“Belátható távolságban van” a Hableány kiemelése, a hajó rövidesen emelhetővé válik – jelentette be a Terrorelhárítási Központ társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője hétfőn Budapesten, a Margit hídhoz közel május 29-én elsüllyedt személyhajó kiemelésével kapcsolatos helyzetről tájékoztatva.

A hevederek már a helyükön vannak

Jasenszky Nándor a sajtótájékoztatón ismertette: a négy emelőheveder a hajó alatt van, az ellenőrzésük megtörtént, a megfelelő pontokon helyezkednek el, és fel vannak adva az uszályokra. Úgy fogalmazott, egyelőre nincs konkrét időpontja a kiemelésnek, de “ha lehet, erőltetnénk”.  Jasenszky Nándor elmondta:

Délután a bárkán 50 fok van, ezért egy kevésbé meleg, reggeli óra szerencsésebb lehet a kiemelésre; éjszaka biztosan nem kezdik meg a kiemelést a rossz látási viszonyok miatt .

A Clark Ádám úszódaru hamarosan elfoglalja a helyét, ahonnan az emelést végrehajtja, és akkor áll össze a négy hajóból álló úszómű.

Hableány kiemelése igen összetett feladat

Jasenszky Nándor kifejtette, hogy a darushajó pozicionálása, rögzítése, az úszómű “összeigazítása” a sodrásban “nem egyszerű”. Ha összeigazították a hajókat, még egyszer ellenőrzik a hevederekhez rögzített kötélrendszert. “Ha ez megvan, készen állunk az emelésre” – jegyezte meg.

Szólt arról, nagyon fontos, hogy “minden a helyén legyen” az emelésnél, hiszen 70 éves a hajótest, és bár engedéllyel rendelkezve hajózott a Dunán, nem tudható, hogy az ütközés milyen mechanikai sérülést okozott.

Mindent megtesznek, hogy a hajó egyben kiemelhető legyen. Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a testtel történik valami.

– fűzte hozzá.




Így fogják kiemelni a Hableányt

Jasenszky Nándor ismertette a kiemelés folyamatát is:

  • Eszerint az emelés nagyon lassú lesz, először az a cél, hogy a hajó elszakadjon az aljzattól, ez az egész emelés legkritikusabb pontja.
  • Ha a hajó megindul felfelé, először a roncsolt kapitányi híd jelenik meg, amit a víz felszíne felett átvizsgálnak, holttestek után kutatva.
  • A következő emelési szakaszban a napozófedélzet maradványainak szintje jelenik meg, amelyet szintén átvizsgálnak, ezt pedig a terem átvizsgálása követi, ahol a legtöbb utas tartózkodott.
  • Erősen feltételezhető, hogy a roncsban lesznek még áldozatok.
  • Miután átvizsgálták a termet is, a Clark Ádám úszódaru tovább emeli a hajót, és elhelyezi a kék színű bárkán. Ha oda a roncs felkerült, a szakemberek rögzítik, hogy el lehessen szállítani.

A ronccsal kapcsolatos további eljárás a Budapesti Rendőr-főkapitányság feladata lesz.

Előzmények

Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sygin szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát.

Nyitókép: MTI.

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...