Hatalmas érdeklődés mellett zajlott a BÁV 74. Művészeti Aukciója május 14-én és 15-én, ahol a nagy festőklasszikusok mellett, mint Zichy Mihály, Mednyánszky László és Szinyei Merse Pál a szecessziós Zsolnay kerámiáké, illetve a nagyértékű befektetési brilles ékszereké volt a főszerep. A legmagasabb áron, 31,2 millió forintért Zichy Mihály Harcdöntő párbaj című festménye kelt el. Az online közvetítéssel összekötött, kétnapos aukción a korábbinál nagyobb arányban képviseltették magukat a fiatalabb generáció tagjai és a külföldi vásárlók.
1Egyre több a hölgy érdeklődő is az árveréseken
A BÁV művészeti aukciói szinte a teljes műtárgypiaci kínálatot lefedik, így kiváló lehetőséget adnak piacot jellemző trendek vizsgálatára, illetve arra, hogy az itt tapasztaltakat összevessük a BÁV nemrégiben indított Műtárgybefektetési Index kutatásának eredményeivel.
- A 74. Művészeti Aukción az egy vásárlóra eső átlagos költés 860.000 forint volt. Az eladási árak között a legalacsonyabb áron elkelt tétel egy 43 ezer forintos keresztelőpohár volt, míg a legmagasabb áron, 31,2 millió forintos festmény volt.
- Bár az árverésen a legnagyobb tömeget a festménykínálat vonzotta, ugyanakkor a legmagasabb, 75 százalékos eladási arányt az ékszerek érték el.
Bár az eladott festmények összértéke négyszerese volt az ékszerekének, mégis, számunkra nagyon nagy jelentőséggel bír ez utóbbi szegmens, mivel az ékszer egyfajta belépőt is jelent a műgyűjtés világába. Azt tapasztaljuk, hogy sokan azok közül, akik az aukcióinkon először ékszer- vagy óravásárlóként jelentek meg, idővel festményt és műtárgyat is vesznek
– mondta el Zakariás Fruzsina, a BÁV vezérigazgatója.
További érdekesség, hogy míg a műgyűjtés alapvetően a férfiak terepe, hiszen a mostani aukción is 70 százalékban ők voltak a vásárlóink, addig az ékszereknél már 50 százalékos arányban képviseltetik magukat a hölgyek, akik egyre inkább saját maguk veszik meg a számukra kedves tételeket. – tudtuk meg a BÁV vezérigazgatójától.
Generációváltás a műtárgypiacon
Az aukció közönségének összetételén egyértelműen látszik, hogy megindult a generációváltás a műtárgypiacon, ugyanis egyre nagyobb arányban jelennek meg a 30-as és 40-es korosztály tagjai az BÁV árverésein.
- A cég folyamatosan igyekszik megfelelni ezen új vásárlóréteg elvárásainak, egyrészt rendkívül intenzív edukációs tevékenységgel, másrészt a transzparencia iránti igény maximális kielégítésével, harmadrészt pedig új, digitális csatornák biztosításával.
- Ez utóbbit szolgálja, hogy a BÁV történetében most először lehetett nagy művészeti aukción online is licitálni a tételekre az axioart.com-on keresztül. Az online licitálók között a festmények és a műtárgyak voltak a legnépszerűbbek, és a licitálók fele meg is nyerte az áhított tételt.
Nem lokális a piac
Bár a magyar műtárgypiacot a legtöbben lokális piacként könyvelik el, a BÁV aukciói esetében ez nem igaz. A nemzetközi érdeklődésre is számot tartó, széles kínálat miatt ugyanis évek óta megfigyelhető, hogy elsősorban a régi mesterek, valamint az ékszerek és a műtárgyak esetében dinamikusan növekszik a külföldi érdeklődők száma. Ez most is jellemző volt, így például:
Az ékszervásárlásra vonatkozó vételi megbízások csaknem 90 százaléka külföldi vásárlóktól érkezett.
Mindez nem csak a műtárgypiac globalizálódásának hatását mutatja, hanem azt is jelzi, hogy a BÁV-ot nem csak magyar, hanem nemzetközi szinten is olyan transzparens és megbízható vállalatnak tartják, amelytől az adott tárgy személyes megtekintése nélkül is bátran vásárolnak.
A Műtárgybefektetési Index eredményei és a tapasztalataink is azt mutatják, hogy különösen az Y generáció tagjai számára a műtárgyvásárlásnál kiemelkedő jelentőségű az átláthatóság és a megbízhatóság, amely értékekkel nagyvállalati működése nyomán a BÁV-ot is azonosítják. Mivel ezeken a területeken élen járunk a hazai műtárgypiacon, a folyamatos edukációval, a transzparencia biztosításával és a műtárgypiac befektetési szempontú megközelítésével nem csak a jelen, hanem a jövő műtárgygyűjtőit is sikerrel tudjuk magunk mellé állítani.
– tette hozzá Zakariás Fruzsina.
Még nincs vége! Ide kattintva olvasható a cikk 2. része
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.