Közel két éve nyitott lokális irodát Magyarországra az msg Plaut. Az msg Systems Németország ötödik legnagyobb IT szolgáltató cége. A cégcsoport több, mint 42 éve van a piacon, 30 országban van irodája és több, mint tízezer alkalmazottat foglalkoztat Mexikótól Jakartáig. A társaság bevételének többségét a legnagyobb bankoknak és biztosítóknak nyújtott szoftvertermékek és IT szolgáltatások adják. Az msg profitelemző alkalmazását előszeretettel használja például a Google is a nagyobb hatékonyság eléréséhez. Bartha Leventével, az msg Plaut Hungary Kft. igazgatójával beszélgettünk a hazai pénzügyi és biztosítási szektor előtt álló egyre növekvő jelentéskészítési kihívásokról és fejlesztési lehetőségekről.
Két évvel ezelőtt még javában benne voltunk a covid-ban. Miért döntött úgy az msg akkoriban, hogy Magyarországra jön?
A magyar piacon most alakul ki az a tudás, ami az msg mögött már 42 éve ott van és ezt mindenképp szerettük volna megmutatni a magyar piaci szereplőknek. Ez már korábban tervbe volt véve, azonban a covid egy lassító tényező volt ebben a folyamatban. A banki és biztosítási piac egyértelműen növekszik, akarva-akaratlan sokkal többen leszünk és sokkal több projekten fogunk mi is dolgozni a partnereinkkel. Az msg – hasonlóan a globális IT cégekhez – kisebb cégeket, márkákat vásárol fel és integrálja őket a saját rendszereibe. Csak Nyugat-Európában több, mint 20 kisebb márkát vásárolt meg az utóbbi években. Az anyacég árbevétele 1.3 Mrd euró volt cégcsoport szinten. – mondja Bartha Levente.
KORÁBBAN ÍRTUK
Insurtech: Mutatjuk hogyan teszik jobbá és hatékonnyá a modern technológiák a biztosítókat
Insurtech: Milyen az „új normális”? – Kövesd online az INSCOM 2021 biztosítási konferenciát!
Külföldön komoly hírnévnek örvendenek az msg által fejlesztett szoftverek, idehaza mennyire népszerűek a termékeik a bankok és biztosítók körében?
Mi korábban egy technikai csapat voltunk a cégcsoporton belül. Magyarországon főleg SAP bevezetésekkel és tesztelésekkel foglalkoztunk. Az msg által fejlesztett szoftvereket külföldön a „nagyok” már évek óta használják. A biztosítók közül a mi termékeinket használja például a MetLife, a Generali, a BBVA, az Allianz, illetve a Swiss Re is. A bankok közül pedig a Commerzbank, az ING Bank, a Sparkasse, a Santander, a BMW és a Daimler bankjai, valamint a Porsche Bank, a Deutsche Bank és a Schwäbisch Hall (Fundamenta) is használ msg rendszereket. Persze ez nem minden, nyitunk más iparágak felé is:
Amire nagyon büszkék vagyunk, hogy a Google is a mi általunk fejlesztett Eredmény és Teljesítmény Menedzsment (PaPM) terméket használja.
– mutat rá Bartha Levente.
A magyar cég (msg Plaut Hungary Kft.) árbevétele egyébként 2022-ben 1,5 millió euró volt. A budapesti irodában 25 fix alkalmazottal dolgozunk, ami kiegészül további, nagyjából 30 fő külsős, „freelancer” csapattal, illetve különféle alvállalkozók csoportjaival is. Az anyacég persze nem csak pénzügyi és biztosítási területre fejleszt szoftvereket, jelen vagyunk például az autóiparban is. Egy bizonyos méret után egy informatikai cég „mindennel is” foglalkozik. Gondolok itt a fejlesztésen túl például a szoftverüzemeltetésre, integrációra vagy épp a rendszer támogatásra.
Az előbb röviden említette PaPM terméküket, amit a Google is használ. Mi ez pontosan és hogyan működik?
A PaPM (Profitability and Performance Management) egy teljesítmény és profit analizáló megoldás. Képes arra, hogy az értéklánc folyamatokban meglévő szűk keresztmetszeteket láthatóvá tegye az elemző számára. Maga a termék új technológiájú online riporting megoldás – egy SAP add-on – ami „ráül” az SAP adatbázisaira és az ott található adatokból épít valós idejű riportokat, kiértékeléseket.
Alapesetben a termék azt mutatja meg, hogy – például egy nagyobb cég esetében – honnan, milyen forrásokból származnak a cég bevételei. Milyen termékekre, milyen divíziókra vannak allokálva a bevételek, illetve milyen helyszíneken képződnek, ha mondjuk több irodája/telephelye is van az adott cégnek egy adott országban vagy több országban. Ezzel párhuzamosan pedig azt is meg lehet nézni, hogy hova költik el a bevételeket, milyen csatornákon, milyen célokra megy kifelé a pénz.
– magyarázza Bartha Levente.
Ha tehát a pénzügyi igazgató ránéz egy ilyen ábrára, akkor pontosan láthatja, hogy melyek azok az értékesítési csatornák, amelyek relatíve kevés profitot termelnek, illetve melyek azok, amelyen több a margin. Ezek alapján a vezetők nagy biztonsággal tudnak komoly üzleti döntéseket hozni. A megoldás nagyon rugalmas és hatékony, így a kezdeti tájékozódás után könnyen és gyorsan lehet újabb elemzéseket készíteni, szimulációkat végezni. Itt jelenik majd meg a megoldásunk igazi előnye, amiért ezt partnereink szeretik alkalmazni.
A riportáló eszközökre jellemző, hogy a legkülönfélébb adatbázisokon lehet őket alkalmazni. A PaPM-et lehet-e másfajta – például nem pénzügyi – adatbázison is alkalmazni?
Remek kérdés, a válasz röviden igen. Egy igen népszerű témára – az ESG témakörre – is elkezdték már ezt használni. Az ESG-vel kapcsolatban egy sereg jogszabályi előírás és jelentéskészítési kötelezettség várható az elkövetkező években. A termék az ilyen jellegű riportoknak az előállítására is nagyon jól használható. Tehát nem csak pénzügyi kimutatások készíthetők, hanem akár CO2 kimutatás, energiafelhasználás-kimutatás, vízfelhasználás-kimutatás, illetve kommunális hulladékfelhasználás-kimutatás is – csak, hogy a legnépszerűbbeket említsem.
Mi az, ami érdekes lehet egy bank vagy biztosító társaság számára a reporting területén a napi működés során?
Véleményem szerint egyrészt korábban említett ESG irányelvek, másrészt pedig az EU-s adatszolgáltatási kötelezettséggel kapcsolatban is vannak reporting feladatok. Most, hogy mindenféle plusz megszorítási kötelezettségek keletkeztek a bankok és biztosítók számára ezek figyelemmel kísérése plusz feladatokat ró rájuk, ezért lépett az msg ezen a területen, és kínáljuk számukra – többek között – a PaPM reporting megoldást is. Ezen túlmenően számos más célra, például nemzetközi riporting feladatokra (BEPS2, international taxing), stb.) kínálunk előre konfigurált csomagokat, „use case”-eket.
Idén is megrendezésre kerül Münchenben az INSCOM 2023, az msg biztosítási konferenciája. Mit lehet tudni az idei eseményről?
Mondhatjuk, hogy az INSCOM-nak már hagyománya van, a biztosítási ágazat vezetői és döntéshozói 2002-óta minden második évben Münchenben gyűlnek össze, hogy megvitassák az ágazat jövőjét. Idén is a megszokott csúcskategóriás szakmai programra számítunk:
Meghívtuk az iparág mértékadó képviselőit, szakértőit, akiktől nem csak prezentációkat hallhatunk, de részt vehetünk interaktív beszélgetéseken is és mélyelemzéseket is hallhatunk egy-egy témában.
– mondja Bartha Levente.
A járványhelyezt után az idei INSCOM egy exkluzív esemény lesz, amely egy laza légkörben zajló tapasztalatcserére hív.
Milyen terveik vannak Magyarországon erre az évre, illetve a jövő évre?
A World Economic Forumnak van egy weboldala, ami „Global Goals” néven fut. Ezen belül megtalálhatók például a pénzügyi/banki szakterületre vonatkozó prioritások is különféle csoportokba rendezve. A mi célunk a jövőre vonatkozóan az, hogy a működésünk során szinkronba kerüljünk az ott megfogalmazott fenntarthatósági célokkal. Egész konkrétan a 9. csoport (innováció, infrastruktúra és iparosítás) az, ami nekünk – a saját stratégiánk kialakításánál – lényeges.
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.