Több mint 150 ezer gépjárműlízing- és kölcsönszerződésből, illetve jelzálogszerződésből törölték az ügyfelekre hátrányos vagy nem egyértelmű kikötéseket a pénzügyi intézmények a Magyar Nemzeti Bank fellépését követően – közölte a jegybank az MTI-vel csütörtökön.

ÁSZF-eket világított át az MNB, több aggályosnak tűnő kikötést is kiszúrtak és meg is változtatták

Az MNB az elmúlt időszakban a fogyasztók jogainak védelmében 20 jelentősebb pénzügyi intézmény – hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások – gépjármű-finanszírozási célú, illetve jelzáloghitel-szerződéseinél tekintette át azok általános szerződési feltételeit (ászf). Mivel ezek az újonnan kötendő fogyasztói kölcsönszerződés részévé válnak, kiemelt társadalmi és fogyasztóvédelmi érdek, hogy megfeleljenek a jóhiszeműség és tisztesség polgári jogi követelményének.

A jegybank több, fogyasztóvédelmi szempontból aggályosnak tűnő szerződési kikötést is azonosított a különböző üzletszabályzatokban, kondíciós listákban és mintaszerződésekben.

Kifogásolta egyebek közt a lízingtárgyat képező gépjármű önhatalmú birtokbavételére feljogosító rendelkezéseket, és azon feltételeket is, amelyek nem biztosították a visszaadott gépjárművek átlátható és nyilvános értékesítését.

Gondok voltak az előtörlesztési lehetőségekkel, a szabad biztosítóválasztással és a rendkívüli felmondás szabályozásával is

Ugyancsak aggályosnak találta az MNB azokat a gépjárműhitel és jelzáloghitel szerződéses kikötéseket, amelyek megnehezítették a fogyasztó előtörlesztéshez és biztosítóválasztáshoz való jogát, illetve amelyek indokolatlanul vagy a pénzügyi intézmény számára egyoldalúan értelmezhetően írták elő kamatkedvezmények visszavonásának lehetőségét.

Az MNB kifogásolta azon kikötéseket is, amelyek aránytalanul biztosítottak a pénzügyi intézménynek rendkívüli felmondási jogot, vagy egyes költségek indokolatlan felszámítására adtak módot. Gyakori probléma volt, hogy egyes szerződéses feltételeket nem egyértelműen fogalmaztak meg.




Ez is érdekelheti:

Az ügyfelek javára módosultak a feltételek, érdemes tehát utána kérdezni akinek ilyen szerződése van

A jegybank sikeresen kezdeményezte a fogyasztókat hátrányosan érintő vagy nem egyértelműen megfogalmazott szerződési feltételek törlését, módosítását.

A pénzügyi intézmények a jegybanki észrevételekben jelzett kifogások indokait elfogadva, azok megszüntetése érdekében belátóan és együttműködően jártak el – írták.

Fotó: Pexels

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...