Kövesse Facebook oldalunkat!

A 2021. szeptember 22-én megtartott 9. Allianz Motor Day esemény szakértői az önvezető gépjárművek jogi és műszaki kockázatait járták körül, annak apropóján, hogy az elkövetkező években az automatizált és a vezető nélküli közlekedés valósággá válnak Európában. A közlekedés dekarbonizációja mellett mindez komoly kihívást jelent az európai gazdaság számára, teret nyitva a mobilitás új formái előtt.

Az Allianz nemzetközi eseményén világossá vált, hogy az önvezetéssel kapcsolatos koncepciók sikeres társadalmi és gazdasági kivitelezéséhez, a tervezésnél a nemzeti határokon átnyúló szemléletet szükséges követni. Az ügyfelek ugyanis a jövőben ezekkel a járművekkel, a nemzeti határokat átlépve más országokba is utaznak majd.

Európa-szerte fel kell készítenünk az úthálózatot az automatizált járművekre, és szükség van szabályrendszerek aktualizálására is. Ehhez elengedhetetlen az európai harmonizáció, hiszen a határok átlépésekor ezeknek az autóknak nem csupán ismerniük kell az összes vonatkozó közúti jelzést és közlekedési szabályt, hanem annak is egyértelműnek kell lennie, hogy ki viseli a felelősséget egy közlekedési baleset esetén.

– mondta Klaus-Peter Röhler, az Allianz Deutschland AG vezérigazgatója a 9. Allianz Motor Day eseményen.

Az önvezető gépjárművekre vonatkozó első jogszabályok Európában

Az UNECE (az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága) időközben megalkotta az automatizált vezetési funkciók elfogadásához szükséges szabályozást.

  • Az önvezető gépjárművekre vonatkozó törvénnyel a német törvényhozás továbblépett, és így – a világon elsőként – Németországban megszületett az autonóm (vezető nélküli) gépjárművek szabályozási kerete.
  • Míg az automatizált módban történő vezetéskor a felelősség a vezetőé, a jármű autonóm módban való vezetését a műszaki kontrolleszközök felügyelik. Ezek képesek kívülről leállítani a járművet, és nehéz helyzetekben lehetőséget adhatnak különböző vezetési manőverekre.



A biztosítási fedezet nem probléma

Az új technológiák mindig új kockázatokkal járnak. Ha az önvezető járműveket a fejlesztésük korai szakaszában nézzük, azok a kezdő vezetőkhöz hasonlíthatók. Az Allianz nem lát akadályt abban, hogy minderre a biztosítási fedezet is kiterjedhessen.

A »kezdő önvezető gépjárműveknek« és a »műszaki kontroll« számára is nyújtani fogunk biztosítási fedezetet, biztosítani fogjuk őket a gépjármű-felelősségbiztosítás kereti között.

– fejtette ki Röhler.

Továbbra is biztosítani kell a balesetek kivizsgálásának lehetőségét

Mivel az új technológiák nem hibamentesek, a jövőben is előfordulnak majd balesetek, különösen a más (hagyományos) gépjárművekkel közös forgalmi helyzetekben. A nyilvánosság bizalma az automatizált és önvezető rendszerekben csak akkor garantálható, ha a balesetek – és balesetveszélyes szituációk – okai helyesen és egyértelműen megállapíthatók. A 9. Allianz Motor Day eseményen tartott beszédében Röhler kihangsúlyozta:

most az a fontos, hogy Európa számára olyan észszerű megoldást találjunk, amely lehetőséget ad a közlekedési balesetek egyszerű tisztázására annak érdekében, hogy a vétlen károsultak kártalanítása gyors legyen, elnyerve a lakosság bizalmát az új technológia iránt.

A jövőben az érzékelőkből származó, például a radar, a lidar és a kamera által rögzített adatok felhasználása is szükséges lesz a balesetek kivizsgálásához. Ez az egyetlen módja annak, hogy rögzítsük és kiértékeljük a baleseteket és balesetközeli helyzeteket, például a gyalogosokat érintő szituációkat.

Sajnos ezeknek az adatoknak a felhasználása jelenleg nincs megfelelően szabályozva Európában

– mondta Röhler.

Az Allianz egyértelmű kéréssel állt elő az Allianz Motor Day során:

  • A személyes adatok védelme érdekében olyan Európa-szintű, független adatgondnokra van szükség, aki a jogos érdekek biztosításáért felel a balesetek kivizsgálása során.
  • Ez az adatgondnok szabályozná a szabványosított és megkülönböztetésmentes hozzáférést is a gépjárműadatokhoz az arra jogosult személyek számára.
  • Az ilyen adatokat anonimizált formában is elérhetővé kell tenni a balesetek vonatkozásában végzett kutatásokhoz, illetve a gépjárműipar számára is, a hibák gyors kijavítása és a rendszerek fejlesztése érdekében.



Az automatizált gépjármű tulajdonosát is biztosítani kell

Egy másik vitatéma magukat a gépjármű-tulajdonosokat (hazánkban az üzembentartókat, a vonatkozó jogszabály szerint) érinti. A tulajdonos (üzembentartó) szigorú kártérítési kötelezettsége biztosítja a közlekedési balesetek vétlen áldozatainak teljes védelmét, automatizált vezetési rendszerek megléte esetén is. A jövőben ugyanakkor a tulajdonosok, üzembentartók is megsérülhetnek saját automatizált gépjárműveikben. A jelenlegi jogszabályok szerint magukkal szemben nem élhetnek kárigénnyel, erre csak a gyártóval szemben, a termékfelelősséggel kapcsolatos jogszabályok révén lenne lehetőségük.

Az Allianz úgy véli, hogy a gépjármű-tulajdonosoknak, illetve üzembentartóknak is jogilag védve kell lenniük a saját járműveikben, amennyiben ők maguk nem felelősek semmilyen tekintetben az okozott balesetért, például egy hibaüzenet figyelmen kívül hagyásából kifolyólag sem.

Az Allianz elképzelhetőnek tartja – például Németországban termékmegoldásként –, hogy a jövőben, kivételként, a gépjármű tulajdonosa is bekerüljön a gépjármű-biztosítás által nyújtott védelembe a jármű által autonóm üzemmódban okozott baleset esetén.

– magyarázta Röhler.

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...