Az insurtech forradalom az értékesítés területét már korábban elérte a biztosítási szakmában, most a kárrendezés van soron. Egyre több olyan cég van, amely a kárrendezéshez kapcsolódóan kínál különféle IT-támogató szolgáltatásokat. Gondolunk itt például a káresemények elektronikus bejelentésére, autójavítóműhelyek elektronikus pályáztatására, vagy magának a kárrendezési folyamatnak az ügyfél nevében történő kiszervezésére. – A Biztosító Magazin ezúttal kárrendezési innovációs workshopon járt.

Egyre népszerűbb az okoseszközök használata a kárrendezésben

Gémesi Ferenc – az ekarbejelentes.hu alapító tulajdonosa – szerint egyre nagyobb az igény a kárrendezés területén is a különféle hatékonyság-növelő megoldásokra. Az ekarbejelentes.hu által kínált elektronikus kárbejelentési szolgáltatás már több mint egy éve működik, és ezalatt az idő alatt beépült azokba az állománykezelő rendszerekbe, ( SK Trend Kft. CKB 4 rendszere, Brokka stb. ) amelyeket az alkuszok / többes ügynökök idehaza használnak. Az SK Trend innovatív rendszereinek fejlesztői például holisztikusan közelítik meg az 21. század biztosítási piacán az ügyfelek igényeit, és one-stop-shopként kínálnak megoldásokat a biztosítások megkötése, és a back office igények kiszolgálása mellett az e-kárbejelentésre is.

Gémesi Ferenc, ekarbejelentes.hu – Fotó: Kocsis Ferenc Árpád – Biztosító Magazin

Gémesi Ferenc emlékeztetett:

Azok az alkuszok, akik eddig még nem használták az ekarbejelentes.hu rendszerét, kérhetik annak aktiválását az általuk használt állománykezelő rendszerben. Az egyéni felhasználók pedig továbbra is az ekarbejelentes.hu weboldalon tudnak kárbejelentést kezdeményezni bármilyen webböngészőn keresztül.

Az elektronikus kárbejelentés használata leginkább azok számára előnyös, akik nagy tömegben „kényszerülnek” különféle károk bejelentésére. Gémesi Ferenc az autószervizek mellett kiemelte a flottakezelőket, az olyan nagyobb vállalatokat, ahol jelentősebb saját gépjárműflotta van, valamint a társasházkezelő cégeket is, mivel az ő esetükben a lakóközösségek kényelmét nagymértékben javíthatja a kárügyintézés meggyorsítása.

Összességében kijelenthető, hogy a fenti piaci szereplők számára az ekarbejelentes.hu szolgáltatásainak igénybevétele egyértelműen hatékonyságnövelést és precízebb ügyintézést jelent. – tette hozzá Gémesi Ferenc.

A legjobb autójavítók felkutatásában nyújt segítséget a bajba jutott autósoknak a KárWeb csapata

Három hazai biztosítási szakember nemrég olyan internetes aukciós rendszert hozott létre, ahol egyszerre több autószerviz is tehet ajánlatot egy törött autó megjavítására.

Markovics László, karweb.hu – Fotó: Kocsis Ferenc Árpád – Biztosító Magazin

A KárWeb lényege, hogy elérhetővé teszi az autójavítók számára, a biztosítók által már kárszemlézett, javításra váró autók adatait és kárleírását. A rendszer segítségével az autójavítók közvetlenül adhatnak ajánlatot a biztosítók által feltöltött munkákra – magyarázza Markovics László, a KárWeb társalapítója, aki a rendszer motorját képező matematikai modellt kidolgozta.

A felhasználói programfelületen az egyszerű alkalmazhatóság és az átláthatóság volt a cél, KárWeb eddig igazán jól teljesített az ügyfelek körében; sőt a biztosítók és a javító műhelyek is előszeretettel használják, az ügyfelek pedig visszajelzéseket is adnak:

Komoly előny az autójavítók számára, hogy a javítást kellemes érzésekkel „megélő”, elégedett ügyfelek pozitív értékelést adnak a szervizek munkájára, ami így javítja egy-egy műhely pozícióját a KárWeben.

– magyarázza Markovics László.

A Kárweb az ügyfél számára sohasem kötelezettség, hanem egy lehetőség – mégpedig rendkívül előnyös

A KárWeb egy lehetőség és nem kötelezettség – kezdte bevezetőjét Gergely László a KárWeb társalapítója. A rendszerben egyébként csak olyan biztosítók kárügyei találhatók, amelyek szerződést kötöttek a KárWebbel.

Gergely László, karweb.hu – Fotó: Kocsis Ferenc Árpád – Biztosító Magazin

A közvetített javítási ajánlatokat az ügyfeleknek nem kötelező elfogadni: dönthetnek úgy, hogy inkább hagyományos módon – saját maguk járnak el, és – intézik tovább az autók helyrehozatalát. A szervizek egyébként előszeretettel kínálnak extra szolgáltatásokat egy-egy jónak tűnő javításért cserébe. Van aki csereautót ajánl fel, míg más szerviz hozom-viszem vagy egyéb szolgáltatással igyekszik az ügyfelek kedvében járni.

Gergely László felhívta a figyelmet arra, hogy normál károk esetében nem éri meg árajánlatot adni olyan szervizeknek, amelyek nagyon távol vannak a javítandó járműtől. Nem jellemző, ugyanis, hogy egy javítás miatt valaki átutazik a fél országon. Ellenpéldaként említette azokat a speciális káreseteket, amelyeknek a javítását az országban csak egy-egy szerviz tudja elvégezni. Az ilyen esetekben természetesen bele kell kalkulálni, hogy a jármű megjavítása érdekében nagyobb távolságokat kell megtenni.

Országos lefedettség és kiemelkedő ügyfélelégedettség alig két év alatt

A KárWeb szolgáltatásával kapcsolatban Harkai Attila ügyvezető igazgató elmondta, hogy a két évvel ezelőtti induláskor a rendszer Budapesten és Pest megyében volt elérhető, de a folyamatos fejlődésnek köszönhetően ma már országos lefedettséget kínálnak a partnereinknek.

Harkai Attila, karweb.hu – Fotó: Kocsis Ferenc Árpád – Biztosító Magazin

Ez nem volt kis munka, mert ellenőrizni kellett azoknak a paramétereknek meglétét, amelyek a minőségi munkavégzéshez szükségesek. Ma is lényeges feltétel például, hogy a javító műhely valamelyik hazai biztosító által auditált legyen, mert ez garantál egyfajta színvonalat.

A színvonallal kapcsolatban Harkai Attila megemlítette, hogy a telefonos ügyfél-elégedettségi kutatások is azt mutatják, hogy az ügyfelek döntő többsége örömmel elfogadja a kapott ajánlatot. A visszajelzések kimondottan pozitívak azokban az esetekben, ahol a folyamat a kárfelméréstől a helyreállításig a KárWeb rendszerén ment keresztül.

A Karexpert.hu csapata akár a teljes kárügyintézést átvállalja

A biztosító társaságok és az ügyfelek között sok esetben aszimmetrikus helyezet áll fenn. Ez persze csak olyankor szokott kiderülni, amikor – például a kárrendezés során – valamilyen ok miatt holtpontra kerül az ügyfél és a biztosító közötti tárgyalás, rendszerint azért, mert a biztosító nem akar – vagy nem annyit akar – fizetni, mint amennyit az ügyfél egyébként néha teljesen jogosan elvárna. – hívta fel a figyelmet dr. Majzik Ferenc a karexpert.hu kárasszisztencia szolgáltató társaság alapító tulajdonosa.

Dr. Majzik Ferenc, karexpert.hu – Fotó: Kocsis Ferenc Árpád – Biztosító Magazin

A biztosítói oldalon egy jól képzett jogász csapat áll rendelkezésre, akik pontosan ismerik a törvényeket, minden nap hasonló ügyekkel foglalkoznak. Az ügyféloldalon pedig a hétköznapi autós, akinek fogalma sincs, hogy mit tegyen egy olyan helyzetben, ha elutasítják a biztosítási esemény miatt benyújtott kártérítési kérelmét.

Az ügyfelek képviseletével nem az a célunk, hogy a bajba jutott autósok a kárérték többszörösét kapják. Mi azért dolgozunk, hogy az ügyfelek kapják meg azt, ami jár nekik az érvényes biztosítási szerződésük alapján.

– magyarázza dr. Majzik Ferenc.

A kárexpert.hu által kínált kárasszisztencia szolgáltatás lényege, hogy az ügyfél a biztosítása mellé évi párezer forintért kvázi vásárolhat magának egy „privát kárszakértőt”, aki – amennyiben biztosítási esemény történik, (például, ha karambolozik az autójával) – képviselni fogja őt a biztosító előtt. Sőt, minden a kárrendezéssel kapcsolatos teendőt (adminisztratív feladatok, levelezés, telefonálgatás, egyeztetések stb.) el fog intézni az ügyfél helyett.

Egy külföldön történt vétlen baleset esetén, a külföldi kártérítés összegére tartsunk igényt

Érdekes és tanulságos káresetekről számolt be Végh Győző kárrendezési szakember, a karrendezes.eu weboldal üzemeltetője, és a nemzetközi vétlen közlekedési balesetek kárügyintézésére szakosodott BÜSZI Kft. üzleti vezetője. Főleg a közúti személyszállítással és árufuvarozással foglalkozó vállalkozásoknak okozhat komoly problémát, ha a külföldön történt vétlen balesetet itthon, a külföldi biztosító magyar partnerénél (kárrendezési megbízott) jelentik be.

Végh Győző – karrendezes.eu – Fotó: Kocsis Ferenc Árpád – Biztosító Magazin

A hazai kárrendezés során csak egy alacsonyabb – hazai szintű – kártérítési összeghez jutunk hozzá. Ennek kivédésére van törvényes megoldás, vétlen külföldi baleset esetén a káresemény helye szerinti ország jogrendje szerint kell lerendezni a kárt, – írják a vonatkozó előírások.

Külföldi baleset esetén a hazai társaságokat kihagyva közvetlenül a külföldi károkozó biztosítójától igényeljük a kártérítést.

A hatályos előírások szerint törvényes eszközökkel, a hazai alacsony összegű kártérítés többszörösét is kifizethetnek a szerencsétlenül járt károsultaknak. Végh Győző emlékeztetett: 

A nem megfelelő kárrendezés esetén fennáll annak a kockázata, hogy a valós kárnak csak egy része fog megtérülni, mivel az ügyfél sokkal alacsonyabb összeghez jut hozzá, mint amit a külföldi biztosító fizetne. Ugyanarra a kárra a külföldi káresemény helye szerinti ország kárrendezési joggyakorlata szerint lényegesen nagyobb baleseti kártérítési összeg is kifizethető!

A fentiek természetesen érvényesek a „céges” és a magánszemélyek vétlen külföldi balesetei során is, legyen az gépjárműkár vagy súlyos személyi sérülés. – hívta fel a figyelmet Végh Győző.

A kártérítési összegekben az eltérés főleg abból adódhat, hogy a magyar gyakorlat nagyon alacsony javítási munkadíjakkal és az alkatrészek – jelentős és legtöbbször indokolatlan és túlzó  avultatásával – számol. Sok esetben az elmaradt hasznot sem akarják kifizetni a hazai biztosítók, mondván a vállalkozónak van másik fuvareszköze, szervezze át a fuvarokat. Az ilyen indoklással elutasított elmaradt haszon iránti kárigény egyáltalán nem jogszerű.

A szélvédőkárok gyors helyszíni javítása jelentősen csökkentheti a fuvarozók kockázatait

Guba István szélvédőspecialista, az Ixon & Soul Kft. munkatársa elmondta: Egy szerencsétlenül járt fuvarozó esetében a törött szélvédő – amellett, hogy nem olcsó mulatság a cseréje – sokkal komolyabb anyagi károkat is okozhat, mint az elsőre látszik.

Guba István, Ixon & Soul Kft. | Fotó: Kocsis Ferenc Árpád – Biztosító Magazin.

Guba István aláhúzta:

Amennyiben egy kamion a szélvédőkár miatt nem tudja tovább folytatni az útját, akkor előfordulhat, hogy rakománya megromlik, a szállítási határidő be nem tartása miatt pedig akár kötbért is kénytelen fizetni, ami miatt további anyagi vesztesége is keletkezhet.

A Ixon & Soul Kft. szervizcsapata Budapest és Magyarország mellett már egész Európában vállalja a törött szélvédők helyszíni javítását vagy cseréjét. A társaságot három, nagy szakmai tapasztalattal rendelkező autószerelő alapította 2007-ben. A csapat minden tagja szakképzett autószerelő, akik a legnevesebb hazai autóüveggel foglalkozó cégek képzésein vettek részt. – emelte ki Guba István.

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...