Vevőként és eladóként is érdemes tisztában lennie azzal, hogy egy frissen eladott, illetve megvásárolt gépkocsival okozott balesetért kit terhel a felelősség, és hol futhat a félre az eljárás, ha nem vagyunk elég figyelmesek – hívta fel a figyelmet a dr. Vágány Tamás, D.A.S. Biztosító munkatársa.
Az adásvételi szerződés érvényességi kelléke jelen esetben annak írásba foglalása
A szóbeli értékesítés problémáját ebben a cikkben nem érintjük, jóllehet a mai napig igen gyakori, hogy öreg, alacsony forgalmi értékű járműveket szóbeli megegyezés útján adnak-vesznek a felek.
- A megfelelő adatokat tartalmazó, az eladó és a vevő, továbbá két tanú által is aláírt szerződés alapján a jármű tulajdonjoga akár azonnal, vagy a szerződésben kikötött időpontban átszáll a vevőre.
- Ebből adódóan az eladónak a járműre (jobb esetben) fennálló kötelező felelősségbiztosítása érdekmúlással meg is szűnik.
- Az is igaz, hogy az adásvétel tényéről az eladó biztosítója automatikusan nem szerez tudomást.
Ez azonban mit sem változtat azon a szabályon, hogy ebben az esetben
A tulajdonjog átruházásával az addigi „kötelező” és vele az adott biztosító kockázatviselése megszűnik.
Ez egyszerű és egyértelmű szabály, a gyakorlatban mégis félreértések forrása.
A kötelező biztosítás hatálya megszűnik az autó eladásával, még akkor is ha a díj egy évre előre be volt fizetve
Alaptalan tévhit, hogy az addigi biztosítás hatálya addig terjed, amíg a díjat rendezték az előző biztosítónál, mint ahogy az is, hogy a későbbi fedezetlenségi díj befizetése megvédi a mulasztó üzembentartót.
A jármű tulajdonjogának átszállását követően, kötelező felelősségbiztosítás nélkül használt járművel okozott, saját hibás balesetért két személy vonható felelősségre: a jármű vezetője és – ha eltérő személy – az üzembentartó.
- Csakhogy ezen személyek kilétét illetően harmadik személy (pl. a MABISZ) a hivatalos gépjármű nyilvántartás adataira hagyatkozhat.
- Ha a felek késlekednek az adásvételi szerződés bejelentésével, akkor a károkért helytálló MABISZ az előző üzembentartón és/vagy a jármű vezetőjén fogja követelni a kifizetett kártérítési összeget.
Célszerű tehát határidőben bemutatni az adásvételi szerződést az okmányirodában
Több olyan eset ismeretes, amikor a fizetési meghagyással terhelt volt üzembentartó annyira nem vette komolyan az eljárást, hogy még a közjegyzőnek sem válaszolt időben.
Ezt követően már akkor is neki kell helytállni, ha egyébként kimenthette volna magát.
Még ebben az esetben sincs azonban minden veszve, mert a volt üzembentartó megtérítési igénnyel fordulhat a tényleges károkozóval szemben. Ez azonban költséges és bonyodalmas eljárás. Célszerű tehát határidőben bemutatni az adásvételi szerződést az okmányirodában, illetve ha ez elmaradt, akkor legalább az adásvételről értesíteni a követeléssel fellépő MABISZ-t vagy a regressz igényét érvényesítő casco biztosítót.
Gépjármű eladásának bejelentése
Az gépjármű eladásának bejelentése a gépjármű vásárlásánál és az átíratásnál lényegesen egyszerűbb folyamat, fizetni pedig nem kell érte. A folyamat magánszemélyek esetében az alábbiak szerint történik:
- Az adásvételi szerződéssel fel kell keresni az okmányirodát. Fontos, hogy legyenek nálunk azok a papírok, amelyek alapján a szerződés meg lett írva. Az ügyintézés mindössze 2-3 percig tart, aminek a végén nyomnak egy pecsétet az adásvételire vagy kiadnak egy papírt, ami igazolja, hogy megtörtént az gépjármű adásvételének bejelentése.
- Ez után a biztosítóval is fel kell venni a kapcsolatot és ott is be kell jelenteni, hogy a gépjármű eladásra került és hogy érdekmúlás miatt szüntessék meg a kötelező felelősség biztosítást.
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.