A gépjárműpiac radikális változásokon megy át 2030-ig, a gépkocsik száma az új megosztási módok elterjedése miatt drámaian csökkenhet, miközben a közúti forgalom az eddiginél is nagyobb lesz, és minden harmadik levezetett kilométer közös gépkocsihasználat során történhet a PwC tanulmánya szerint.

Európában és az USA-ban várhatóan csökken, míg Kínában növekszik majd a gépkocsik száma –  az újfajta autókra újfajta biztosítások fognak kelleni

Az “eascy – The five dimensions of automotive transformation” című tanulmány szerint a gépkocsik száma Európában 280 millióról 200 millióra, az Egyesült Államokban 270 millióról 212 millióra csökkenhet, ezzel szemben Kína gépkocsiállománya 2030-ig 180 millióról 280 millió darabra nő.

A PwC előrejelzése szerint 2030-ra az új gépkocsik 55 százalékát elektromos autók adják, a hagyományos belső égésű motor pedig lassan kihal.

  • Kínában a nyugati világhoz képest gyorsabban fognak elterjedni a megosztott és az önvezető közlekedési módok, ezzel Kína válhat az autóipari átalakulás vezető piacává.
  • Az elektromos járművek egyszerűbb meghajtórendszerüknek köszönhetően kevésbé hajlamosak a meghibásodásra, ami jelentős előny a megosztott és intenzívebben használt járművek esetében.

Miután egyre többen élnek a közös autóhasználat lehetőségével, 2030-ra valószínűleg sokkal kevesebb autótulajdonos lesz, az új típusú autókhoz újfajta biztosítási konstrukciók is szükségesek lesznek

Az egyéni közlekedés mértéke azonban erőteljesen növekszik. Az egyénileg megtett kilométerek száma Európában 2030-ig 23 százalékkal, mintegy 5,88 milliárd kilométerre nőhet, Amerikában hasonló, 24 százalékos, míg Kínában 183 százalékos növekedés várható az előrejelzések szerint.

A népességnövekedés mellett ennek az is oka, hogy az önvezető autókat azok is igénybe veszik majd, akik nem tudnak vezetni.




Néhány megjegyzés a megosztott autózáshoz 

  • A kevesebb autófajlagosan több kilométert fog futni: nem valószínű, hogy a nap 24 órájából 22 órát a parkolóban állva fognak tölteni. Egy megosztott közlekedésre használt autó akár a nap 50%-ában is az úton lehet.
  • A több forgalomban töltött idő biztosítási szempontból nagyobb kockázatot jelent, pláne, hogy mindig más vezeti.
  • Egy megosztott közlekedésre használt autónál az alkatrészek jobban ki vannak téve a kopásnak, mivel az autót többet használják – itt a meghibásodás kockázatának a növekedésére kell figyelni biztosítási szempontból. 

A négy megatrend: elektromos járművek, önvezető autók, megosztásos közlekedés és összekapcsoltság.

Káoszra ennek ellenére nem kell számítani, a növekvő összekapcsoltságnak köszönhetően ugyanis az egyéni közlekedés megszervezése sokkal könnyebb feladat lesz a jövőben. Ezek alapján a PwC tanulmánya a negyedik megatrendet – az elektromos járművek, az önvezető autók és a megosztásos közlekedési módok mellett – az összekapcsoltságban látja.

A PwC forgatókönyve feltételezi, hogy 2030-ig az évenkénti új forgalomba helyezések száma Európában a harmadával, vagyis több mint 24 millió autóra növekedhet.

Ez lenne az egyetlen mód a meglévő autók közös gépkocsihasználat miatti fokozott igénybevételének ellensúlyozására.

  • Amerikában 2030-ig 20 százalékos növekedéssel és az új gépkocsieladások 22 milliós növekedésével,
  • Kínában több mint 30 százalékos növekedéssel számolnak, ami 35 millió eladott gépkocsit jelent évente.

 




A kritikus döntések időszaka

Az autóipari vállalatcsoportoknak és beszállítóiknak kritikus fontosságú döntéseket kell meghozniuk a következő években – hívja fel a figyelmet Végh Bálint, a PwC Magyarország üzleti tanácsadás üzletágának szakértője. Véleménye szerint a gyártóknak csökkenő árréssel kell számolniuk, másrészt jelentős mértékben növelniük kell az új gyárakkal, az elektro-mobilitással és más megatrendekkel kapcsolatos beruházásaikat.

Az új technológiai versenytársak is felfedezik a piacra való benyomulás lehetőségét.

A hagyományos szereplők globális iparági profitból való részesedése 2030-ig a jelenlegi 85 százalékról kevesebb, mint 50 százalékra eshet vissza. Végh Bálint szerint ebben az esetben csak azok a vállalatok maradnak fenn hosszú távon, amelyek egyértelmű vezető szerepet töltenek be a termékoldali innovációban, továbbá azok, amelyek felismerik, hogy a mobilitás már nem csupán termék, hanem szolgáltatás, és olyan szolgáltatásokat kínálnak ügyfeleiknek, amelyek kényelmesek, jutányosak és egyszerűen használhatók.

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

BIZTOSÍTÓ MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Biztosító Magazint a közösségi média oldalakon is!

Ne maradj le semmiről...