos eleme. A hitelbiztosítók a prevenció érdekben óriási méretű céges adatbázisokat tartanak fenn, amelyekhez a szerződött partnereik számára hozzáférést adnak, hogy a partnerek céginformáció szolgáltatás keretében az előzetes vevőminősítést saját maguk is el tudják végezni.
  • A második pillér a követeléskezelés. Ennek amiatt van óriási jelentősége, mert a cégek áltában a normál üzletmenet mellett nincsenek felkészülve egy-egy nemfizető ügyfél kezelésére, mivel ez plusz tevékenységet jelentene a cég számára. A hitelbiztostó éppen ezért átvállalja az ilyen típusú (nem feltétlenül kellemes) megkereséseket.
  • A harmadik pillér pedig a biztosítás maga. A hitelbiztosítók partnereik összes vevőit beminősítik, különféle riportokkal pedig nyomon követik, hogy a partner folyamatosan végzi-e a szerződésben előírt adatszolgáltatást, illetve, hogy a partner által a vevőnek biztosított vásárlási limitösszeg reális-e. Amennyiben egy adott vevőnél beáll a nemfizetés, illetve a késedelmes fizetés esete, a biztosító helytáll és kártalanítja a szerződött partnerét.

Mennyire költséges és milyen addicionális előnyökkel jár az ügyfélminősítés bevezetése?

Az ügyfélminősítés gyakorlatának elsajátítása révén a hitelbiztosítással rendelkező partnerek minden esetben igen komoly portfóliótisztulásról számolnak be. Ez kézzelfogható előny.

Csak olyan cégek maradnak meg a vevők között, amelyek fizetési hajlandósága stabil, így nemfizetés szempontjából már kevésbé jelentenek kockázatot a cég számára.

– magyarázza Villei-Pribék Ádám.

A nagyobb kockázattal rendelkező vevőjelöteket – a hitelbiztosító bevonásával, nagyjából 1-3 év alatt – teljesen ki lehet szűrni. Ezt követően a megmaradó stabil vevőkör számára így akár nagyobb volument is lehet értékesíteni. A portfóliótisztulás során a vevők 5-10 százaléka szokott általában kiesni, aminél fontos megjegyezni, hogy ezen vevők idővel akár – ma még nem látható – kockázatot is jelenthetnének.

Villei-Pribék Ádám, a HUNInsurance Biztosítási Alkusz Kft. szakértője | Fotó: Biztosító Magazin / Kocsis Ferenc Árpád

Miért fontos, hogy a követeléskezelés is része legyen egy hitelbiztosítási konstrukciónak? Pontosan milyen szolgáltatást nyújtanak a hitelbiztosítók ezen a területen?

Tegyük fel, hogy valaki Spanyolországba exportál, de a vevő csak késve vagy egyáltalán nem fizet; vajon hogyan lehet hatékonyan kezelni az ilyen típusú helyzeteket innen Magyarországról? – Ez szinte lehetetlen! – Akinek viszont van hitelbiztosítása, az támaszkodhat a biztosító szakértelmére. A magyar piacon jelenlévő három nemzetközi hitelbiztosítónak Európa minden országában van helyi képviselete, amely adott esetekben automatikusan átveszi a problémás követelések intézését. Ez óriási előny egy cég számára, mivel egy nemzetközi követeléskezelés lebonyolítása szinte biztos, hogy nem vág a cég profiljába és rettenetesen nagy energiákat köt le – tehát maradva a spanyol példánál,  ebben az esetben a spanyol iroda fogja végezni a magyar számlával kapcsolatos behajtási feladatokat.

A hitelbiztosítás tehát komolyabb odafigyelést igényel, mint egy klasszikus vagyonbiztosítás. Milyen erőforrások szükségesek még az ügyfél részéről?

Az elmondottak alapján látni kell, hogy egy hitelbiztosítási jogviszony – a többi biztosításhoz képest – lényegesen komolyabb elköteleződést jelent.

Ez nem olyan, mint egy casco szerződés, amivel – ha épp nincs káresemény – nem kell foglalkozni. Az ügyfélnek itt folyamatosan vannak teendői.

– mutat rá Villei-Pribék Ádám. 

Mindenképp szükséges a cégen belül egy dedikált ember, aki foglalkozik a credit menedzsmenttel; figyelemmel kíséri a limitek nagyságát, illetve eleget tesz a biztosító által előírt különféle  havi/negyedéves riportálási előírásoknak. Ellenkező esetben a biztosító – például az előbb említett kimutatások elmaradása miatt – akár kizárást is alkalmazhat, az ügyfél pedig nem lesz jogosult a kártalanításra.

Villei-Pribék Ádám, a HUNInsurance Biztosítási Alkusz Kft. szakértője | Fotó: Biztosító Magazin / Kocsis Ferenc Árpád

Kiknek szól a hitelbiztostás? Milyen cégméret, illetve éves árbevétel felett érdemes ilyen típusú biztostásban gondolkodni?

A cég növekedésével párhuzamosan ellenőrzési pontokat is érdemes beépíteni a cég működésébe. Véleményem szerint 500 millió forint éves árbevétel felett már érdemes elkezdeni beszélgetni a hitelbiztosítási lehetőségekről, de ez nagy mértékben függ például az adott cég profiljától, üzleti partnereitől, illetve a bevett értékesítési gyakorlattól is. Abban az esetben, ha az éves árbevétel eléri – vagy netán meg is haladja – az 1 milliárd forintot, akkor mindenképp érdemes ezt a szolgáltatást igénybe venni.

Melyek azok a területek, ahol a a HUNInsurance támogatni tudja a partnereit szakmai oldalról?

A HUNInsurance Biztosítási Alkusz Kft. egyik erőssége például, hogy kiválóan ismeri ezeknek a biztosító társaságoknak a belső folyamatait, köszönhetően annak, hogy a kollégák egy része korábban több évet töltött ezeknél a vállalatoknál. A szolgáltatásunk lényege nem csak abban rejlik, hogy a legjobb konstrukciót próbáljuk elhozni; egy teljes átfogó rendszer kiépítésével igyekszünk ügyfeleink belső folyamatait biztonságosabbá és gördülékenyebbé tenni, illetve új folyamatokat is ki tudunk alakítani – gondolok itt a vevőminősítést érintő feladatokra – amennyiben ezek hiányoznak.

A hitelbiztosítás teljes mértékben testreszabott szolgáltatás, így rengeteg speciális opcióval egészíthető ki.

– magyarázza Villei-Pribék Ádám.

Éppen ezért keressük fel személyesen is a partnereinket telephelyükön, hogy teljes mértékben megértsük a működésüket és az abból származó kockázatokat. Csak ily módon tudunk profi kockázatkezelési megoldást kidolgozni számukra, aminek tapasztalataink alapján nagyon örülnek az ügyfelek, hiszen ezáltal még nagyobb biztonságban érzik a cégüket.

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...