Jelentősen megváltozott a pénzügyi békéltetés területe tavaly, a legnagyobb arányt képviselő hitel- és kölcsönügyek száma jelentősen visszaesett, nőtt ugyanakkor a követeléskezelőkkel szembeni, elsősorban méltányossági igényt tartalmazó ügyek száma, utóbbiakra a Pénzügyi Békéltető Testület kiemelt figyelmet fordít – fejtette ki Kovács Erika, a testület elnöke.
Hét év alatt több mint húszezer eset – Ön igénybe vette már ezt a szolgáltatást?
A PBT 2011. július 1-jén kezdte meg működését, és mai is a pénzügyi tárgyú jogviták rendezésének egyetlen lehetséges alternatív fóruma. Fennállásának közel hét éve alatt húszezernél több békéltetést és ugyanilyen nagyságrendben elszámolási ügyeket tárgyalt és nyújtja ma is a pénzügyi szolgáltatókkal kapcsolatos jogviták megoldásának lehetőségét.
- A testület 2017. évi éves jelentése szerint a tavalyi évet 651 folyamatban lévő ügydarabszámmal nyitotta, amelyhez még 3644 új ügy érkezett év közben.
- 2017-ben 3694 ügyet zártak le, melynek csak 18 százalékában utasítottak el kérelmet meghallgatás tartása nélkül, mert ezen esetekben az MNB-törvényben meghatározott követelmények nem teljesültek – hangsúlyozta.
Visszaesett ugyan a hitel- és kölcsönügyek miatti esetek száma, de a jogviták 90 százalékában még így is bankok, biztosítók voltak az érintettek
A változások közé sorolta, hogy a korábbi évek mindegyikében a legnagyobb arányt képviselő hitel- és kölcsönügyek száma jelentősen, éves szinten 717-tel visszaesett. Ennek oka, hogy ekkorra lezajlott a törvényi elszámolás folyamata, a jogorvoslati határidők is elteltek és több mint két éve hatályban voltak már a “fair banki” szabályok.
A 2017-ben beérkezett 3644 kérelemből 3362 ügyben bankokkal, biztosítókkal és pénzügyi vállalkozásokkal szembeni jogviták kerültek a testület elé.
Nőtt a követeléskezelő cégekkel kapcsolatos ügyek száma
A hitel- és kölcsönügyek számának jelentős visszaesésével egyidejűleg azonban jelentősen nőtt a követeléskezelőkkel szembeni, elsősorban méltányossági alapú igényt tartalmazó ügyek száma – a 2016-os 95-ről tavaly 378-ra -, az idén az első két és fél hónap alatt is már 149 ilyen ügy volt – mondta.
A PBT 2018-ban kiemelt figyelmet fordít azokra a méltányossági ügyekre, amelyeknél az adósok a hiteltartozásból eredő kötelezettségeiket önhibájukon kívül, anyagi, családi, szociális helyzetükből adódóan nem tudják teljesíteni és szeretnének fizetéskönnyítést elérni. A PBT a pénzügyi szolgáltatók által elutasított méltányossági kérelmeknél közvetítőként jár el az adós és a szolgáltató közötti megállapodás elősegítése érdekében
– ismertette Kovács Erika.
Aki nem fizeti pontosan a felvett hitel törlesztőrészleteit, könnyen a követeléskezelőnél köthet ki
Tavaly nagyobb mennyiségben kerültek nem teljesítő hitelek a bankok portfóliójából a követeléskezelőkhöz portfólió-átruházások keretében.
Kovács Erika hangsúlyozta, hogy felvették a kapcsolatot ezekkel a szervezetekkel, és megállapodtak abban, hogy a méltányossági ügyekkel a követeléskezelőknek is behatóbban kell foglalkozniuk, megoldást találva az ügyek mielőbbi lezárására.
A Pénzügyi Békéltető Testület közbenjárását és segítségét magánszemélyek kérhetik bármilyen pénzügyi termékkel kapcsolatos vitájuk esetében.