Már csak a 200 tonna emelésére képes Clark Ádám úszódarut várják a dunai hajóbaleset helyszínére a mentés vezetői – közölte a mentés koordinálásával megbízott Terrorelhárítási Központ főigazgatója hétfői budapesti sajtótájékoztatóján.
1Pár napot kell várni amíg a Clark Ádám a helyszínre ér
Nagyon magas a vízállás
Hajdu János elmondta, hogy az eszköz várhatóan csak néhány nap múlva érkezik a Margit hídnál múlt szerdán történt baleset helyszínére, mert a Duna magas vízállása miatt a daru nem fér át a hidak alatt. Hozzátette:
Hétfőn az áramlás sebességének várható csökkenése miatt a búvárok már „érdemi mozgásra” is képesek lehetnek a víz alatt, illetve közös koreai-magyar merülésekre is sor kerülhet.
A Hableány műszaki adatai
Ismertetése szerint a Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A Duna átlagos vízállása 517 centiméter, a balesetkor 501 centiméter volt, a hajó 9 méteres mélységben fekszik, a látótávolság gyakorlatilag nulla centiméter – ismertette a körülményeket a főigazgató.
Eddigi merülések
- A TEK főigazgatója elmondta, hogy az első merülésre május 30-án este 8 órakor került sor, ám kiderült, hogy a körülmények teljesen lehetetlenné teszik a munkavégzést, a búvár a mélybe vezető létrát sem tudta elhagyni.
- Másnap délután a hídpillér „árnyékából” kísérelték meg a merülést, ám így sem tudott mozogni a búvár, sőt visszatérés közben egy cső beragadása miatt menteni kellett őt – sorolta.
Technikai megoldások
Hajdu János hangsúlyozta: arra törekednek, hogy lehetőség szerint úgy emeljék ki a hajótestet, hogy az ne törjön ketté, ebben a hatóságokon túl a tudományos élet képviselői is segítségükre vannak.
- A többi között 54 tagú, 27 speciálisan kiképzett búvárt is magában foglaló koreai küldöttség támogatja a munkát, és csatlakoztak az osztrák Cobra terrorellenes egység szakemberei is.
- Ausztriából és Norvégiából szonártechnikát küldtek, a cseh terrorellenes szolgálat pedig víz alatti drónképességet ajánlott fel.
Hajdú János kiemelte, hogy minden eszközzel a feladat végrehajtására törekednek, ám egyvalami szigorúan tilos: Az életveszély miatt tiltják a búvároknak, hogy behatoljanak a hajótestbe.
A Clark Ádám úszódaru
A Clark Ádám úszódarut a Magyar Hajó és Darugyár Angyalföldi gyáregysége gyártotta 1980-ban. Hosszúsága meghaladja az 50 métert (50.95m egészen pontosen) szélessége a 20 métert. Az úszódaru vízkiszorítása 1323 tonna, teherbírása pedig 200 tonna, a gém hossza 45 méter. A vizi jármű meghajtásról 2 db 14 literes dízel V8-as SCANIA hajtómotor gondoskodik. A gém elektromos mozgatású: a villanymotorhoz 2 db soros hathengeres 11 literes dízelmotor termeil az áramot.
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.















































