Kövesse Facebook oldalunkat!

Habár a járványhelyzet jól megdolgozta a tőkepiacot, a Diófa Alapkezelőnek nem lehet oka panaszra. A márciusi lezárásokat követően egy hétvége alatt sikerült „home office üzemmódra” váltani, majd teljes sebességre kapcsolni. Az IT fejlesztésekre nem luxusberuházásként tekintenek, befektetőiket egy vadonatúj, trendi ügyfélportállal lepik meg. Az „ingatlanpiaci armageddonnak” nagyobb volt a füstje, mint a lángja, a jövő irodáiban meghatározóak lehetnek a coworking terek és szatellit-irodák a Diófa Alapkezelő Zrt. kollégái szerint. Újonnan debütált ESG termékük fejlesztése során pedig egyedi részvénykiválasztásos befektetési politikát valósítottak meg. – Pap Ivánnal, a Diófa üzletfejlesztési igazgatójával beszélgettünk.

Milyen szakmai megoldásokkal kezelte a Diófa a járványhelyzet okozta kihívásokat? Milyen kihívásokkal és sikerekkel számolhat el?

Bika piacon könnyű jól teljesíteni, viszont amikor esés van és bizonytalan, hogy milyen irányba megy majd a piac, már sokkal nehezebb jó teljesítményt felmutatni. A volatilitás és a nagyobb piaci mozgások felszínre hozzák a különbségeket a vagyonkezelő cégek között.

A Diófa csapata jól vizsgázott az elmúlt hónapokban és ez a vagyonkezelési teljesítményen is meglátszik: az intézményi portfolióknál a benchmarkokhoz képest több esetben is egy-másfél százalékpontos felülteljesítésben vagyunk. Az elért hozamok – némelyik termékünknél – még a 2019-es rendkívül jó évvel is versenyre tudnak kelni.

mondja Pap Iván.

A körülmények ellenére tehát pozitívan tudunk visszatekinteni a magunk mögött hagyott időszakra és a piacon elért eredményekre. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy sikerült válságálló portfóliót összerakni, illetve, hogy az ügyfélkiszolgálás home office-ból is magas színvonalon tud működni – sorolja Pap Iván.

A koronavírus miatt megnőtt az igény a digitalizációra. Voltak-e a Diófa Alapkezelőnél mostanában komolyabb IT fejlesztések? Terveznek-e ilyeneket a közeljövőben?

A rendszereink részben már felhő alapon működnek, így például a távmunkára való átallás teljes mértékben biztosított volt és egy hétvége alatt meg is történt. Az év elején egyébként benne voltunk egy nagyobb IT fejlesztésben: egy a mai kor igényit minden tekintetben kielégítő ügyfélportál elindításán dolgoztunk. Szerencsére az első hullámmal járó bizonytalanság nem vetette vissza a fejlesztési folyamatot, sőt még többlet erőforrásokat is tudtunk a tesztelésekre fordítani. A portfóliók eredményeinek folyamatos követését lehetővé tévő, egyedi digitális megoldásunk most, a pandémia alatt időszakban kifejezetten jól jön az ügyfeleinknek.

Úgy gondolom, hogy a különféle IT fejlesztésekre és digitalizációs projektekre manapság nem lehet olyan luxusberuházásként tekinteni, amiből vissza lehetne vágni.

Az ügyfelek annyira alapszintű szolgáltatásként tekintenek a digitális pénzügyi megoldásokra, hogy normál üzletmenetben is foglalkozni kell az ilyen fejlesztésekkel. – teszi hozzá Pap Iván.

A járványhelyzet előtérbe hozza a speciális kompetenciákat, így érdemes átismételni, milyen szolgáltatásokat kínál egy alapkezelő. Milyen egyedi megoldásokat tud biztosítani a Diófa az ügyfeleinek?

Alapkezelőként igyekszünk minden megtakarítani vágyónak egy számára leginkább megfelelő szolgáltatási ajánlatot kínálni. A banki hálózatokon keresztül forgalmazott Diófa Alapok azoknak lehet ideális választás, akik kevesebb, mint 30 millió forintos megtakarítással rendelkeznek. Aki viszont ennél nagyobb összeget kíván befektetni, annak egyedi portfólió kialakítást is tudunk kínálni. Amiben speciálisak vagyunk és a szakértelmünk leginkább megmutatkozik az nem csak az, hogy például klasszikus értékpapír alapokat és kompetenciákat biztosítunk az ügyfeleinknek, hanem egy – általunk – integrált vagyonkezelésnek nevezett szolgáltatást is nyújtunk.

Az integrált vagyonkezelésben benne vannak a vagyonkezelési irányok és eszközök is. Ezen belül mostanában leghangsúlyosabbak az ingatlanok.

magyarázza Pap Iván.

Ez amiatt lényeges, mert az intézményi ügyfeleinknek egyáltalán nem az a fontos, hogy veszünk-e például amerikai vagy brit államkötvényeket vagy sem. Számukra az elért hozam és kockázat arány a mérvadó. Ha valaki csak kötvényspecialista akkor ebből az egy részpiacból tud szolgáltatást kínálni, mi viszont abban hiszünk, hogy egy vagyonkezelőnek széleskörű tudással kell rendelkeznie, hogy akár eszközosztályok közötti allokációt is meg tudjon valósítani, ezzel szélesebb mozgásteret biztosítva egy ügyfél – például egy pénztár – számára.

Mi jellemző a magyarországi befektetési szokásokra? Hozott-e változást a járványhelyzet? Milyen lehetőségeik vannak mostanában az ügyfeleknek?

Az látszik – és bevallom örülünk neki –, hogy alapvetően jól sikerült ez az év még annak ellenére is, hogy az első félévben elég hányattatatott sorsa volt a tőkepiacnak. Az események gyors ütemben követték egymást, voltak olyan befektetési alapok a piacon, ahol láthattunk csúnya mínuszokat is.

A Diófa Alapkezelőre kevésbé jellemző, hogy az utolsó 1-2 bázispontot is kicsavarja az emelkedésekből – ebből kifolyólag lehet, hogy nem mi leszünk a listák legelején a legerősebb tőkepiaci években -, cserébe viszont a lefelé mutató kockázatok kezelésére kiemelt figyelmet fordítunk. Ez a portfóliókezelési szemlélet a határhasznosságot helyezi előtérbe.

Ezzel azt próbáljuk biztosítani, hogy amennyiben a jövőben mégis beütnének a márciusihoz hasonló „krach-események”, akkor is alapvetően kiszámítható és csak mérsékelt visszaesést szenvedjenek el a portfóliók. Ez egyébként idén működött és a jó időzítés mellett az ingatlanalapok is szépen tompítottak a tőkepiaci lábon elszenvedett veszteségeken.

Mit érdemes tudni a Diófa Alapkezelő által kezelt MPTIA (Magyar Posta Takarék Ingatlan Befektetési Alap) ingatlanalapról?

Ez egy olyan ingatlanalap, amiben jobbára prémium kategóriás irodaházak, kiskereskedelmi ingatlanok és logisztikai parkok vannak. Ezeknek a bérbeadásából, hasznosításából kívánunk rentábilis hozamokat elérni. Az alap vagyona 200 milliárd forint, amiből az ingatlanok 120 milliárd forintot tesznek ki. Az ügyfelek kedvelik ezt a terméket, eddig már több mint harmincezren fektettek ebbe az alapba; az alap A sorozatú jegyeit egyébként rövid határidővel – minimális költséggel – lehet visszaváltani. Ez a termék az elmúlt egy évben 5.5 százalékos hozamot ért el, ami kiemelkedő a saját kategóriájában. (2019.11.25 – 2020.11.25 közötti időszak, BAMOSZ adatai alapján, MPTAI „A” sorozatra vonatkozóan)

A járványhelyzet miatt rengetegen vonultak home office-ba, az irodaházak pedig kiürültek. Mekkora kockázati tényezőt jelent távmunka általánossá válása?

Őszintén szólva sokan jövendöltek „ingatlanpiacai armageddont”, eme drámai esemény viszont eddig még nem következett be. A mi magyarázatunk erre az, hogy bár mi magunk is hiszünk benne, hogy a távmunka általánosabb lesz, viszont sok más tényező van, ami közrejátszik az irodák kihasználtságában. Az egyik ilyen a „quality shift” (minőségi váltás), ami a jobb adottsággal, felszereltséggel rendelkező irodákat hozza helyzetbe. Várható továbbá, hogy megnő a „co-working terek” iránti igény, valamint a vírus miatt a megfelelő távolságtartás céljából növekedhet a helyigény is.

Milyen várakozásiak vannak az irodapiaccal kapcsolatban 10 éves időtartamban?

Mivel a home office nem egy kimondottan újkeletű dolog, így nem döngölte földbe az ingatlanpiacot. Március óta az összes portfolióinkban azt látjuk, hogy az időszakosan esedékes értékbecslés értéknövekedést vagy értéktartást (néhány helyen kisebb értékcsökkenést) mutatott ki. Az ingatlanpiacon sokkal lassabban történnek a dolgok; nagyon sok hosszútávú, azaz legalább 10 éves szerződés van, ezek az időtávok nem számítanak különlegesnek. Az étteremszolgáltatóknak viszont most egyértelműen a túlélésre kell játszaniuk és bízni abban, hogy kibírják valahogy a mostani cashflow szintekkel – ezt a szegmenst kifejezetten rosszul érintik a lezárások, a Diófa pedig mindent megtesz a helyzetük könnyítéséért.

A Diófa portfolióinak összetételében mekkora mértékben vannak irodaházak, illetve kereskedelmi ingatlanok?

Az MPTIA portfoliójában az iroda kitettség kb. 40 százalék, a retail pedig ehhez hasonló mértékű, ugyancsak 40 százalékos arányú.  Egy ideje növeljük a városi logisztika felé is a kitettségünket, ami most úgy tűnik kifizetődött, mivel az e-kereskedelemben aktív cégeknek megnőtt a forgalma. Vannak továbbá vidéken is kiskereskedelmi egységeink, úgynevezett „strip mall”-ok. Az év eleji visszaesés ezeknél is érezhető volt, de utána pótlólagos vásárlásokkal egyensúlyba kerültek, sőt 2019-et meghaladó forgalmat is láttunk bizonyos helyeken.

Úgy tudjuk ősszel egy új, ESG kategóriájú terméket vezettek be Jövőkép néven. Mit lehet erről tudni?

Nemrég indultunk el vele, az ESG (Environmental, Social, Governance) lényege, hogy a vállalatok működésébe különféle fenntarthatósági szempontokat építenek be. A fiatalabb befektetői generációnál külföldön már népszerű trend, hogy ilyen típusú vállalatokat priorizálnak egy-egy befektetési döntés során. Idehaza ezek a befektetések még ugyan kevésbé keresettek, alapkezelőként mégsem tehetjük meg, hogy egy bizonyos ügyfélkör igényeit nem szolgáljuk ki. Hiszünk abban, hogy ez 10 év múlva sokkal népszerűbb lesz, így nekünk is fontos előre lépni a termékfejlesztésben.

A saját ESG termékünkön elég sokat gondolkozunk. Nem szerettünk volna ugyanis olyan termékkel kijönni, ami összetételét tekintve 95 százalékban megegyezik a piacon kapható többi más termékkel.

mondja Pap Iván.

Miben más a Diófa Alapkezelő által kínált ESG alap?

A legtöbb alapkezelő nagyrészt ugyanazokat a tech cégeket válogatja be a portfólióba, amitől az egész olyan lesz, mintha az ügyfél egy NASDAQ vagy S&P500 ETF-et venne meg az ESG súlyozási módszerek miatt. Mi nem akartunk elmenni ebbe az irányba, mivel megítélésünk szerint ez a fajta szemlélet nem fogja meg jól a fenntartható befektetések tényleges célját. A Diófa Alapkezelő egyedi részvénykiválasztáson alapuló befektetési politikát valósít meg. Ennek köszönhetően tudjuk ugyanis felülsúlyozni a fenntartható fejlődés terén egyedi innovációkkal jeleskedő kisebb vagy közepes kapitalizációjú vállalatokat. Ha egyszerűen akarnám megfogalmazni, akkor azt mondanám, hogy azokba a cégekbe próbálunk befektetni, ami a TESLA volt öt évvel ezelőtt – foglalja össze Pap Iván.

TÁJÉKOZTATÓ

A cikkben elhangzó információk és várakozások a Diófa Alapkezelő Zrt. magánvéleményét tükrözik. Az itt megjelent írás nem valósít meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény 4. § (2). bekezdés 8. pontja szerinti befektetési elemzést, valamint a 9. pont értelmében befektetési tanácsadást.

A befektetési lapok múltbéli teljesítménye nem garancia a jövőbeli hozamokra. Konkrét befektetési döntés meghozatala előtt mindenképp tájékozódjon részletesen – igény szerint konzultáljon befektetési szakemberrel vagy személyes befektetési tanácsadójával!

 

 

 

 

 

 

 

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...