Kevesen tudják, hogy használtautó vásárlásakor nemcsak egy év kellékszavatosságot garantálnak a jogszabályok, de egyes kereskedők úgynevezett kiterjesztett garanciát is adnak a járműre. De ha a kereskedő nem is kínál ilyet, az új tulajdonosnak érdemes megkötnie, mert így számos, váratlan és tetemes költségtől kímélheti meg magát.
Kiterjesztett garancia – mi az?
Tavaly Magyarországon 850 ezer használtautót adtak el vagy hoztak be külföldi importból. A sajtóban, interneten gyakran olvashatunk rémtörténeteket kilóméteróra-buherálásról, átvert vevőkről, rejtett hibák miatti tetemes kiadásokról. Szerencsére már sokat javult a helyzet, és ha megbízható kereskedőtől vásárolunk márkaszervízben vezetett szervízkönyvvel rendelkező autót, aminek a rendszámát ellenőriztük a Belügyminisztérium ingyenes, online Jármű Szolgáltatási Platformján, akkor jelentősen csökkenthetjük a kockázatokat. Ám ha mind a kereskedő, mind a vásárló biztosra akar menni, hogy nem kell majd hatalmas és váratlan kiadásba vernie magát az autó miatt, akkor érdemes megismerkedni a kiterjesztett garancia fogalmával.
Nem árt ha tudja…
Azzal szinte mindenki tisztában van, hogy új autó vásárlásakor az autóra a kereskedő, márkaimportőr garanciát vállal.
A garancia (jogi nyelven: jótállás) olyan meghibásodásokra vonatkozik, melyek a jármű vételekor már jelen voltak és az a vevő részére nem voltak ismertek, vagy nem lehettek ismertek és az csak az adás-vétel után derül ki.
Azzal már jóval kevesebben vannak tisztában, hogy szavatossági jogok használt autó adásvételénél is megilletik a vevőt:
6+6 hónap úgynevezett kellékszavatosság jár minden, autókereskedésből vásárolt autóra, amikor is az első félévben az eladót, a második félévben a vevőt terheli a bizonyítás.
Azt viszont még kevesebben tudják, hogy a jogszabályi garanciaidő, vagy a kellékszavatosság lejárta után is bebiztosíthatják vásárlóikat a kereskedők vagy saját magukat az autóvásárlók. A biztosítási piacon kiterjesztett garancia (extended warranty) gyűjtőnéven nevezik azokat a biztosításokat, amelyek arra hivatottak, hogy a jogszabályi garanciaidő lejárta, vagy a vállalt futásteljesítmény után is biztonságot nyújtsanak a jármű tulajdonosának.
Gyári garancia vs. biztosítással fedezett kiterjesztett garancia
Fontos különbség a gyári garancia és a biztosítással fedezett kiterjesztett garancia között, hogy utóbbi a nevesített alkatrészek rejtett hibáinak elhárítását téríti és alapvetően kizárja a kenőanyagokat, szűrőket és azokat az alkatrészeket, melyeket a szakma csak kopó-forgó alkatrészeknek titulál (pl. féktárcsa, fékbetét, tömítések, gumiköpeny, akkumulátor).
Mindenki a saját igényeinek legmegfelelőbb biztosítást választhatja ki, hiszen számos garanciaprogram van, széles a paletta időtartamra és alkatrészcsoportokra, meghibásodásokra nézve is.
– emelte ki Busa Zoltán, a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. vezérigazgatója.
Okosságok…
Lényeges különbség még, hogy amiként a kellékszavatosság második félévében, úgy a kiterjesztett garancia esetében is a járműtulajdonosnak kell bizonyítania, hogy a meghibásodást rejtett hiba okozta.
A biztosítás mellé viszont vásárolható olyan kiegészítő szolgáltatás is, melyet a gyári garancia nem tartalmaz, így például csereautó-szolgáltatás, illetve az utazás megszakításának költségeinek megtérítése (szállás, étkezés, hazatérés költségei).
Ha tehát rejtett hiba miatt lerobban az autónk a horvátországi nyaralás alatt, nem kell aggódnunk, mert a javítást és a kényszerből külföldön töltött extra napok költségeit is megtéríti a biztosító.
Nyitókép: pexels.
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.