Bizonyára ön is kapott már SMS üzeneteket a Facebooktól, Instagramtól, illetve ha az interneten vásárolt, akkor a valamelyik futárcégtől, hogy csomagja érkezik, netán már át is vehető valamelyik automatában. Az ügyfelek számára kézbesített elektronikus üzenetek mögött egy – a norvég tőzsdén is jegyzett – LINK Mobility nevű telkó-óriás áll, amely Európa legnagyobb tömeges SMS szolgáltatója, valamint a Viber kiemelt partnere. A cég Magyarországon nagyságrendileg 6-10 millió üzenetet közvetít havonta, amiből durván 2 millió már Viber üzenet. A Biztosító Magazin Fekete Szabolcsot, a cég magyar leányvállalatának ügyvezető igazgatóját kérdezte a szolgáltatás robbanásszerű előretöréséről.
Habár sokan jósolták, hogy temethetjük az SMS-t, viszont úgy tűnik virágkorát éli a szolgáltatás, mivel egyre több cég fedezi fel a benne rejlő lehetőségeket. Miért ennyire népszerű manapság az SMS?
A szöveges üzenetküldési szolgáltatások számos problémára jelentenek egyszerű és hatékony megoldást. Biztonsági szempontból pl. minden bank és biztosító weboldalán van valamilyen internetbankos (vagy más) bejelentkező felület, a kétfaktoros hitelestés miatt a felhasználók SMS-ben kapják meg a belépő kódokat. Marketing oldalról bevett gyakorlat, hogy az ügyfelek személyre szabott üzeneteket kapnak egy-egy kampány alkalmával vagy a születésnapjukon. A csomagküldő cégek esetében pedig elképzelhetetlen, hogy a címzett ne kapjon valamilyen értesítést a telefonjára a csomag küldemény érkezéséről. A listát sokáig folytathatom, a közös nevező az ügyfélélmény javítása, amiben a Viberen küldött üzenetek egy további szintlépést jelentenek.
A pénzügyi szektorban fontos szempont az ügyfélélmény kellemesebbé tétele. Hogyan tudja javítani, illetve mitől ügyfélcentrikusabb a VIBER alapú üzenetküldés?
Az elektronikus üzenetek számának növelése, lehet visszacsatolás, ami a bizalmat erősíti, az üzenet tartalmának „színesítése” pedig a minőségi szolgáltatás érzésének kialakulását támogatja. A LINK Mobility elsősorban tömeges SMS küldéssel foglalkozik, viszont egyre közkedveltebb a Viber is – mint kommunikációs platform – az ügyfeleink körében.
Mindezek azt a célt szolgálják, hogy az üzleti partnereink minőségi kapcsolatot tarthassanak fenn az ő ügyfeleikkel. Az SMS-sel összehasonlítva a Viber egy „más világ”: Viber használata esetén az üzenet tartalma lényegesen bővebb is lehet (hosszabb szöveg, több tartalom és persze kép is továbbítható – a szerk.) a költségeket tekintve, pedig fajlagosan olcsóbb, ami éves szinten komoly pénzügyi megtakarítás a cégeknek.
Bulgáriában a bakrendszer már „nyugdíjazta” az SMS-t, a pénzintézetek kivétel nélkül a Vibert használják, hogy az ügyfelekkel kommunikáljanak. Képzeljük csak el, hogy egy autentikációs kód vagy egy banki kommunikációs üzenet nem egy ismeretlen telefonszámról, hanem egy olyan profilról érkezik, ami hitelesítve van. Kizárt a csalás és adathalászat lehetősége, ez pedig nagy gond jelenleg a pénzintézeteknél.
– hívja fel a figyelmet Fekete Szabolcs.
Mekkora áttörés jelent a Viber a céges kommunikációban, mire számíthatnak az üzleti ügyfelek?
A Viberen küldött üzenet egy olyan lehetőség, ami most itt van az asztalon, a hazai cégek egy része most kezd nyitni efelé a kommunikációs csatorna felé. Véleményem szerint idővel biztosan elbúcsúzhatunk majd az SMS-től, vagy legalább is jelentősen háttérbe fog szorulni a használata. Ennek oka, hogy a céges kommunikáció radikálisan át fog alakulni, és nem elsősorban csak a Viber miatt, hanem például a Google által küldött RBM és RCM üzenetek terjedésének okán is.
Egy bank vagy biztostó – üzleti felhasználóként saját profilt, azaz saját hírcsatornát – hozhat létre a VIBER-en. A felhasználok így mindig naprakészek lehetnek.
– magyarázza Fekete Szabolcs.
Költségeket tekintve nagyjából mekkora megtakarítást tudnak elérni a pénzintézetek, ha SMS-ről Viberre váltanak?
Érdemes először képbe helyezni magunkat ebben a piaci szegmensben. Magyarországon a mobilszolgáltatók kihasználva a központi szabályozás hiányát és az oligopol helyzetüket, az egymás hálózatába küldött üzenetek díját indokolatlanul és mesterségesen magasan tartják. Ez végül – régiós szinten is – kirívóan magas SMS árakhoz vezet. A különbséget érzékeltetném is: a szomszédos Ausztriában egy SMS díja kb. 70%-al alacsonyabb, mint Magyarországon, noha egészen más bérszínvonalról beszélünk.
Számhordozott számok esetében Magyarországon a hibás irányba küldött SMS-ek részaránya átlagosan 10%. Mi ezt 1-3%-on tudjuk tartani, mivel valós időben megnézzük a számhordozást, ez pedig már forintban is mérhető költségmegtakarítást jelenthet, viszont a „nagyágyú” egyértelműen az, amikor a Viberre tesszük át a kommunikáció egy részét.
Míg a hazai szolgáltatók az üzenetküldési próbálkozásokért is számláznak a VIBER esetében ez díjmentes, csak a sikeres kézbesítést kell megfizetni.
A legnagyobb megtakarítást a Viber Business Messaging használata kínálja, itt akár 20-30%-os költségoptimalizálást is el lehet érni az SMS-hez képest; persze ha valaki nincs fenn Viberen, vagy nem használja annak továbbra automatikusan SMS-t küldünk. A végfelhasználó mindig dönthet melyik csatornát részesíti előnyben. A lényeg, hogy az üzenet valahogy garantáltan célba ér.
– hívja fel a figyelmet Fekete Szabolcs.
Mennyire biztonságos egyébként a Viberen történű üzenetküldés a cégek számára? Megfelel-e például az MNB vagy más piaci szabályozók elírásainak?
A VIBER nem kevésbé biztonságos csatorna, mint az SMS, a biztonsági követelmények nem különböznek. Mint említettem Bulgáriában 99%-os lefedettség, a bankok, pénzintézetek már ezen kommunikálnak. A Viber olyannyira standard platform a külföldi bankszektorban, hogy még az ECB ajánlásnak is megfelel. Idehaza pedig ugyancsak minden szükséges előírásnak – pl. Az MNB előírásainak is – megfelel.
Mi küldjük ki az összes szöveges üzenetet a nagy közösségi média platformoknak, gondolok itt a Facebookra, Instagramra, Google és a Microsoftra, de az automatás csomagküldő cégek között is számos ügyfelünk van, a pénzügyi szektorban pedig a bankok és biztosítók mellett nyugdíjpénztárakkal is együtt dolgozunk már – zárja gondolatait Fekete Szabolcs.
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.