Az MNB tíz éves stratégiai jövőképet fogalmazott meg a biztosítási szektor főbb mutatóinak elemzése alapján. A jegybank hét témához – öngondoskodás, piacméret, piacszerkezet, értékesítés, költséghatékonyság, jövedelmezőség és tőkefeltöltöttség – kötődően határozta meg az elérhetőnek és kívánatosnak tartott célokat. 

A vízió egymillió új öngondoskodóval, élénk verseny mellett duplázódó piacmérettel jelöli ki a szektor jövőbeni pályáját, amely így hosszú távú stabilitást, tisztességes jövedelmezőséget és megfelelő innovációs környezetet képes biztosítani.

A biztosítási szektor jövőképével foglalkozó kiadványt adott ki a jegybank

A biztosítási szektor 10 éves jövőképe 7 pontban – öngondoskodási kitekintéssel” címmel ma megjelent kiadványban a Magyar Nemzeti Bank a biztosítási szektor egészére vonatkozólag fogalmaz meg számszerűsített stratégiai jövőképet. A kiadványról Dr. Kandrács Csaba az MNB Pénzügyi szervezetek felügyeletéért felelős ügyvezető igazgatója, valamint Nagy Koppány a Biztosítás-, pénztár- és közvetítők felügyeleti igazgatóságának igazgatója adott tájékoztatást.

A jegybank a kiadványban felvázolt jövőképet hét témán keresztül kvantitatív módon összegzi, amelyek egy része ideálisan 10 éven belül elérhető célok (1-4. pontok), a másik részük prudenciális és fogyasztóvédelmi szempontok szerint kívánatos elvárásként fogalmazódik meg (5-7. pontok), amelyek esetében az MNB a célok minél előbbi elérését, és hosszú távú fenntartását tartja szükségesnek.

Forrás: MNB.

Szélesebb körű társadalmi lefedettséget és 1 millió új ügyfelet vár az MNB az öngondoskodási megtakarítások piacára

Az MNB víziója szerint 2026-ig 1 millió új ügyfél belépése lenne kívánatos a rendszeres öngondoskodási megtakarítások piacára (megtakarítási célú rendszeres díjas életbiztosítással, vagy éppen önkéntes nyugdíjpénztári tagsággal), így a jelenleginél jóval szélesebb körű társadalmi lefedettségre nyílhat lehetőség.

A Nyugat-Európához való felzárkózás, gyarapodó szerződésszám révén a következő 10 évben megduplázódhat az öngondoskodási megtakarítások állománya. 

Ez pedig a GDP 10 százalékát is meghaladhatja. Ennek teljesüléséhez, azaz a társadalom számára nagyobb anyagi biztonság megteremtéséhez a mai öngondoskodási hajlandóság növelése – egyéni szinten a rendszeres havi jövedelem 3-9 százalékának e célra való megtakarítása –, s a piaci szereplők megfelelő értékajánlatai is szükségesek.

  • A biztosítási szektorban az etikus életbiztosítási szabályok (pl. TKM-limitek) mozdítják elő a tartósan kedvező költségű életbiztosítások kialakítását, melyek hosszú távú fenntartása kiemelt feladat.
  • Nem-élet ágon pedig alapvető cél a 85-90 százalékos bruttó kombinált mutató (költség+kárhányad) tartós fenntartása, amely egyszerre megfelelő szolgáltatási színvonalat, és stabil működést biztosító marzsot eredményez.



Akár a GDP 3%-át is elérheti a tíz év alatt megduplázódó díjbevételek értéke

A gazdasági gyarapodással a biztosítási piac bruttó díjbevétele dinamikusan bővülhet, a hazai piac méretének növekedése révén Magyarország visszakerülhet a közép-európai élmezőnybe. Tíz éven belül a díjbevételek értéke is duplázódhat, arányuk elérheti a GDP 3 százalékát, amihez a biztosítási piac 8 százalékos átlagos éves bővülése szükséges. A jelenlegi bő 6 százalékos növekedés és a tartósan kedvező makrogazdasági körülmények mellett ez teljesíthető kihívás a piaci szereplőknek.

50% fölé nőhet az innovatív értékesítési csatornák, azaz a bankbiztosítás, online és direkt közvetítés aránya 

Az MNB víziója szerint a gazdasági növekedéssel párhuzamosan a piaci verseny tovább erősödhet, s az öt legnagyobb hazai biztosító piaci részesedése a mai 60-ról 55 százalék alá csökkenhet a következő tíz évben. Versenyelőnyt jelenthet a jövőben egy biztosítónak, ha megfelelő – költséghatékony és a fogyasztók által is kedvelt – értékesítési csatornát választ. Az innovatív eladási csatornák (bankbiztosítás, online és direkt közvetítés) aránya a 2016 végi 37-ről a következő évtizedben 50 százalék fölé nőhet a hagyományos ügynöki értékesítés rovására. Jegybanki számítás szerint a 20-30 százalékos költséghányaddal működő piaci szereplők számíthatnak hosszú távon (üzletágtól is függően) mérethatékonynak, s kerülhetnek előnybe versenytársaikhoz képest.

Stabil befektetési célpont lehet a biztosítási szektor, hat-tíz év alatti megtérüléssel

A biztosítók számára szektorszinten tartósan 10-15 százalékos sajáttőke-arányos nyereség érhető el úgy, hogy az tisztességes (a társadalom részéről is elfogadható, a bizalmat erősítő) és versenyképes módon ad megfelelő megtérülést. E fair jövedelmezőségi keretek közt a befektetett tőke hat-tíz év alatt térül meg, ami vonzó akár a külföldi szektorokhoz képest is. A hazai biztosítási piac így stabil befektetési célpontként lenne fejleszthető, a tartós jövedelmezőség pedig szavatolja a jó tőkefeltöltöttséget.

Az MNB azt várja, hogy a volatilitási tőkepufferről szóló ajánlása alapján a biztosítók stabilan 150 százalék feletti tőkeszintet tartanak, ami a biztonságos, prudens működés alapja.




Az ország fejlettségi szintjéhez jól illeszkedő biztosítási szektor elérése lenne a cél

A stratégiai jövőképben elemzett feltevések megvalósulása esetén a fentebb megfogalmazott célok elérhetők.

  • Az erőteljes bővülés lehetséges, ennek alapjai és építőkövei megvannak, így a feltételek is adottak. Ezzel Magyarország fejlettségi szintjéhez és teljesítőképességéhez illeszkedő biztosítási szektor jöhet létre itthon, amely a piac valamennyi résztvevője – ügyfelek, biztosítók, tulajdonosok – számára kölcsönös előnyöket nyújt.
  • A fogyasztói érdekek fokozott figyelembevétele, a magas ügyfélértékkel bíró, átlátható, kedvező költségszerkezetű biztosítások a kifejezett anyagi előnyökön túl tovább építik a bizalmat, előmozdítják az öngondoskodás társadalmi szerepének betöltését.
  • Ha a dinamikus növekedés fenntartható módon valósul meg, a felépülő egészséges állományok szavatolják a hosszú távú üzletépítést.
  • A tisztességes és versenyképes jövedelmezőség megfelelő megtérülést ad a tulajdonosoknak.

Ezzel a biztosítási szektorba befektetett tőke itt tartható, a piaci innovációt elősegítően hasznosul, s jó választási lehetőséget jelent a tulajdonosok befektetési döntéseinél.

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...