Kövesse Facebook oldalunkat!

Korábban több biztosító társaság ügyfélszolgálatát is felépítette, ma vállalatoknak tart népszerű stresszoldó tréningeket. Több, mint 10 alkalommal járt Indiában, Tony Robbins tanáraitól tanult önismeretet és képességfejlesztést. Gálik Klára legújabb tréningje a Stresszmentes Élet Művészete nem is lehetne aktuálisabb máskor, mint most, a koronavírus járvány után. A jól megszokott irodai élettől – kollégáktól, meetingektől, rendezvényektől – távol töltött idő sok embernek sokféle problémát okozott. Eljött az idő a dolgozók rehabilitációjára, de szerencsére ma már ez is megoldható online formában.

Hirdetés (x)

Mostanában üzleti tréningeket tartasz, de úgy tudom több, mint egy évtizeden keresztül biztosítási területen is dolgoztál, hogy emlékszel vissza arra az időszakra?

A Brokernet Zrt. ügyfélszolgálatán indult a karrierem, ott tanultam meg a szakma az alapjait és lettem később osztályvezető-helyettes. 2009-ben kerültem a CIG Pannónia Életbiztosítóhoz, amikor még nem volt ügyfélszolgálat, ezt én építettem fel gyakorlatilag a nulláról. Mikor eljöttem a call-center, a személyes ügyfélszolgálat és a panaszkezelési csoport létszáma már több, mint 10 főre növekedett. Akkoriban mindannyian komoly stressznek voltunk kitéve, mivel a társaság nagyon gyorsan növekedett. Rengeteg volt a változás, a fejlesztés, a családias hangulatból pedig hamar multi környezet lett. Visszagondolva az ott töltött három év hatévnyi tapasztalattal is felért.

Mikor határoztad el, hogy váltasz? Miért döntöttél úgy, hogy inkább a képességfejlesztés és a tanítás irányába fordulsz?

Amióta az eszemet tudom mindig is ügyfélszolgálati vezető akartam lenni, szerettem megoldani az ügyfelek problémáit. Tíz éve, 2010-ben ott voltam, ahol mindig is lenni akartam, de mégis azt éreztem, hogy valami nincs rendben az életemben. Hiába volt meg mindenem külsőleg, belül mégsem voltam elégedett és boldog. Annak ellenére, hogy a félév dolgozója voltam – sőt még incentív útra is elmehettem – valamilyen megmagyarázhatatlan belső ok miatt ott volt egy belső félelem, hogy nem vagyok elég jó, hogy kirúgnak a munkahelyemről és elviszi a bank a lakásom. Egyszóval nem voltam boldog, belső szorongás és nihil lett úrrá rajtam.

Miért kelek fel minden reggel? Miért dolgozom napi 12 órát? Miért veszekszem a párommal?  Miért töltjük vásárlással a hétvégét a hipermarketekben? – ilyen és ehhez hasonló kérdések foglalkoztattak.

– emlékszik vissza Gálik Klára.

Egyszer aztán „vettem egy nagy levegőt” és úgy döntöttem, hogy változtatok az életemen. Az önismeret felé fordultam, elkezdtem magamon dolgozni, 2012-ben pedig még Indiába is kimentem tanulni, amit azóta már 12 további utazás és 16 elvégzett kurzus követett…

Gálik Klára
Gálik Klára | Fotó: Biztosító Magazin / Kocsis Ferenc Árpád.

Mi történt miután hazajöttél az – első – indiai utazásról? Helyére kerültek-e dolgok az ott átélt élmények hatására?

Indiában megértettem, hogy az emberek szolgálatát miként tudom egy újabb szintre emelni. Ráébredtem arra, hogy mi a szívem vágya és hogy nem normális abban a stresszben élni, amiben korábban a mindennapjaimat töltöttem. Mindig is szerettem azokat az ügyfeleket, akik a biztosítónál hozzám fordultak. Mivel korábban is empatikus voltam, igy könnyen meg tudtam értetni velük magamat. Ezért nem volt kérdés, hogy továbbra is emberekkel foglalkozzak és segítsek nekik, csak most egy kicsit más területen.

Mindig is volt egy olyan célom, hogy a képességeimet idővel valamilyen más szervezeti keretek között – például vállalkozóként – kamatoztassam.

– emlékészik vissza Gálik Klára.

Előtte azonban 2012-ben még váltottam a Cardif Biztostóhoz, ahol – némileg kisebb léptékben ugyan – ismét az ügyfélszolgálat felépítésére kaptam megbízást. Az indiai élmények eközben persze rendesen dolgoztak bennem, hatásukra hónapról-hónapra erősödött a vágy, hogy saját vállalkozásom legyen. Az időmet és a figyelmemet már nagyon szerettem volna a tréningeknek szentelni, magamat az oktatás szolgálatába állítani. Fokozatosan elkezdtem tehát építgetni a második életemet: hétvégenként programokat tartottam a baráti körömnek és azoknak, akiknek bizalma volt felém.




Mi hozta meg a nagy áttörést? Mikor váltottál és lettél alkalmazottból vállalkozó? Megbántad-e, hogy így döntöttél?

2014-re eljutottam oda, hogy dönteni kellett, hogy maradok-e tovább a biztosítónál vagy teljes figyelmemet a saját vállalkozásomnak szentelem. Ez annak az organikus fejlődésnek volt köszönhető, aminek során az ügyfélköröm oly mértékben megnövekedett, hogy az már lehetővé tette, hogy a saját magam ura legyek. A döntésem egyáltalán nem bántam meg, mivel az elmúlt nyolc év alatt már több, mint kétezer ember fordult meg a tréningjeimen. A legutóbbi Zoom meetingbe is több, mint 100 ember csatlakozott be online. Az évek során egyébként én magam is sokat fejlődtem, a mai programok már teljesen mások, mint 2012-ben voltak.

Miben mások ma a programjaid, mint akkor? Miben változtál te magad?

Elkezdtem magamat egyre jobban szeretni, a saját személyes kapcsolataim egyértelműen jobbá váltak. Az életünk alapját ugyanis a kapcsolataink képezik, ha ezeket rendbe tesszük, akkor új fejezet kezdődik az életünkben.

Nekem nem voltak jók a kapcsolataim se a szüleimmel, se testvéreimmel, se a párommal. De idővel ezeket egyenként rendbe tudtam hozni és az életem minősége ennek hatására rendkívül sokat javult.

– magyarázza Gálik Klára.

A programjaim annyiban változtak, hogy míg korábban egyéni ügyfelek személyes problémáival foglalkoztam, most elkezdtem vállalatoknak, – illetve két kolléganőmmel közösen – csoportos programokat tartani. Amikor 2018-ban Indiában jártam elvégeztem egy üzleti trénerkurzust is, ezt követően kezdtem el a Stresszmentes Élet Művészete programot kidolgozni, amit főleg cégeknek tartunk.

Gálik Klára
Gálik Klára | Fotó: Biztosító Magazin / Kocsis Ferenc Árpád.

Úgy hallottam, Indiában ugyanott tanultál – illetve tanulsz jelenleg is – mint Tony Robbins, ezt vehetjük egyfajta garanciának is a programjaid magas minőségére?

Tony Robbins, aki a világ egyik legsikeresebb üzletembere és önismereti tanára, rengeteg egyént és vállalatvezetőt küld Indiába tanulni és fejlődni. Jómagam is ugyanazoktól a mentoroktól tanulok, mint ő. A sikeres vállalatvezetők is keresik a boldogságot, mert ahogy én is hamar rájöttem, hogy csak a külső eredmények nem adnak az embernek kiteljesedést. A nagy vállalatvezetők felismerték, hogy amikor az egyén élethez való hozzáállása megváltozik, akkor sokkal több ponton, sokkal több pozitív dologgal tud hozzájárulni egy adott vállalat sikeréhez. Ellenben, ha bármelyik kollégának rossz napja van vagy hosszan tartó stresszes állapotban él, akkor képes a környezetében mindenkire negatív hatással lenni, sőt a vállalat eredményeit is rontani, így a vállalat így nem tud megfelelően haladni. Egyszóval, ha a munkatársak nem stresszelnek, akkor szárnyal a cég. A munkavállaló személyes potenciáljának kiteljesítése tehát egyre inkább a vállalatvezetők fókuszába kerül – ezen dolgozunk mi is idehaza a vállalati partnereinkkel.

Rengeteg cikk érhető el az interneten a stresszkezeléssel kapcsolatban. Szerinted mivel vagy hogyan lehet a legjobban kezelni a stresszt?

A stresszt nem kezelni kell, hanem feloldani. Én úgy gondolom, hogy ez nem úgy működik, hogy valaki csak kicsit stresszes vagy nagyon stresszes. A stressz az vagy jelen van az életünkben vagy nincs, ha pedig ott van, akkor fel kell oldani. Intelligens agyunk van, de ha rosszul használjuk akkor ellenünk dolgozik – gondolok itt arra, hogy ha például sokáig stresszes állapotban vagyunk, akkor ahhoz szokunk hozzá és ez hosszú távon nem szerencsés.

Mindenki más módon igyekszik kezelni vagy csökkenteni a stresszt. Van, aki cigarettát, míg más alkoholt – bort, sört vagy röviditalt – vásárol, stb. Éves szinten legalább 900 ezer forintot költünk arra, hogy a stresszt kezeljük.

– hívja fel a figyelmet Gálik Klára.

Nagyon sok ember már egy nagyon apró dologra is „ugrik”, ők képesek szinte pillanatok alatt rendkívül stresszes állapotba kerülni. Ugyanakkor – mivel intelligens agyunk van – az embereket le is lehet szoktatni a stresszről. Ha átvisszük a fókuszt a problémáról a megoldásra, akkor azzal új idegi kapcsolatokat hozunk létre az agyban. Leginkább az a probléma, hogy az agyunk túlélési üzemmódban működik.

Gálik Klára
Gálik Klára | Fotó: Biztosító Magazin / Kocsis Ferenc Árpád.

Mit kell az alatt érteni, hogy az agyunk túlélési üzemmódban működik?

Ezt egy példával tudnám a legjobban illusztrálni: amikor az őserdőben éltünk és szembe találkoztunk valamilyen veszélyes ragadózóval – például egy nagy tigrissel – akkor el kellett döntenünk, hogy megküzdjünk-e vele, vagy inkább elmeneküljünk. Az agyunk ilyenkor minden más lehetőséget kizárt, hogy a problémára tudjunk fókuszálni, felfokozott idegállapotba kerültünk, és a testünkben olyan változások történnek, ami a túlélést szolgálta. A mai világban persze nem jönnek szembe tigrisek, sőt talán az eddigi legbiztonságosabb világban élünk és mégis tele vagyunk olyan félelmekkel, mint amikor régen ott állt velünk szemben egy tigris…

A tigrist ma máshogy hívják. Van, akinek a párja, az apukája, az anyukája vagy a kollégái okoznak napi kihívásokat, hogy a főnök-beosztotti viszonyról már ne is beszéljünk.

– sorolja Gálik Klára.

Ha túl sokáig vagyunk érzelmileg felfokozott állapotban – akkor is, ha semmiféle tigris nincs jelen az életünkben – akkor attól hosszú távon betegek lehetünk. Egyes felmérések szerint az orvoslátogatások 75-90 százaléka a stresszel függ össze. Egyre égetőbb, hogy a stresszt – már csak az egészségünk megőrzése miatt is – kiiktassuk a mindennapi életünkből.




Mit tud tenni egy munkáltató – például egy bank vagy biztosító társaság -, hogy csökkentse a munkából fakadó stresszt az irodában vagy akár a home-office-ban?

Talán nem csak az a kérdés, hogy mit tud tenni, hanem mit kell tennie. Ennek most – a koronavírus-járvány után – különös aktualitása is van, mivel a járványhelyzet kisebb vagy nagyobb mértékben, de mindenkit érintett. A rehabilitációs időszak pedig csak most kezdődik. A munkáltatónak van arra vonatkozó – egyébként törvényben(1) is meghatározott – kötelezettsége, hogy gondoskodjon a munkavállalók jó közérzetéről. Itt említeném meg, hogy ne feledkezzünk meg arról, hogy egy tartósabb home-office is okozhat mentális kihívásokat.

Gálik Klára
Gálik Klára | Fotó: Biztosító Magazin / Kocsis Ferenc Árpád.

Megosztanál pár gondolatot a Stresszmentes Élet Művészete programról? Hogyan tudjuk vele kiiktatni a stresszt az életünkből?

A teljes életnek három pillére van. Először is fel kell oldani a múltat, a múltbeli sérelmeket és a sejtszinten elraktározódott stresszt, ezen kell elkezdeni mindenekelőtt dolgozni. Ezután törekedni kell arra, hogy a jelen pillanatban tudjunk lenni – erre jó például a mindfulness, amivel az aktuális dolgokra fókuszálunk és megtanuljuk feloldani a stresszt, amikor felbukkan. A harmadik pillér pedig, hogy tudatosan arra koncentráljunk, azt teremtsük meg, amit szeretnénk. Lényegében erre van felépítve Stresszmentes Élet Művészete program. A résztvevők megkapják azokat az eszközöket és napi gyakorlatokat, amivel maguk is tartósan fenn tudják tartani a stresszmentes állapotot.

A koronavírus-járvány mindenki számára egyértelművé tette, hogy mindig lesznek válságos pillanatok, amiket kell tudnunk kezelni. Ha tudjuk csökkenteni a stresszt az életünkben, azzal megnő az ellenállóképességünk.

– mondja Gálik Klára.

A Stresszmentes Élet Művészete program most kiváltképp aktuális, mivel a koronavírus-járvány miatt elképzelhető, hogy a dolgozók érzelmi állapota – és munkavégző képessége – jelen helyzetben kevésbé kiegyensúlyozott. A programot – mint említettem – nem egyedül csinálom, a csapat másik két tagja Székely Noémi, aki mindig is nagy ideálom volt az ügyfélszolgálati szakmában és szintén biztosítói területen dolgozott, illetve Szabó Hajnalka, aki pedig az elmúlt 17 évben nemzetközi multikörnyezetben, az Ikeánál dolgozott vezetői pozícióban. A tréningek anyagaiért én felelek, a foglalkozásokat Hajnalkával együtt tartjuk, értékesítéssel és az ügyfélkapcsolatokkal pedig Noémi segíti a munkát.

A koronavírus járvány miatt korlátozták a személyes találkozásokat, csoportos rendezvényket. A ti tréningjeiteket, hogyan érintette a járványhelyzet?

A korlátozás természetesen ránk is vonatkozott. Március 16-ra, épp a tömeges rendezvények tiltása előtti napon,  például meg volt hirdetve egy száz fős program, amit az utolsó pillanatban hibrid (félig élő és félig online) módra alakítottunk, ami nagyon jól sikerült és minden törvényi előírást be is tudtunk így tartani (100 fő alatti rendezvény). Március 17-től pedig 4 héten át minden hétfőn – ingyenesen – tartottam online programokat a csoportnak, kifejezetten stressz, félelem és szorongás témákban. Megfogadtam, hogy amíg nem tudjuk élőben folytatni, addig ingyen fogok órákat tartani. Később viszont ennek olyan sikere lett, hogy a résztvevők jelezték, hogy szívesen vennének részt – a járványhelyzettől függetlenül – online, akár fizetős programokon is, amiket abba kellett hagynunk a vírushelyzet miatt. Így aztán gyorsan átdolgoztam a programjainkat online formátumba. Ezért a Stresszmentes Élet Művészete kurzus is elérhető már online tanfolyam formájában is.

Gálik Klára
Gálik Klára | Fotó: Biztosító Magazin / Kocsis Ferenc Árpád.

Hol kaphatnak bővebb tájékoztatást a munkáltatók – bankok, biztosítók és más nagyvállalatok – az általatok kínált programokról?

Házhoz szállítjuk magunkat – ez ma népszerű. A viccet félre téve a cégek számára teljesen ingyenes bemutatkozó workshopot tartunk egy órában, amin zömében a különböző területek vezetői szoktak részt venni. Ez egy kötetlen lehetőség arra, hogy ízelítőt kapjanak a programjainkból, utána eldönthetik, hogy szimpatikusak vagyunk-e vagy sem. Épp a tömeges rendezvények tiltása hetén lett volna egy ilyen jellegű 1 órás tréning az OTP dolgozói számára, amit online tartottunk meg, melyet rendkívül hasznosnak találtak. Nagy hangsúlyt fektetünk még a visszacsatolásra is, ezért mindent mérünk kérdőívek segítségével. A tréningjeink elején és végén például rendszeresen le szoktuk mérni résztvevők érzelmi állapotát és stresszszintjét. Az eredményeink azt mutatják, a dolgozók negatív érzéseit 89 százalékkal tudtuk csökkenteni, míg a pozitív érzéseket 129 százalékkal képesek voltunk megemelni. Összességében, ha az alkalmazottak boldogok, akkor a vezetők is olyan számokat fognak látni, mint amilyeneket akarnak – zárja gondolatait Gálik Klára.

(1) A munkahelyi biztonságról és egészségvédelemről szóló európai keretirányelv (89/391/EGK).

Hirdetés (x)

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...