
Az eddigi figyelmeztetések helyett péntektől bírsághatározatokat is kézbesít a nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm) a jogszabálysértő módon túlterhelt járművek üzembentartóinak, miután a felkészülési időszak lezárult – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) csütörtökön az MTI-vel.
Az országszerte 89 mérőhelyen telepített 107 mérőállomáson az útburkolatba süllyesztett érzékelők forgalomlassítás nélkül határozzák meg az áthaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét.
A szaktárca a közleményben emlékeztet arra, hogy a tsm előszűrő feladattal 2017. március 31. óta működik. Tavaly szeptemberben elindult a rendszer objektív felelősség elve alapján működő ága is, amely a jármű megállítása és kiterelése nélkül lehetővé teszi olyan hiteles mérési eredmény rögzítését, amely alapján automatikusan kézbesíthető a bírsághatározat.
A megbízható működés érdekében az elmúlt hónapokban folyamatosan zajlott a mérési eredmények kiértékelése. A közúti közlekedési ellenőrök mobil mérleggel kontrollméréseket is végeztek. A rendszer szeptembertől még nem bírsághatározatot, hanem figyelmeztetést küldött az üzembentartóknak. A felkészülési időszak lehetőséget biztosított a fuvarozóknak közlekedési-áruszállítási tevékenységük ellenőrzésére.
A közlemény szerint a tapasztalatok megerősítették, hogy a rendszer alkalmas az objektív felelősség elvén alapuló automatikus szankció meghozatalára.
A szabálysértőknek 2018 januárja óta több mint 13 ezer figyelmeztető határozatot kézbesítettek – ismertette az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A szaktárca rámutat: a rendszer bevezetésével a fuvarozóknak nincs új kötelezettségük, csak az eddig is érvényben lévő szabályozás betartásának ellenőrzése válik hatékonyabbá.
A közlekedésért felelős tárca a továbbiakban is kész folyamatos tájékoztatást adni a fuvarozói szervezeteknek a rendszer működéséről, nyitott a jobbító szándékú javaslatok egyeztetésére.
A NiT Hungary csütörtökön közleményben tájékoztatta az MTI-t arról, hogy a közúti érdekképviseleti szervezetek a rendszer tesztüzemének meghosszabbítását kérik, mivel a próbaüzem rámutatott a rendszer problémáira, a mérőberendezések és az egyéb hídmérlegek adatai között a fuvarozók tapasztalatai szerint átlagosan 2-3 tonna eltérés mutatkozik.
A TSM-rendszer próbaüzeme alatt megállapított jogsértés esetén a járművek üzembentartói úgynevezett „nullás”, figyelmeztető határozatot kaptak, június elsejétől azonban már megkezdődne a bírságok kiszabása. Fuvarozói visszajelzések szerint a rendszer még nem működik kifogástalanul, a mérőpontok által rögzített mérési eredmények ugyanis számos esetben jelentős súlyhatár túllépést mutattak a fel- és lerakóhelyi, vagy a Magyar Közút által üzemeltetett hídmérlegek mérési eredményeihez képest.
A NiT Hungary véleménye szerint a TSM éles üzemének elindítását legalább az év végéig el kell halasztani. A próbaüzem december 31-ig történő meghosszabbításával szeretnék elkerülni a várhatóan igen nagy számú jogsérelmet, amely a mérés pontatlanságaiból adódik, illetve azokat a kedvezőtlen társadalmi reakciókat és negatív gazdasági hatásokat, amelyeket a tömeges bírságolás gerjeszthet.
Tetszett a cikk? Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.
Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.