Kövesse Facebook oldalunkat!

Mekkora esélyei vannak ma egy insurtech startupnak Magyarországon? Hogy lehet életbiztosítást online értékesíteni? Hogy állunk az insurtech fejlettség területén? Többek között ezekről a kérdésekről szólt mai Biztosítás 2020 konferenciánk második, nemzetközi szekciója, amelyben egy cseh, egy osztrák és egy magyar insurtech cég is bemutatkozott.

Kurtisz Krisztián, a Cherrisk ügyvezetője (az Uniqa Biztosító vezérigazgatója) szerint hat transzformáción kellene a biztosítóknak keresztülmenniük ahhoz, hogy visszatérjenek az eredeti küldetésükhöz, hogy mint közönséget, úgy segítsék ügyfeleiket:

  1. alapszolgáltatás: eszközkezelő helyett kockázatkezelő szolgáltatóvá válni,
  2. új logikai struktúra: élet/nem-élet megbontás helyett lakossági/vállalati felbontás,
  3. új termékek: az ügyféltapasztalatra építő termékkategóriák létrehozatala,
  4. új értékteremtés: az értékajánlat radikális, közösségi megújulása,
  5. új, kockázatkezelő IT-céggé válni,
  6. új csapat: nem a karrier, hanem misszió a csapat számára.

Malicskó Gábor, az Allianz igazgatósági tagja előadásában arról beszélt, hogy a diszruptivitás legnagyobb forrása manapság az, hogy kihasználja a hatalmas adatmennyiséget, növeli az ügyfélelérést és az ügyfélélményt a szerzés optimalizációjával. Képesnek kell lenni a szolgáltatások optimalizálására, az automatizációra, a szervezeti felépítés megújítására (pl. agilis struktúra). A diszruptorok irgalmatlan mennyiségű adatra és ügyfélkontaktusra építenek, az egyik legmenőbb insurtech, a Lemonade például biztosításszolgáltatás nyújtására specializálódott, de abszolút technológiai háttere van. Sok tekintetben azonban az inkumbens biztosítók nagy része hatékonyan adaptálja az új technológiákat, a biztosítási terület diszruptív szereplőinek vonzereje pedig messze elmarad más piacok diszruptív szereplőitől, pl. a heterogén, komplex szabályozási környezet is nagy kihívást jelent nekik.

KORÁBBAN ÍRTUK

A digitalizáció és a hatékonyságnövelés áll majd a biztosítási innovációk fókuszában

Miközben óriási átrendeződés figyelhető meg a nemzetközi biztosítási piacon, idehaza továbbra is rengeteg a kérőjel a szakmai szereplők fejében. Látható, hogy az ügyfelek az utóbbi években „ki lettek okosítva”, lényegesen tudatosabbak, mint pár éve: elvárják az azonnali, empatikus kiszolgálást, az értékelés lehetőségét, a fair árazást és a személyre szabott biztosítási megoldásokat.

Álom-e a papírmentes iroda? Bankok és biztosítók működését forradalmasítja IT megoldásaival az Innodox

Megoldásaikkal a közműszolgáltatóknál hónapról-hónapra sárga csekkek milliói készülnek, az OTP és a CIB Bank a havi egyenlegközlőinek tömeges előállításához ugyancsak az INNODOX rendszereit használja.

Christian Pedak, a linzi székhelyű Lamie direkt vezérigazgatója előadásában arról beszélt, hogy kihívóként lépnek fel a piacon, szinte semmit nem fogadnak el a jelenleg működő, inkumbens biztosítási modellekből.

A szakember szerint jelentős érdekkülönbség van az ügyfelekkel találkozó ügynökök, tanácsadók, ügyfélszolgálatosok és a kárbejelentéseket feldolgozók közt.

A kifizetéseket kezelők jellemzően nincsenek tisztában az ügyfeleknek tett ígéretekkel, így gyakran előfordult, hogy nem fizetnek valamilyen szerződési pontra hivatkozva. A szakember szerint alapjaiból kell újragondolni a biztosításokat: a technológiával nemcsak az ügyfelekkel való interakciót kell fejleszteni, hanem a termékeket is újjá lehet építeni. Az automatikus kárkifizetéssel például az érdekellentétet is kiválóan fel lehet oldani. A Lamie 8 országban működik, jelenleg terjeszkedésen gondolkoznak többek közt az Egyesült Államokba és Franciaországba is. A Lamie teljesen digitális, online biztosító, rendelkeznek biztosítói licenccel is.

Szota Szabolcs, a Cristo alapító-ügyvezetője az alkalmazásról elmondta, hogy többet akarnak nyújtani, mint egy sima casco. Bár integrálták a Generali Roar cascóját, egy csomó plusz funkció érhető el az alkalmazásukon keresztül. A Cristónál prepaid rendszer üzemel, az ügyfelek az alapján fizetik a díjat, hogy mennyit autóznak. A kártyát el lehet menteni, így a díjat automatikusan levonja a Cristo. Beemeltek egy közösségi funkciót is:

kockázati közösségeket lehet rajtuk keresztül létrehozni, az algoritmus ráadásul méri a vezető vezetési stílusát is.

Az ügyfelek visszajelzést is tudnak adni a rendszer teljesítményével kapcsolatosan. Hamarosan a Europe Assistance-szal együttműködve egy asszisztencia-biztosítás is elindul az alkalmazáson belül. Terveznek még automatikus parkolási díjfizetést, parkolási leállítást, autópálya matricavásárlást, tippeket és trükköket a biztonságos vezetéshez és automatizált megtakarítást, valamint piacteret is.

David Bystrzycki, a Mutumutu.cz alapítója online bejelentkezésében elmondta, hogy egy diszruptorként gondol a cégükre. Azért innoválnak, mert indulásukkor még nem lehetett online életbiztosítást kötni Csehországban, a biztosítások túl komplex termékek, ezen kívül rengetegen gondolnak pénznyelőként a biztosításokra, amiért nem kapnak semmit. A Mutumutu egy egyszerű, online életbiztosítás, amit mobilalkalmazáson keresztül lehet megkötni, ami folyamatosan ellenőrzi a felhasználó viselkedését és ez alapján szabja személyre a terméket. A feltételek átláthatóak, „emberi nyelven” vannak megfogalmazva Bystrzycki szerint. Az alkalmazás szó szerint díjazza az egészséges életmódot: ha valaki sokat sportol, visszakapja a befizetett biztosítási díjak egy részét.

Hol tart ma az insurtech piac? – tette fel a kérdést az előadásokat követő insurtech panelbeszélgetés moderátora, Raveczky Zsolt (Union).

  • Kurtisz Krisztián (Cherrisk, Uniqa) szerint túl kicsi a magyar piac, hogy fel lehessen skálázni, az élenjáró Angliát leszámítva ugyanakkor más országokhoz képest nincs szégyenkeznivalónk.
  • Malicskó Gábor (Allianz) úgy véli, Magyarország korábban élen járt diszruptivitásban Európában, a biztosítók online felületeinek funkcionalitása azonban most is meglehetősen kiterjedt.
  • Nagy kérdés, a biztosítócsoportok milyen kreativitást engednek a magyar piac számára. Szota Szabolcs (Cristo) elmondta: rengeteg biztosítóval tárgyaltak, sok időbe telt partnert találniuk insurtech startupként.
  • Christian Pedak (Lamie) szerint nincs rá magyarázat, miért kellene fejletlenebbnek lennie Magyarországnak az online biztosítások területén, mint Ausztriának vagy Németországnak. Sok területen jobban állunk ennél a két országnál, és a telített piacokkal szemben mi növekedésre vagyunk ítélve.

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

Szimpatikus számodra a Biztosító Magazin?
KÉRJÜK, HOGY TÁMOGASD A MUNKÁNKAT!
A színvonalas tartalmak előállítása és a szerkesztőség napi működtetése az online kiadványok esetén is igényel anyagi ráfordításokat. Ezért bátorkodunk, most a tisztelt olvasókhoz fordulni, hogy felajánlásaikkal támogassák munkánkat.

A Biztosító Magazin küldetése, hogy elősegítse Magyarországon a biztosítási tudatosság növekedését, valamint, hogy platformot teremtsen a szakmában dolgozó kollégák személyes márkájának építésére.

Ha neked, is fontosak ezek az értékek, akkor kérjük, hogy támogass minket! Kis összegnek is örülünk és hálásak vagyunk érte.
BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...