Kövesse Facebook oldalunkat!

A digitális forradalom vívmányai ellenére nagyjából minden harmadik magyar autós még mindig jellemzően automatában fizet a parkolásért, ugyanakkor az okostelefonos alkalmazások már népszerűbbek, mint az SMS-fizetés – derül ki a Cristo autós alkalmazás megbízásából készült friss, reprezentatív kutatásból. Az elektronikus fizetési megoldások hátránya a parkoláson felül fizetendő kényelmi díj, amelynek összege szolgáltatónként jelentősen eltérhet és akár 100 Ft-nál több is lehet. Az autósok közel fele (45 százalék) semmit nem fizetne a szolgáltatás igénybevételén felül, 32 százalék is csak a törvényileg előírt 40 forintos minimumot. A jogszabályi háttér már több, mint egy éve adott a kényelmi díj eltörléséhez, de egy koncesszió kiírása még hátra van az új szabályok érvénybe lépéséhez.

Kutatás készült a parkolásról

Kényelmi díjat a parkolás elektronikus fizetése után a 2011. évi CC. törvény életbe lépése óta számolhatnak fel a szolgáltatók. A törvény végrehajtásáról a 356/2012 kormányrendelet rendelkezik, amely meghatározza, hogy a viszonteladóknak az indított parkolások után 40 Forint kényelmi díjat kell fizetniük a Nemzeti Mobilfizetési Zrt-nek, és mivel egyéb jutalékban vagy bármilyen ellentételezésben nem részesülnek a parkolások értékesítéséért, ezért az előírt 40 Forinton felül lehetőségük van magasabb kényelmi díjat megállapítani, amelyet a felhasználók fizetnek ki. Ennek értelmében azóta is nagyon különböző összegű kényelmi díjak terhelik az autósokat, attól függően, hogy milyen szolgáltató közvetítésével rendezik a parkolásukat.

A szolgáltatóknak a kényelmi díj teremtette fedezetből kell kifizetniük az elektronikus tranzakció díját és minden, az ügyfelek kiszolgálásához szükséges járulékos költséget; a törvény által előírt 40 forintos minimumösszeget a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. pedig a központi rendszer fejlesztésére, fenntartására fordítja.

– mutat rá Szota Szabolcs, a Cristo alkalmazást fejlesztő és üzemeltető Smartsurance Technologies Kft. ügyvezetője.

Mivel ugyanakkor a kényelmi díj mögött az autósok perspektívájából nincs a szó szoros értelmében vett szolgáltatás, az általánosan visszás érzést kelt bennük;

nyilvánvaló, hogy a kényelmi díj a múlt öröksége, nincs valódi szükség rá, és a kivezetésére a jogszabályi feltételek is megérettek.

A cél az kellene, hogy legyen, hogy a szolgáltatók nem a kényelmi díjak mértéke, hanem az általuk biztosított szolgáltatás minősége alapján versenyezzenek – teszi hozzá Szota Szabolcs.

Mit gondolnak az autósok?

Feltérképezendő, hogyan vélekedik az autós közösség a különböző parkolásfizetési megoldásokról és a kényelmi díjről, a Cristo a Pulzus kutatócég megbízásával reprezentatív kutatást készített. Ezek eredményeiből kiderül, hogy az autósok több mint harmada (34%) még mindig jellemzően aprópénzzel fizet a parkolásért, az okostelefonos alkalmazások vannak a második helyen (24 százalék), az SMS-fizetés pedig a harmadik legnépszerűbb megoldás; érdekesség, hogy míg az automatákat főként a nők, az alkalmazásokat jellemzően férfiak használják.

Ami pedig a parkolóautomaták használatát illeti, a közel kétharmados többség (60 százalék) meg sem várja, hogy a parkolójegye lejárjon, jellemzően előbb tovább indul. Örömteli hír, hogy mindössze 1 százalék vallotta azt, hogy bliccelni szokott a parkolójegy lejárta után.

Nem meglepő módon a kényelmi díjakkal szemben markáns az elutasítás

  • A megkérdezettek túlnyomó többsége, több mint háromnegyede csak a jogszabályban előírt 40 forintos minimumösszeget vagy egyáltalán semmit nem fizetne kényelmi díj gyanánt (az előbbi véleményt 32 százalék, az utóbbit 45 százalék osztja).
  • Emellett 69 százalék ért teljes mértékben azzal egyet, hogy többé ne kelljen kényelmi díjat fizetni a parkolásért, ezt egészíti ki még 18 százalék, aki – ha nem is teljesen, de – inkább egyetért az állítással.

Új rendelet van érvényben

Ők talán hamarosan örülhetnek, ugyanis a fent hivatkozott és a parkolásfizetést szabályozó törvény már 2020. december 31-én hatályát vesztette, és helyét 2021.január 1-től a 2020.CXLV törvény és a 667/2020 (XII.28) Korm. rendelet vette át; ez utóbbi már arról rendelkezik, hogy a végfelhasználó által a parkolásért fizetett díjnak azonosnak kell lennie, bármilyen formában is fizeti meg azt a gépjárművezető. Ameddig azonban az egységes rendszer működtetőjét nem választják meg egy az egyelőre még mindig kiírásra váró, koncessziós pályázat keretében, a korábbi törvény marad érvényben.

A Cristo a felhasználói visszajelzések alapján úgy döntött, hogy 2022. január elsejével 0 Ft-ra csökkenti a kényelmi díj mértékét.

A kutatásról:

A Cristo felmérése a Pulzus kutatási applikációval készült a Smartsurance Technologies Kft. megbízásából. Az adatfelvételre 2022. január 17-20. között került sor 624 fős válaszadói mintával. A minta a 18 év feletti gépjárművel rendelkező és parkoló magyar lakosságot reprezentálja nem és kor szerint.

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...